Renovering av 3 vx Zundappmotor
Postat: 18 jun 2017, 16:43
Jag ska renovera en 3 vx Zundappmotor åt en bekant. Han har skaffat det som behövs som nytt Rito 19000 rpm vevparti, lager och kopplingsdetaljer m.m.
En första inspektion visar att det är en ovanligt fin motor som inte har sedvanlig rost, slitna bussningar eller axlar m.m. Så det är säkert en motor som har skötts med olja och inte varit trimmad. Splinsen till växelspaken är inte så bra men blir okey med en nålfil och att man sedan har en ny växelspak och ser till att dra åt den ordentligt. Motorn kommer att förses med en Athena Minitherm cylinder och ett bra topplock samt en Mikuni 21 mm. Den får även Kokusantändning med retarderingskrets.
Det är inte så jätteviktigt med hygienen i det här läget men delar som inte har varit utsatta för direkt smuts finns ju ingen anledning att söla till så de läggs i förslutna plastpåsar så har man också bra ordning på småsaker som shims och lagerkulor m.m.
Nästa steg är att demontera kopplingen och sedan åker blockhalvorna ner i ultraljudstvätten innan lagermontering och hopsättning.
Även om motorn är fin så är det förstås för stora spel i växellådan men det är lätt att ordna och växelklockan ser mycket fin ut och behöver troligen bara få lite nya slitdelar.
En första inspektion visar att det är en ovanligt fin motor som inte har sedvanlig rost, slitna bussningar eller axlar m.m. Så det är säkert en motor som har skötts med olja och inte varit trimmad. Splinsen till växelspaken är inte så bra men blir okey med en nålfil och att man sedan har en ny växelspak och ser till att dra åt den ordentligt. Motorn kommer att förses med en Athena Minitherm cylinder och ett bra topplock samt en Mikuni 21 mm. Den får även Kokusantändning med retarderingskrets.
Det är inte så jätteviktigt med hygienen i det här läget men delar som inte har varit utsatta för direkt smuts finns ju ingen anledning att söla till så de läggs i förslutna plastpåsar så har man också bra ordning på småsaker som shims och lagerkulor m.m.
Nästa steg är att demontera kopplingen och sedan åker blockhalvorna ner i ultraljudstvätten innan lagermontering och hopsättning.
Även om motorn är fin så är det förstås för stora spel i växellådan men det är lätt att ordna och växelklockan ser mycket fin ut och behöver troligen bara få lite nya slitdelar.