Svänghjul zundapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Airbourne81
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 sep 2019, 07:31

Svänghjul zundapp

Inlägg av Airbourne81 »

Hej! Köpte nyligen en zundapp Combinette supersport -66:a som jag påbörjat att renovera.Upptäckte dock att det svänghjul jag fick med inte passade på motorn.Svänghjulet passar på veven men problemet är att det tar i skruvskallarna för ljusspolen till bakljuset.Den ljusspolen sitter utanpå tändspolen o sitter följaktligen mycket längre ut än ljusspolen för framljuset.Det är säkert 10 mm skillnad.Motorn är en 3-växlad fläktkyld.Jag undrar då om det finns olika typer av svänghjul där det skiljer mellan avståndet från tändplattan till bottenytan på svänghjulet?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Svänghjul zundapp

Inlägg av HSE »

Finns både olika storlek på svänghjul och olika tändplattor så om det är tändplattan eller svänghjulet som inte är original på din motor är frågan. Jag skulle tippa på tändplattan och byta till en utan den extra ljusspolen...
Airbourne81
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 sep 2019, 07:31

Re: Svänghjul zundapp

Inlägg av Airbourne81 »

Zundappen är en import från Tyskland.Motorn är orörd förutom att svänghjulet saknades o att jag därför fick ett " i handen".Går det att få tag på ett svänghjul av äldre modell o hur borde det se ut?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Svänghjul zundapp

Inlägg av HSE »

Då borde det se ut så här, från en liknande motor på min hylla.
P2060788.JPG
P2060789.JPG
P2060790.JPG
Airbourne81
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 sep 2019, 07:31

Re: Svänghjul zundapp

Inlägg av Airbourne81 »

Tusen tack HSE,nu har jag både bild o nummer !!

Borde räcka gott för att hitta ett. :D :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Svänghjul zundapp

Inlägg av HSE »

Med reservation för att det är en reserv motor jag köpt i det skicket och ställt på hyllan så jag kan inte garantera att det är original svänghjulet... Men det är en Tysk fläktkyld 2,9 hästare.
Skriv svar