Sida 1 av 1
Handväxlad eller Fotväxlad?
Postat: 12 jan 2008, 15:28
av simtus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har en Raket Sport 1151 (Nyligen köpt) Den är handväxlad med kick.
På sidan om Jet-Linjen & bruksmopederna står att läsa att de var fotväxlade.
Men den första bilden på sidan visas en Sport med kick och utan växelpedal vad jag kan se, Exakt som min.
Jag undrar om någon vet om de gjordes både hand o fotväxlade? eller har någon byggt om min till handväxel?
Vidare undrar jag om det kan vara en 61-års modell för motorn är stämplad 61 Går det att se års-modell på Ram eller Monteringsnummet?
I mitt fall är de : N136006 / 5100058.
Hoppas att någon kan hjälpa att få svar på frågorna.
Tacksam för alla svar.
Mvh / simtus <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2008, 21:31
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att bygga om hand v-xl till fot v-xl med fotpinnar med v-xlpedal, som med en kort vajer går till v-xlreglaget på motorn satt nog orginal på en del. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2008, 22:01
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo dom var fotväxlade. Du kan se på den här hemsidan en lika moppe med fotväxel( på våra moppar)
Jag har en vanlig raketare 61 men skall vara handväxel på den. Kolla på vänster sida på fotpinnen om selektorn sitter kvar. Selektorn är den bit som spärrar lägena för växelspaken. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jan 2008, 22:53
av simtus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo selektorn finns där.
Då blir det till att ändra tillbaks till orginal skick
Tack för hjälpen!!
Finns det någon som vet nått om nummren om det går att få fram
årsmodell? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2008, 00:54
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt ramnumret har du en -61:a. Ettan efter N:et står för -61 Detta gäller endast till 1962 årsmodell.
Sätt gärna in en bild på sporten så vi får se! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2008, 22:14
av simtus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är nedplockad för tillfället, men sen efter rengörnig och viss renovering så kommer det en bild.
Den saknar tyvärr porthålskåporna och undre kedjeskyddet.
Fnns det några till salu så är jag mycket intresserad av att köpa sådana.
Skulle gärna få reda å färg-koden också, Jag tror att den heter Madonnablå
Tack för hjälpen!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2008, 14:48
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du lacka med 2 komponent eller sprayburk? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2008, 20:50
av simtus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte bestämt det ännu, men två komponents färg måste väl vara bäst
Se beror det kanske på om man ska hellacka eller bara bättra jag hade nog tänkt mig att bara bättra för den se rätt bra ut i orginallacken. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2010, 00:53
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas att du bara bättrade den - trist annars.
Hur gick det sen? Har du dokumenterat med bilder så visa gärna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 jan 2010, 20:06
av Sport 1151
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
simtus skrev:Den är nedplockad för tillfället, men sen efter rengörnig och viss renovering så kommer det en bild.
Den saknar tyvärr porthålskåporna och undre kedjeskyddet.
Fnns det några till salu så är jag mycket intresserad av att köpa sådana.
Skulle gärna få reda å färg-koden också, Jag tror att den heter Madonnablå
Tack för hjälpen!!
Har själv en Sport (1151-1) och lyckades äntligen få tag i ett par kåpor till denna modell.
Då min cylinder är lite större än orginalet

så får ju kåporna inte plats av naturliga skäl.
Ska diskutera avgjutning av kåporna i kolfiber eller glasfiber denna helg, så att jag kan anpassa ett par till cylindern.
Naturligtvis vill jag inte skära i orginalkåporna när jag äntligen fick tag i ett par till Sport modellen.
Är du intresserad av en avgjutning kan jag kanske hjälpa dig.
Tydligen har Norscand pressade kåpor på G, men till vilken modell? <!-- </EdIndex> --></div>