Så jag tog en gammal 6,25 hp cylinder som svarvades rund och rak och satte i en ny kolv från VRM med ett Samarin nållager. Jag fräste även upp Athenakanaler ovan insuget i cylinderväggen och tog upp ett par hål en bit under kolvringen mot insuget. Kolvens spel mot förbränningsrummets avsats i toppen sattes till 0,6 mm. Avgasstosen var avslagen så jag gjorde en ny som skruvas fast. Motorn uppges vara helt renoverad och det stämmer säkert för den låter som den vore helt ny.
Annat som är gjort nu är att byta originalförgasaren mot en Delloroto PHBG 20 mm och att använda ett lackat RP2-system som jag hade över. Den här setupen ska kanske göra runt 80 km/h men det har jag inte testat än. Jag har även bytt brytarsystemet till ett Kokusan. Med retarderande tändkurva.
En sak som jag kom på i samband med felsökning är att den här typen av Delloroförgasare inte alls gillar att ha en slang mellan luftintaget och luftfiltret. Det gick inte att få till en fungerande bestyckning med det. Så jag har monterat ett skumfilter direkt mot förgasaren så att den kan dra luft från sidorna också och med det går motorn bra över hela registret.
Bensinkranen saknade filter i tanken så jag passade på att montera en ny kran med filter och bättre flöde. Kranen har från början en 16 mm mutter som byttes till en 12 mm.