Micke3:s mopeder
Re: Micke3:s mopeder
Ja det gjorde faktiskt mer skillnad än vad jag väntat mig
Re: Micke3:s mopeder
Under de senaste veckorna har denna passerat min ägo.
Men nu är den såld och väntar på att hämtas av sin nya ägare.
Men nu är den såld och väntar på att hämtas av sin nya ägare.
Re: Micke3:s mopeder
Anledningen till att jag köpt och sålt lite mopeder på sistone är att samla ihop slantar till en Zundapp till.
Den 10/5 var det så dags att hämta en sådan Det är en Zundapp KS50 från 1969 med fel bensintank.
För mig gör det inte så mycket då jag tycker att 70-74 tanken är snyggare.
Den är omlackerad och har en hel del nya delar samt en motor som Conrad Engström renoverat nyligen
Är utrustad med 5hk parmakit och äkta 16mm bing samt 13 kugg fram. För 50-55 km/h på plan mark.
Det första jag gjorde med den var att byta till en VEC-spole för mer driftsäkerhet än kina-skiten som satt där. Nu jagar jag efter otrimmad cylinder och förgasare så att man kan börja bruka den utan att vara nervös.
Den 10/5 var det så dags att hämta en sådan Det är en Zundapp KS50 från 1969 med fel bensintank.
För mig gör det inte så mycket då jag tycker att 70-74 tanken är snyggare.
Den är omlackerad och har en hel del nya delar samt en motor som Conrad Engström renoverat nyligen
Är utrustad med 5hk parmakit och äkta 16mm bing samt 13 kugg fram. För 50-55 km/h på plan mark.
Det första jag gjorde med den var att byta till en VEC-spole för mer driftsäkerhet än kina-skiten som satt där. Nu jagar jag efter otrimmad cylinder och förgasare så att man kan börja bruka den utan att vara nervös.
Re: Micke3:s mopeder
Dags för nästa update
Det har hänt en hel del sedan sist.
KS50:n har fått följande nya delar:
- Däck, slang och fälgband.
- Tändningsnyckel
- Brickor till kåpskruvarna
- Nya dekaler
- Tanklock
- Framdrev
- Täckpluggar runt vajrarna i lyktkåpan
- Gasvajer
- Luftfilter
- Huvudmunstycke
- Ljuddämparklammer x2
- Bensinfilter
- Bromsbackar fram
- Täckplugg till motorn
- Gummikappa till gasvajern
En hel del med andra ord.
Nu väntar jag på att min originalförgasare och cylinder ska komma hem.
Här kommer en bild från kvällens provtur:
Det har hänt en hel del sedan sist.
KS50:n har fått följande nya delar:
- Däck, slang och fälgband.
- Tändningsnyckel
- Brickor till kåpskruvarna
- Nya dekaler
- Tanklock
- Framdrev
- Täckpluggar runt vajrarna i lyktkåpan
- Gasvajer
- Luftfilter
- Huvudmunstycke
- Ljuddämparklammer x2
- Bensinfilter
- Bromsbackar fram
- Täckplugg till motorn
- Gummikappa till gasvajern
En hel del med andra ord.
Nu väntar jag på att min originalförgasare och cylinder ska komma hem.
Här kommer en bild från kvällens provtur:
Re: Micke3:s mopeder
Hej och glad midsommar
Den senaste tiden har det varit mycket skruvande med den blå Ks50:n.
Har bytt till original cylinder, förgasare, drev osv.
Så nu kör jag med den i näst intill daglig trafik.
Här kommer några bilder från senaste rundan: Efter att bilderna togs har jag monterat dit de sk. banankåporna bakom motorn och modifierat handtagen för koppling och frambroms så att de inte skramlar vid körning.
Den senaste tiden har det varit mycket skruvande med den blå Ks50:n.
Har bytt till original cylinder, förgasare, drev osv.
Så nu kör jag med den i näst intill daglig trafik.
Här kommer några bilder från senaste rundan: Efter att bilderna togs har jag monterat dit de sk. banankåporna bakom motorn och modifierat handtagen för koppling och frambroms så att de inte skramlar vid körning.
Re: Micke3:s mopeder
En klassiker!
Re: Micke3:s mopeder
Pricken över i hade ju varit nya tanksidor , vacker moppe annars, mycket trevligt skick
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Micke3:s mopeder
Så var det dags för en uppdatering igen.
Sedan sist har jag införskaffat denna Crescent 1149 "raket" från -62.
I stort sett helt orörd.
Går efter lite meck bra.
Det som kommer att hända med denna framöver är:
- Renovering av motorn.
- Nya däck med vita sidor
- Byte av bromsbackar fram och bak
- Byte av vajrar osv.
Sedan sist har jag införskaffat denna Crescent 1149 "raket" från -62.
I stort sett helt orörd.
Går efter lite meck bra.
Det som kommer att hända med denna framöver är:
- Renovering av motorn.
- Nya däck med vita sidor
- Byte av bromsbackar fram och bak
- Byte av vajrar osv.
