Sida 1 av 1

Tomos GT

Postat: 03 mar 2018, 11:55
av posch
Bild
En ganska komplett Tomos GT för renovering som en kompis äger. Inga bucklor på tanken men dåligt krom. Torrsprickor på däcken. Rostiga fälgar och lite bucklor på
bakskärmen men ingen rost på skärmslutet som har samma konstruktion som Puch där det oftast är utrostat.
Bild
Typiskt på Tomos är kickstopp-infästningen som är för vek.
Bild
2 st 2 mm plåtar, på var sin sida, borrade hål på den inre och genom kåpan och svetsade i hålen.
Bild
Bild
Svetsade på en mutter på insidan, så kan man skruva fast kickstoppet efter att fjädern är spänd med kicken.

Re: Tomos GT

Postat: 03 mar 2018, 17:29
av Lolalola
Snyggt! Kul moppe med för den delen. :thumb:

Fyrväxlad?

Re: Tomos GT

Postat: 05 mar 2018, 19:45
av posch
Ja den är 4-växlad, Tomos Trip som ser ut som Puch Florida är däremot 3-växlad, men det är relativt enkelt att fylla på med drev till 4 eller 5 växlar.

Bild
Leverans av delar från Slovenien. 18" fälgar i rätt bredd och rätt längd på ekrarna till Tomos-naven.
Bild
Det kanske verkar onödigt att köpa däck från Slovenien, men finns inte mycket 2-50-18" däck att välja på i Sverige.
Har flera gånger tidigare köpt Sawa, bra pris och riktigt gummi. Nu tycks dom ha ersatts av Mitas.
Bild
Lite annorlunda lösning på baksvingens infästning i ramen.

Re: Tomos GT

Postat: 06 mar 2018, 12:49
av Raketsport
Ska följas för Tomos GT är riktigt fräna.
Vilken udda lösning på svingens infästning.

Re: Tomos GT

Postat: 06 mar 2018, 18:51
av posch
Bild
Bild
Framskärmen är kromad i original men i för dåligt skick för omkromning.
Bild
Framgaffelns kromhylsor är samma som på Puch Florida.
Bild
Blandar i lite svart i silverfärgen så det inte ska se så tattarkromaktigt ut.
Bild
Gummiinfästat styre, onödig konstruktion eller finess ?

Re: Tomos GT

Postat: 28 mar 2018, 17:43
av posch
Fick äntligen bussningarna till baksvingen. Hade legat en och halv vecka på ICA fast det står tydligt utkörning till mottagaren.

Bild
Bild

Re: Tomos GT

Postat: 28 mar 2018, 18:31
av billykid
Snyggt jobb.... :thumb:

Men en fråga Tomos motor är den snar lika Puchens, så passar Puch delar på en Tomos motor.. :?:

Re: Tomos GT

Postat: 28 mar 2018, 20:37
av posch
billykid skrev:Snyggt jobb.... :thumb:

Men en fråga Tomos motor är den snar lika Puchens, så passar Puch delar på en Tomos motor.. :?:
Den äldre fläktkylda motorn verkar vara identisk med motsvarande Puch 2-växlad.
Den nyare fartvindskylda som sitter på GT, Trip och TS50 har helt annan konstruktion på växellåda och koppling.
Däremot har den samma borrning och slaglängd som Puch, även cylinderns lutning framåt är lika.
Så kolvar och avgaskrök passar. 70 cc Puch Maxi trimcylindrar går att använda om man slipar upp urtaget för "Cyl.fodret".
Cylinderpinnbultar har samma delningsavstånd, men M 7 istället för M 6 på PUCH.
Ramlager L17 och svänghjul/tändplatta är också samma.
Bild
70 cc Maxi cyl. till vänster, original till höger.