Rex 1957.
- Petrolhead
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
- Ort: Hökarängen... Stockholm...
- Kontakt:
Re: Rex 1957.
Bra med bilder HSE!
Jag har en också en Victoria (fast en kort) som skall isär och då är det bra att någon gjort samma resa innan.
Lycka till
JOhan
Jag har en också en Victoria (fast en kort) som skall isär och då är det bra att någon gjort samma resa innan.
Lycka till
JOhan
Re: Rex 1957.
Jag var inte riktigt beredd på att behöva klyva motorn för att byta packboxen på den sidan, på den nyare Victoria MS 50 behövs ju inte det... Men bara att börja. Problem direkt med låsningen som håller spärrhistorien för bak bromsen på plats, motorn är ju söndermosad och ändarna på låsningen var så vassa att det inte gick att få grepp med låstång så jag kunde spänna ut den ur spåret. Tog en halvtimmes funderande och provande innan jag löste det men låsringen gick i två delar på kuppen. Men den kunde jag ändå inte sätta tillbaka.
Jag gillade motor fästenas gummi bussningar, hade nog inte skadat med nya gummin där men är förmodligen inte så lätta att hitta. Hade jag varit kvar på jobbet hade jag svarvat nya, kyler man ned gummit med flytande kväve är det lätt att svarva till
Jag gillade motor fästenas gummi bussningar, hade nog inte skadat med nya gummin där men är förmodligen inte så lätta att hitta. Hade jag varit kvar på jobbet hade jag svarvat nya, kyler man ned gummit med flytande kväve är det lätt att svarva till
Re: Rex 1957.
Jag tar alltid massa bilder när jag river isär, bra om man blir tveksam när grejorna skall ihop igen...Plockade bort svänghjul och tändplatta för att komma åt skruvarna som ligger dolda bakom, slagskruvmejsel tycker jag är bra att ha när skruvarna sitter som berget som här. Ger bra grepp och slinter inte även om man bara slår en gång per skruv för att mjuka upp den lite.
. För att få isär skruvar jag i en lång skruv i motorns båda ändar och knackar växelvis på dem så kryper den snällt isär utan brytmärken. Så kommer jag äntligen åt låsningen för kopplingskorgen. Så var det dags att dra ut gamla tätningen, borrade två små hål och satte i plåtskruvar och lirkade ur den. . Alla lager verkar vara fina så det ser inte ut som så mycket behöver bytas.Re: Rex 1957.
Dagens arbetsinsats . Plockat ur andra sidans tätning, hård som bakelit den också men det får man väl räkna med efter mer än 60 år.
Drivsidans packbox är lite ovanlig då den tätar mot en ansats på drevet och inte mot vevaxeln. . Annars är jag imponerad av konstruktionen och kvalitet i dessa motorer. Börjat montera ihop den nu.Re: Rex 1957.
Åter monteringen fortsätter. använde enklast möjliga metod, tving och hylsa när jag åter monterar motor upphängningens gummi hylsor.
Gillar hur det ör gummi tätningar för varje kabel ut från ljus spolen. Använder skaltång på kablarna då det behövs fina ändar när kablarna skall dras genom gummi bussningarna.-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Rex 1957.
Snyggt jobbat. Fin o metodisk med bra bilder. Vilket gör de intressant...
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Rex 1957.
Väntar nu på packnings sats och en tysk cylinder, ville inte fila på den fina Svenska. Motorn var ju trött innan men det fixade nog bytena av vevaxeltätningarna men jag tar inga chanser Så tändinställningen med lampa får vänta tills dess. Svänghjulet är knackat på plats med hjälp av avdragaren så det skall nog inte rubba sig när jag drar åt om allt stämmer.
Re: Rex 1957.
Fått packnings sats och cylindre i dag. Så motorn kan sättas ihop igen. Jag återanvände ju blockpackningen då den var ok och de nya är tunnare så det fanns risk att det behövdes shimsas om då. Skillnaden mellan Tysk och Svensk cylinder.
. Går att få ut mycket mer av den Tyska cylindern men jag är bara ute efter lite mer ork. Motorn börjar ta for igen.Re: Rex 1957.
Dags att ställa tändningen. Enda raka anser jag är att inställa med lampa så här är uppsättningen jag andvänder.
Visade sig att förändringen på 2,2 mm var eftersändning på lika mycket Så jag fick flytta märkningen och lossa svänghjulet igen, tändplattans justering hade jag satt i mitten och där vill jag ha den. Lossade svänghjulet och för att vara säker på att det inte skall flytta sig nät jag muttrar dess mutter spänner jag åt med en tving tills centrum muttern är dragen. Ny kontroll och nu var det perfekt Så hopsättningen kan fortsätta. Det är frestande att tvätta motorn med rinner och måla den men då passar den inte riktigt in i den patinerade ramen. Pensel renoverade motorer har jag sett många av... Tvärtom känns på något sätt bättre.Re: Rex 1957.
Dagens jobb var att tillverka en bromsarm för fotbromsen, den fattades tyvärr när jag köpte motorn. Litet jobb som tar lång tid!
Re: Rex 1957.
Tillverkat en bromsarm och muttern som håller den på plats samt fyllt på olja igen. Klart att sätta tillbaka i ramen igen
Re: Rex 1957.
Börjat montera motorn i ramen. Uppstart i morgon kanske?
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Rex 1957.
Snyggt.. Det blev till att måla den ändå? Snyggt!
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Rex 1957.
Ja, blev lite färg ändå Kunde inte hålla mig utan provstartade motorn, startade på första kicken. Lät bra och kopplingen slirade inte Men förgasar bestyckningen är som väntat helt fel så jag är i det träsket nu... Det måste ju sorteras ut innan jag kan sätta dit kåporna. Sedan fattas biten runt pedalaxeln på svängxjulskåpan, antar att den var av gummi så en sådan måste jag tillverka.