Sida 1 av 3
Crescent 2000 -57
Postat: 09 dec 2009, 07:28
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lika bra att jag startar en renoveringstråd
Det är alltså en Crescent 2000 -57 som jag införskaffade för några veckor sedan. Relativt komplett men bucklig, sprucken och en motor i smådelar.
Har börjat tvätta bort den läskiga blå färgen, där under finns en rejält patinerad originallack. Det tar tid och jag är osäker om jag kommer att löpa linan ut. Även om jag får fram originallacken så kräven plåten, särskilt framskärmen en massa riktning innan jag är nöjd. Kan bli omlackering men vi får se.
Inventerade motordelarna igårkväll. Hittade originalcylindern, hel och fin utan vändkant, fin topp, komplett paddförgasare. Blockhalvorna var otroligt skitiga men när jag bort cylinderfotspackningen som satt kvar så var det alldeles rent där under

Som nytt var det, måste betyda att det var originalpackningen jag tog bort

Motorn har kedjetransmission och ett väldigt spinkigt vevparti som glappar friskt så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 10:33
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åsse en bild på tanken efter att ha avlägsnat mer färg.
Många timmar kvar innan all originallack är framtagen
Testade med en bättre bakskärm.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 10:41
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, klicka upp de två sidobilderna och jämför bakskärmarna, visst är den blå skärmen lite annorlunda? Mer luft i hjulhuset liksom? Måste ut och mäta..... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 10:48
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den blåa skärmen ser ut att sitta högre om man kollar på hjulnavet och ljuddämparen
själva skärmen är nog lika ögat blir nog lite lurat av att listen fattas på den ena

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 11:16
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det stämmer, den sitter högre, intressant är att bägge skärmarna är fixerade med skruvar i ramen så grejerna är inte bara dithängda. Ska mäta och kolla om skruvhålen sitter på olika höjd på skärmarna. Den blå är en original -57 och den andra påstås vara till en 57a också men har hål för dubbla lister som 58-59.
Förresten, nån som sett en med detta framlyktearrangemang i verkligheten? Pila ned till 2000s / 2010 1958-59
http://www.raketsport.com/2000_56_64.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 12:17
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle "bara" gå till garaget med några grejer men det gick ju snett. 10-15 minuter senare så såg det ut såhär;
Kan tänkas att jag får bort all färg till slut

Undrar just vad man ska göra då? Lägga en matt klarlack över alltihop? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 14:31
av Duett_Anders_
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häftigt att originallacken var kvar under och inte var bortslipad

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2009, 14:41
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jobba på nu pälle

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 dec 2009, 14:58
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, ingen som har slipat på den gamla lacken faktiskt. Men däremot så är det gott om gamla repor, färgsläpp och elände. Kallas visst patina
Jag har ingen brådska, tar en stund när det passar och thinnertvättar.
Förresten, är det någon som har delar till kedjetransmission över så är jag nog i behov av lite blandat längre fram. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 dec 2009, 15:49
av Humbug
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt med 2000, en av favorit mopparna!
Lycka till med renoveringen!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 dec 2009, 19:50
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Japp, ingen som har slipat på den gamla lacken faktiskt. Men däremot så är det gott om gamla repor, färgsläpp och elände. Kallas visst patina
Jag har ingen brådska, tar en stund när det passar och thinnertvättar.
Förresten, är det någon som har delar till kedjetransmission över så är jag nog i behov av lite blandat längre fram.
Tycker att du gör rätt Pälle, som du säkert minns berömde du min dappe 62a som jag gjorde likadant med (hade ögon som pingisbollar i 1vecka)

Så jag tycker som sagt att du skall försöka att rädda orginalacken.
Kämpa på <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 dec 2009, 08:16
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den är ju fin, man kan inte tro att du thinnertvättat den. Min 2000 har ju en del skavanker som blåfärgen fastnat i så det är inte helt lätt att få bort allt. Nöter man för hårt så försvinner ju originallacken också

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 dec 2009, 22:50
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jahapp, idag har jag provat på färgborttagningsmedel. Polaren som är i saneringsbranschen, torrisblästring mm, kom förbi med några dunkar med mystisk gel

Provade en av dom på en av ramkåporna, hände ingenting på 30 min. "Låt det ligga ett tag, det är nog bara topplacken som åker av"... sa han. Glömde bort det där och 2 timmar senare var ramkåpan plåtren...eller aluminiumren
Kanske inte vad jag önskade men... Nu har jag ju ett bra färgborttagningsmedel

Bara att pensla på och sen spola av, me like, no more sandpapper

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 dec 2009, 22:56
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter som ett bra medel vart hittar man sånt?? hehe eller delar du med dig?? hahahaha <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 dec 2009, 23:33
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tyvärr bara slattar i några dunkar. Jag ska kolla om det står på dom vem som är leverantör. Grymma grejer måste jag säga

Luktade eucalyptus så det blir ingen obehaglig stank heller.... <!-- </EdIndex> --></div>