MAV skrev:Hej
Hur mycket blandning av olja kör ni med i era veteranmoppar. Köper ni färdigblandad 2% bensin eller gör ni egen 4% olja i bensinen. Blir då inte moppen slöare
med 4% olja i bensinen?
Hej!
Den eviga frågan, som det kanske inte finns
ETT svar på?
Jag använder alkylatbensin, ASPEN 4t och blandar i olja själv.
En inblandning på 4% är ett riktmärke för mina gamla mopeder, någon av dem lämnar uppskattningsvis 2 PS.
Vi talar alltså om låga effektuttag och långtifrån perfekta, något slitna motorer med produktionstoleranser.
Om vi funderar på vad för olja dessa motorer fick när de var unga så handlade det ofta om en "vanlig motorolja" singlegrade SAE 40 eller 50.
Ofta 4% inblandning, vid inkörning kanske 5%.
Moderna tvåtaktsoljor är väldigt ofta "självblandande" det vill säga att de är utspädda med något kolväte i stil med fotogen/lacknafta.
Så, funderar man lite över det kommer man nog fram till att den egentliga oljeinblandningen blir inte 4% utan avsevärt lägre.
Oljefilmen som bildas skall vara anpassad till hur bl.a. lagren är beskaffade och dess spel.
Nu är det visserligen så att moderna oljor för tvåtaktsmotorer i regel är avsevärt bättre på många punkter än den olja som ursprungligen rekommenderades för motorn.
Här är det nog lätt att förledas till slutsatsen att man kan dra ned på oljeinblandningen, "den moderna oljan smörjer så mycket bättre".
Detta antagande nog något förhastat, en modern olja som är "utspädd" med ett inblandningsförhållande på 2% KANSKE inte klarar att bygga den film som behövs för den aktuella typen av konstruktion och med dess (slitna) spel.
Mycket kan skrivas om detta, jag nöjer mig här.
Jag gör inte anspråk på att detta är den absoluta sanningen utan uppmanar till vidare studier...
Men MÅSTE ta hänsyn till den aktuella applikationen!