Sida 1 av 1

50/4 LKH

Postat: 26 jul 2017, 16:07
av smalltown
Hej!
Köpte mig ett fyrväxlat block med mekanism för några år sedan som jag skall fixa i ordning nu. På typskylten står det 50/4 LKH, vilket jag tror jag läst mig till är den fläktkylda varianten? Vilken är den korrekta beteckningen på en fotväxlad fyrväxlad luftkyld Sachs? KFS?
Motorn blir luftkyld, och skall sitta på min SM50, så om någon har en original typskylt till en luftkyld och vill byta, bara hojta!

Bild

Mvh K

Re: 50/4 LKH

Postat: 26 jul 2017, 17:01
av musköchrister
finns det överhuvud taget ? erkänner , har dålig koll.EKF finns ju som är luftkyld

Re: 50/4 LKH

Postat: 26 jul 2017, 19:01
av erlan
det finns säkert någonstans, men det har aldrig funnits i sverige, vad jag vet?
i england fanns KTM med fyrpet fotväxel och trampor med fartvindkylning,
men med stora cylindern, snarlik F50 cylindern.

men korrekt beteckning för en SM50 är 50/3 KFS

erlan

Re: 50/4 LKH

Postat: 26 jul 2017, 20:45
av smalltown
Ja att SM50 skall ha treväxlad original vet jag ju. Men jag gissade att det fanns fyrväxlade fartvindskylda fotväxlade också när det begav sig, och var sugen på rätta brickan.
Men då kanske det var så här man fick göra även på 70-talet om man ville ha en fyrpet med rätt utseende på sin SM50 — köpa fläktkyld och byta kåporna. (Jag har aldrig fastnat för utseendet på de fläktkylda...)

Re: 50/4 LKH

Postat: 27 jul 2017, 14:38
av erlan
fläktkylt var inte poppis på -70talet heller.

erlan