Re: Micke3:s mopeder
Dags för nästa uppdatering.
Denna gång kommer det att handla om renoveringen av raketen. Startade upp den en eftermiddag för lite sedan och märkte att det small om motorn, visade sig att svänghjulet lossnat...
Här har jag tömt den på olja och ska börja riva ner motorn. Det visade sig att högra blockhalvan ärgat hål i så en reservmotor fick offra sin. Här är de tomma havlorna: Här är motorn på väg ihop med bla surflex-lameller och 9st förstärkta fjädrar. Har även bytt fjädergummin både fram och bak samt däck
Denna gång kommer det att handla om renoveringen av raketen. Startade upp den en eftermiddag för lite sedan och märkte att det small om motorn, visade sig att svänghjulet lossnat...
Här har jag tömt den på olja och ska börja riva ner motorn. Det visade sig att högra blockhalvan ärgat hål i så en reservmotor fick offra sin. Här är de tomma havlorna: Här är motorn på väg ihop med bla surflex-lameller och 9st förstärkta fjädrar. Har även bytt fjädergummin både fram och bak samt däck
Re: Micke3:s mopeder
I helgen har jag renoverat motorn till raketen med bla: Packningar
packboxar
Surflexlameller
Förstärkta fjädrar
Kopplingstrumma och transmissionsdrev
Jasilvev
Ramlager
Kopplingslager
Kolv m ringar, bult osv
packboxar
Surflexlameller
Förstärkta fjädrar
Kopplingstrumma och transmissionsdrev
Jasilvev
Ramlager
Kopplingslager
Kolv m ringar, bult osv
Re: Micke3:s mopeder
Den 12/9 var vi ett gäng modiga mopedister som tog oss en utflykt till Björkenäs mopedmuseum
Re: Micke3:s mopeder
Sedan sist har jag bla. plockat av VEC-spolarna från både compacten och raketen för att ersätta dessa med gamla hederliga brytarsystem.
Dessa har jag dock renoverat med nya Bosch original brytare och kondensatorer, på raketen blev det att köpa en ny spole också.
Testar nu mopedrenoverings nya modell "Noris" vilken verkar ge väldigt stark och fin gnista. Inventerade även mitt förgasar-lager och framtiden verkar säkrad.
Dessa har jag dock renoverat med nya Bosch original brytare och kondensatorer, på raketen blev det att köpa en ny spole också.
Testar nu mopedrenoverings nya modell "Noris" vilken verkar ge väldigt stark och fin gnista. Inventerade även mitt förgasar-lager och framtiden verkar säkrad.
Re: Micke3:s mopeder
Dags för nästa update
Seanste projektet var att renovera motorn på Zundappen
Vevlagret var totalt slut liksom lagerlägen och packboxytorna, så det var dags
Valet föll på en Jasil-vev som satt fint efter att jag mätt in det hela med ett djupskjutmått.
Spelet hamnade på 0,10mm och lagren har C3-spel.
På bilden nedan är även växellådan kontrollerad och tillbakamonterad. Vid demontering råkade jag kröka ena "vingen" på kopplingskorgen så jag fick även byta kopplingskorg. Sedan lade jag ihop blockhalvorna och monterade nya förstärkta kopplingsfjädrar samt Newfren lameller.
Givetvis med nya packningar och packboxar överallt. Fick även byta kolv då den nya veven har den sk. långa vevstaken.
Passade då på att markera tändläget (1,8mm) på kokusan-svänghjulet samt montera framdrevet. Sist men inte minst fick det bli nya olja, av bäste sort
Seanste projektet var att renovera motorn på Zundappen
Vevlagret var totalt slut liksom lagerlägen och packboxytorna, så det var dags
Valet föll på en Jasil-vev som satt fint efter att jag mätt in det hela med ett djupskjutmått.
Spelet hamnade på 0,10mm och lagren har C3-spel.
På bilden nedan är även växellådan kontrollerad och tillbakamonterad. Vid demontering råkade jag kröka ena "vingen" på kopplingskorgen så jag fick även byta kopplingskorg. Sedan lade jag ihop blockhalvorna och monterade nya förstärkta kopplingsfjädrar samt Newfren lameller.
Givetvis med nya packningar och packboxar överallt. Fick även byta kolv då den nya veven har den sk. långa vevstaken.
Passade då på att markera tändläget (1,8mm) på kokusan-svänghjulet samt montera framdrevet. Sist men inte minst fick det bli nya olja, av bäste sort
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Micke3:s mopeder
Snyggt. Följes me spänning. Visst e de allt lätt skruvade zundapparna
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Micke3:s mopeder
Ja det enda som var lite jobbigt var att få ihop kopplingen utan specialverktyget samt lite klurigt att shimsa veven om man jämför med ex sachs.Sydstatare skrev: ↑27 dec 2020, 18:06 Snyggt. Följes me spänning. Visst e de allt lätt skruvade zundapparna
Min favoritmotor är helt klart 2vxl Sachs. Mycket lättskruvade.