Sida 1 av 3

Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 08:51
av andazon
Hej

Tänkte försöka få lite tips på vad som kan passa för att trimma mina sachsmotorer förutom det vanliga 60 cc kittet till "vanlig" sachs 2-3-4 vxl och 80 cc Athena till ekf.

Har sett några som kör med bl.a. Polini och Yamaha YZ 80 ...
Reeds rakt ner i blocket funkar också.
Fläktkylt är också intressant.

Verkar finnas en del intressant till nyare plastpulkor, men lite lurigt att hitta vad som passar ...

Alla idéer och förslag är välkomna.

// Andazon

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 09:41
av erlan
använd sökfunktionen eller googla på sachsaha, så får du lite ideer.
jag såg vid en koll att även min ritning på adapter dök upp.
den kräver dock viss tillgång till maskiner.
jag har haft dåligt med tid senaste åren, så jag har inte hunnit provköra än.
men om inte mitt minne sviker, så har zappafan ett sånt bygge på sin stockholmare.
och den används då och då. cylindrar till "stående minarelli" monteras enligt samma princip,
men den cylindern bör svarvas i underkant, så adaptern kan göras tjockare, för att få mer plats
för insugningen.

erlan

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 10:52
av selma
Det går att anpassa det mesta,men ska man tex köra YZ så får man i princip tömma hela motorn på org grejer
om det ska hålla någorlunda.Vev utg axel koppling,tveksamt om 4 puckare orkar hålla i.
Athena o Polini funkar ju med en förstärkt koppling och en bättre stake för att få god hållbarhet
Bättre att satsa på S Akf GS motorn om det ska trimmas vidare

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 11:09
av andazon
Har ritovev monterat redan och 5-lamellers s-kopplingar på hyllan som bara ska modifieras.
Återstår då att inhandla förstärkt utgående axel.
Finns det någon annan än VRM som säljer dessa ?

// Andazon

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 11:40
av erlan
det är ju "jag har gjort det själv-fatorn" som är det roliga i sådana här byggen.
för den som går den enkla vägen, så är en Agge S3 cylinder med en norgetopp eller en falkmantopp,
och en avstämd pipa, och nosar på samma nivå effektmässigt.
problemet med sachsahabyggen är att det blir trångt på insugssidan. så man får inte riktigt samma
effekt som cylindrarna uppges ge på en yamahamotor.
så det är tveksamt om det behövs förstärkt växellåda.

erlan

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 17:51
av andazon
Någon som har erfarenhet av denna cylinder http://www.twostroke.se/product.asp?product=16713 ??

// Andazon

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 17:57
av Hynboholm
andazon skrev:Någon som har erfarenhet av denna cylinder http://www.twostroke.se/product.asp?product=16713 ??

// Andazon
Vilket bultmönster är det? Eller på vilken moped ska den passa?

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 19:01
av erlan
den passar på den s.k. stående minarelli - motorn.
den motorn sitter på många mopeder.
bultdelningen är 45x45

erlan

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 15 aug 2017, 19:40
av andazon
Går att tälja ner på en "vanlig" 2-3-4 vxl Sachs med lite god vilja...
Läs mer här http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... 663-0.html. En bit ner på sidan ...

// Andazon

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 16 aug 2017, 00:40
av erlan
med 47 mm kolv blir det tunt gods mot en av skruvarna som håller ihop blocket.

erlan

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 16 aug 2017, 07:26
av andazon
Ingen som har testat något annat än ovanstående kombinationer ???
Kawasaki, Suzuki, Honda, Zundapp, etc. ???

// Andazon

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 16 aug 2017, 12:47
av erlan
honda och zyndapp har jag hört talas om, men inte sett nån själv.
det är väl bara fantasin som sätter gränsen.
men cylindrar med 45x45 i bultmönster är dom jag bedömer som minst svåra att få till.
jag har även sett en sachs med motorsågscylinder.

erlan

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 16 aug 2017, 19:51
av selma
Här är några cylindrar som kräver att man åtgärdar koppling utg axel och vev.

Simonini 44slag YZ80-81 4V1 och Sachs 6,25 selma edition

Bild

Lite större gluggar på denna 6,25 selma edition :wink:

Bild

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 16 aug 2017, 20:14
av andazon
Nytt foder?
Gjort jobbet själv?
Svårt?
Hur tänkte du, utgick från någon annan cylinder ?

YZ 80 cylindern verkar trevlig, synd bara att tillgången verkar vara ännu mindre än den är för ekf-motorer ...

// Andazon

Re: Luftkylda trimcylindrar passande på bl.a. Sachs

Postat: 17 aug 2017, 06:39
av selma
andazon skrev:Nytt foder?
Gjort jobbet själv?
Svårt?
Hur tänkte du, utgick från någon annan cylinder ?

YZ 80 cylindern verkar trevlig, synd bara att tillgången verkar vara ännu mindre än den är för ekf-motorer ...

// Andazon
Det är en vattenkyld cylinder som svarvats ner å sen pressats in.
Fast både yz o denna cyl är för vasst att sätt på en Ekf enl mej för att få någorlunda hållbarhet
Den gränsen har jag redan testat med min vattenkylda ekf.
Men vill visa med den att att man kan montera precis vad som helst om man vill krångla till det lite. :wink: