Sida 1 av 1

Trimma Puch Montana

Postat: 13 sep 2017, 22:05
av prostreet
Har precis köpt mig min första Puch, och har ingen koll på något tyvärr vad gällande trim.
Jag vill få mopeden att gå i ca 80 km/h som maxfart, så jag kan åka mopperallyna utan problem.

Motorn ska helrenoveras. Har hört man måste fila upp vevhuset?
Utöver det vet jag inget. Men jag har lärt mig att det är bättre att köpa det man vill ha med engång, än o köpa något billigare, bli missnöjd och sedan köpa det bättre. Då blir det dyrt.
Så motorn blir de bästa lagrena, packningarna, förstärkt koppling, bästa dragbulten, nytt värsting vevparti osv.
Tändning blir kokusan. Sitter redan 28mm krök med Fuego ljuddämpare på den. Tänkte behålla det.

Men förslag på cylinder, topp och förgasare tar jag gärna emot.

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 09:09
av mallgroda
Fräs upp motorblocken till 51,5 mm 19 mm djupt och fräs sedan 48,5 mm 28 mm djupt. Då får kjolkanten på en gillardoni 75 cc cylinder plats och kolven kan gå ner i bottenläge och vända utan att ta i något. Tillsammans med en 20-21 mm förgasare och dina övriga delar så bör 80 km inte vara omöjligt. Har du en treväxlad låda i så går det att sätta i en fyrväxlad och det är att föredra om du har möjlighet.

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 09:13
av prostreet
Tack.

Har tittat rätt mycket på Gilardoni. Främst för priset.
Ska man köpa t.ex en Athena för 1800-1900kr och sen topplock till det, så skiljer det inte många hundra till en Gilardoni.

Men ang. fräsning av blocket. Är det något man måste göra i en fräs? Eller går det göra hemma i garaget?

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 09:42
av mallgroda
Klart att allt går att göra hemma, men att fräsa är att föredra.

Här ser du dom olika nivåerna för kjolkanten och kolven som skall gå ner

Bild

Jag har en oportad gilardoni 75 cc med inmätt klämspalt på toppen, 21 mm dellorto förgasare och Vforce3 reeds , kokusan tändsystem samt ett aktivt avgassystem från RP-exhaust. Fyrväxlad låda monterad, har gått riktigt bra i sommar

Bild

Min Dakota

Bild

Mitt cylinder och förgasarträd där jag provat att köra egenodlat :D

Bild

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 09:56
av prostreet
Tack för infon. Riktigt trevlig moped. :D

Det här med att fräsa, klarar vilken mekanisk verkstad som helst det, eller finns det någon som tillhanda håller den tjänsten?

Har du koll på några andra cylindrar än Gilardoni?
Finns det några som är bra som inte kräver massor av modifikation?

Men det går emot mig lite i så fall att göra det rätt från början...
Men är ju det här med fräsningen som är lite bekymmersamt kan jag tänka mig.

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 10:02
av mallgroda
Det borde vilken mekanisk verkstad som helst kunna ta upp. Ett tips är att tillverka en platta med cc 44 för pinbultarna och markera ut centrum på den då är det enkelt att centrera en fräsmaskin mot den markeringen. Har du facebook kan du prova att söka på Falkman Parts och ta kontakt med dom och ställa frågan eller hör av dig till mopedrenovering.se och ställ samma fråga där. Har inte så bra koll på andra typ metrakitt eller så då jag gick in på gillardoni direkt när jag skulle öka på cc

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 10:31
av prostreet
Har du länk till det där Falkland parts?

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 13:51
av Baronen
prostreet skrev:Har du länk till det där Falkland parts?
Jag tror mallgroda menar Falkman Parts ;)

Re: Trimma Puch Montana

Postat: 14 sep 2017, 14:25
av mallgroda
Baronen skrev:
prostreet skrev:Har du länk till det där Falkland parts?
Jag tror mallgroda menar Falkman Parts ;)
Ibland är rättstavningsprogram bra. Självklart menar jag Falkman Parts https://www.facebook.com/FP-Falkman-Par ... 363510126/" onclick="window.open(this.href);return false;