Fet stummis

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Fet stummis

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Vad är den mätbara skillnaden mellan en fet stummis och en klen.
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Fet stummis

Inlägg av Petrolhead »

Det korrekta namnet är brux..
Fetbrux har som namnet antyder en kraftigare ram där framför allt bakramen är betydligt kraftigare, även det nedre styrlagret är av en större model med fler kulor för att ta upp kraften av tung last på lasthållaren fram.
Har man inte måttband eller ögonmått med sig så syns det lättast att på Fetbrux skjuter man in hjulaxeln bakifrån typ MC och på Klenbrux framifrån typ cykel.
Fetbruxar är tex senare versioner av 1142 och den ikoniska 1159 (det är den som posten, televerket och militären använde).
Dock får man inte under några omständigheter förväxla med den mindre citymopeden 1237 som har en liknande bakram men är betydligt mindre.
För bilder finns en fantastisk sida: http://www.raketsport.com/mcb_transport_2.htm.

Visar en bild på Jonas fantastiska Fetbrux:
Bild
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Fet stummis

Inlägg av Mumkas »

Väcker tråden lite. ;)

Snöat in på dessa stelbenta skönheter och tänker leta ett objekt för min stackars Sachs 50/2 KS som ligger och väntar på att dras igång. Hur är det med ramen på t.ex. 1137-1 (lyxbrux?) som ju inte är en transportmoped? Ser både på gamla och nya bilder att den har bakhjulet installerat bakifrån, typ MC. Finns det mittimellanbruxar?
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Fet stummis

Inlägg av Mumkas »

God kväll,

Ingen i forumet som har koll på dessa ramar? Är nyfiken då jag tänker mig att köra en Sachs med S4 i en brux/stummis.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fet stummis

Inlägg av Lolalola »

Är bara bakramen svetsad och du har hjulinfästningen bakifrån så kör. Men var vaksam så du inte trillar på en 1237 som är något mindre och inte kan härbärgera 19"-hjul. :thumb:
Mitt senaste projekt är en sån, men i brist på bröd äter man limpa.
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Fet stummis

Inlägg av Mumkas »

Lolalola skrev: 15 sep 2023, 06:52Mitt senaste projekt är en sån, men i brist på bröd äter man limpa.
Tack för svar och jag följer ditt projekt! :D

Jag gick lite mot strömmen med en tvåpet och renoverade en 50/2 KS i vintras som nu har S4, topp och FP3 från Falkman etc. Den är en 1961 och jag vill hitta något samtida chassi till den. Hittade en 1137-1 där hjulet är monterat bakifrån utan motor och tank, men lite långt hemifrån och den är borta. Vad menar du med att bakramen är svetsad? Svetsad som i förstärkt, eller finns det ramar som är hårdlödda också?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fet stummis

Inlägg av Lolalola »

Nä de klena har en gemensam skruv för sadeln och de övre benen i bakramen. Så kan man ju inte ha det. :D
1577573.jpg
1577573.jpg (81.18 KiB) Visad 600 gånger
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Fet stummis

Inlägg av Mumkas »

Tack, då är jag helt med! Får se vad jag kan hitta för vinterterapin, en ram med gaffel skulle räcka. Hur är det med undre styrlagret? Har alla feta det större med lösa kulor? Har redan lite nya prylar i garderoben, bl.a. detta och lite nytt till gaffeln. Har blivit lite tvärtom att skaffa delar först sen nåt att skruva med. Som Sachsen, men den är ju klar nu och väntar.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fet stummis

Inlägg av Lolalola »

Det var jag faktiskt inte, men på min senaste fick jag knacka in en ny lagerskål från nån gammal cykel för att få det att lire med gaffeln.
Fast å andra sidan är ju varken gaffel eller ram från en riktig Fetbrux. :thumb:
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Fet stummis

Inlägg av Mumkas »

Ok och tack, nu har jag koll på skillnaderna på bakramen! :D Har nya styrlager liggande för bägge varianterna och fjädrings, samt returgummin för framgaffeln. Synd att jag inte fick napp på 1137-1 i risigt skick utan motor, tank och lite annat för den hade varit perfekt för mig. Får skicka ut nån annons här och där och besöka marknader om det inte nappar på annonserna.
Skriv svar