Sida 1 av 1

Problem med vevstake ILO G50

Postat: 30 mar 2017, 21:20
av Karlbertil
Hej
Jag har problem med monteringen av en Rito vevaxel på min Ilo G50. Den förefaller vara någon 1/10 mm för bred. Den sista biten (ca 1-3/10 mm) när jag skruvar ihop vevhalvorna så kläms vevaxeln fast. Jag har kollat de självklarheter som jag kan komma på, grader, att lagren sitter väl inpressade mot vevaxelbotten m.m. Finns någon som varit med om detta eller har en tanke om vad det kan vara?

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 07:31
av HSE
Har du mätt upp och jämfört vevaxeln mot en original? Jag har hört om några som fått samma problem och fått bearbeta delarna lite för att få till det.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 07:46
av Karlbertil
OK, jag för mäta vevaxeln och jämföra med måtten på vevhuset. Återkommer när jag gjort "läxan"

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 10:15
av pangerva
Det är vevskinkorna som tar i i blocket. Du får ta en Dremel och ett slipstift och ta bort lite i vevhushalvornas hörnen i vevhuset. Du förstår nog.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 10:37
av pangerva
Om ringen i vevhushalvan/halvorna sticker ut "kan" de behöva slipas ur. Kolla om ett löst lager går innanför ringen när det är ilagt.
I så fall kanske du behöver slipa av ringen något. Jag fick göra det då ringen tog i vevskinkorna.
Ett tips är att måla med tusch på aktuella ställen och sedan sätta ihop och vrida veven. Då ser du var det tar i.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 10:45
av HSE
Jag brukar använda flytande Tippex som märkfärg, den är perfekt för det jobbet och lätt att få tag i...

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 12:54
av Karlbertil
Tack för tipsen, jag återkommer med rapport

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 31 mar 2017, 21:13
av ilo55cc
Jag fick shimsa lite på vevaxel bakom lagret (0,1mm tror jag) på båda sidor då ritoveven saknar den lilla "klack"mot vevskivan som originalaxeln har. Kändes som att stålringarna i blocket tog i vevskivan. Sen kan man behöva en tjockare blockpackning.
Den blåa varianten är lite tjockare än den vanliga papperspackningar.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 02 apr 2017, 14:08
av Karlbertil
Måttfelaktigheterna på denna ritovevaxel är för stora. Finns det något annat alternativ att köpa eller någon som renoverar gamla vevpariter?

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 02 apr 2017, 15:09
av erlan
reklamera vevaxeln!!!!
om det vore fel på alla vevaxlar skulle vi hört det för länge sen här på forumet.

erlan

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 02 apr 2017, 15:12
av Micke S
Karlbertil skrev:Måttfelaktigheterna på denna ritovevaxel är för stora. Finns det något annat alternativ att köpa eller någon som renoverar gamla vevpariter?
Jag kan renovera vevar om du behöver ha en iordninggjord.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 02 apr 2017, 15:28
av Karlbertil
Vevarna har nog samma mått så det är nog inget måndagsexemplar. Däremot så har man tagit för lite spel mellan vevhus och vev, så vissa gjutningar av ilo vevhusen tar i. På min har jag slipat bort utstick av stålringen som lagret ska sitta i och på stora ytor i vevhuset 2mm gjutgods och måste trots det ha 3 packningar med ett totalt mått minst 1,3 mm. Så egentligen borde vevpartiet reklamerats i ett tidigt stadium, men har man nu slitit häcken av sig med att slipa och knacka packningar så biter man ihop. Till er som står inför ett dåligt vevparti, överväg att renovera det gamla istället, det sparar åtskilliga timmar och besvikna miner.
Jag har fler ilo som så småningom ska renoveras. Micke S, vad tar du för en renovering med nytt vevlager/vevstake.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 02 apr 2017, 15:52
av erlan
problemet är att hitta vevstaken.
orginal vevtapp är 14,1 där den är pressad i skinkorna, och 15,nånting i vevstakslagret.
och vad jag vet finns inget nytillverkat.
här är ett nos vevparti:

http://www.tradera.com/item/344397/2788 ... drift-nos-" onclick="window.open(this.href);return false;

det är nog lättare att hitta blockhalvor än vevstakar/vevpartier.

annars så kan jag svallra om att JanneL här på forumet har en styrd fräsmaskin i sin maskinpark.
han borde lätt kunna sätta upp och fräsa plats i blockhalvorna för vevpartiet. om det är nåt udda block, som t.ex. treväxlad ilo. jag har nåt minne av att även falkfish har en styrd fräs, men han har nog högsässong just nu?

erlan

PS
vevpartierna till kedjedrivna primärtransen har andra mått, tror dom har 16mm cylindrisk vevtapp.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 03 apr 2017, 09:36
av Micke S
Karlbertil skrev: Jag har fler ilo som så småningom ska renoveras. Micke S, vad tar du för en renovering med nytt vevlager/vevstake.
Det är inget jag har gjort seriemässigt bara på egna motorer med lyckat resultat. Men då har jag monterat nya och kompletta vevstakar med tapp och lager och riktat dem. Gäller det att specialtillverka grejor av den här karaktären som kräver en udda vevtapp som Erlan skriver så är det inget jag skulle åta mig åt andra innan jag har gjort det år mig själv.

Det kan både vara lönsamt och klokt att renovera en originalvev eftersom de ofta håller mycket hög kvalité. Ett exempel på det är att sätta i en premium vevstake i Zundapp 5 vx rundvevar så har man en kanonvev.

Det finns säkert en god marknad för att ta fram renoveringskit till ILO-vevar så det kan ju någon som har intresse av göra och leverera till moppefirmorna så att det blir tillgängligt för alla som behöver.

Re: Problem med vevstake ILO G50

Postat: 04 apr 2017, 21:46
av disktant
Karlbertil skrev: kläms vevaxeln fast
Shimsa veven och kör dom tjocka blockpackningarna så går det bra