Kina påhängsmotor, för bred?
Postat: 09 okt 2017, 08:57
Jag har en Kina påhängsmotor, men har problem att få frigång till vevpartiet.
Känns som att motorn är för bred eller vevpartiet för smalt. Det är ett standard Fauber vevparti med smidda vevar så det borde ju inte vara nåt konstigt där. Det känns som att jag möjligen kan fixa till det så att det blir nån 10-dels marginal på varje sida, men om motorn rör sig det minsta så kommer det ta i.
Nån som känner igen det här???
Funderingen nu är att ta bort sidokåporna på motorns bägge sidor, mäta godstjockleken och lämna till nån som kan fräsa av nån halv mm eller så om det finns marginaler på godset. Men med tanke på att det är kinaproducerat, och säkert med fokus på "billigt" så gissar jag att tjockleken inte är större än precis nödvändigt.
Nästa variant är att sätta vinkelslipen i vevpartiet, vinkla ut vevarmarna lite och svetsa ihop det igen. Inte så snyggt kanske, men skulle garanterat ge bra marginaler. Men sen lär väl rosten komma som ett brev på posten i svetsfogarna...
Känns som att motorn är för bred eller vevpartiet för smalt. Det är ett standard Fauber vevparti med smidda vevar så det borde ju inte vara nåt konstigt där. Det känns som att jag möjligen kan fixa till det så att det blir nån 10-dels marginal på varje sida, men om motorn rör sig det minsta så kommer det ta i.
Nån som känner igen det här???
Funderingen nu är att ta bort sidokåporna på motorns bägge sidor, mäta godstjockleken och lämna till nån som kan fräsa av nån halv mm eller så om det finns marginaler på godset. Men med tanke på att det är kinaproducerat, och säkert med fokus på "billigt" så gissar jag att tjockleken inte är större än precis nödvändigt.
Nästa variant är att sätta vinkelslipen i vevpartiet, vinkla ut vevarmarna lite och svetsa ihop det igen. Inte så snyggt kanske, men skulle garanterat ge bra marginaler. Men sen lär väl rosten komma som ett brev på posten i svetsfogarna...