"Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt
Postat: 31 maj 2020, 19:10
Hej! Under detta projektets gång kommer jag och min pappa att sätta på en Honda Mt5 motor på en gammal Dakota ram. Målet är att sedan bygga om den till café racer. Min första moped var en Honda Mt5, min pappas ungdomsmoped var en röd Puch Dakota. Detta blir därför i våra ögon det perfekta far och son bygget och mitt sista innan bil (inte för att jag kommer sluta mecka moppe).
Allt började med att jag fick en Mt5a när jag var 14 som jag och pappa plockade ihop och renoverade. Den såldes för några år sedan men mycket av trimdelarna låg kvar förrådet. Jag fick då idén att skaffa mig en Mt5 motor som jag sedan skulle sätta på en veteranram (då tänkte jag k50 eller fs1). Motorn låg i ett år ungefär tills en granne sa att han ville bli av med lite skrot. Vi gick dit och kikade och till vår överraskning drog han fram en dakota ram med tank! Vi fick också en hög med fälgar och tur som var så var där en dakota framfälg. (på bilden sitter en ks50 bakfälg temporärt)
Tanken slåg mig då att detta skulle vara den perfekta ramen att sätta Honda motorn på. Jag lade direkt ramen på gräsmattan och motorn ungefär där den skulle sitta. Allting verkade passa någorlunda!
Nästa steg var att dra upp den med domkraften för att se på den från alla håll och även här verkade inga större ändringar behöva göras.
Det var lite klurigt att tänka ut ett övre motorfäste eftersom Hondans är så mycket bredare än ramen. Pappa kom med idén att bygga en låda som vi sedan svetsar fast i ramen med olika förstärkningar. Vi letade och hittade ett fyrkantsrör med rätt diameter. Jag skar ut en av sidorna och vek ner ändarna så att det blev som en låda utan botten. Fästet på motorn förs upp i lådan och skruvas fast.
Sedan skar jag i ramen där lådan ska fästas. Detta gjorde jag för att få motorn så långt bak som möjligt och för att få drevet i samma höjd som original.
Dom undre motorfästena på ramen behövde kapas bort för att dom inte skulle gå in i motorn.
Då var allt som var i vägen bortkapat och vi kunde se var motorn faktiskt kommer att hamna!
Nästa steg kommer vara att svetsa fast det övre fästet och göra dom nödvändiga förstärkningarna. Uppdaterar med mer bilder snart!
Allt började med att jag fick en Mt5a när jag var 14 som jag och pappa plockade ihop och renoverade. Den såldes för några år sedan men mycket av trimdelarna låg kvar förrådet. Jag fick då idén att skaffa mig en Mt5 motor som jag sedan skulle sätta på en veteranram (då tänkte jag k50 eller fs1). Motorn låg i ett år ungefär tills en granne sa att han ville bli av med lite skrot. Vi gick dit och kikade och till vår överraskning drog han fram en dakota ram med tank! Vi fick också en hög med fälgar och tur som var så var där en dakota framfälg. (på bilden sitter en ks50 bakfälg temporärt)
Tanken slåg mig då att detta skulle vara den perfekta ramen att sätta Honda motorn på. Jag lade direkt ramen på gräsmattan och motorn ungefär där den skulle sitta. Allting verkade passa någorlunda!
Nästa steg var att dra upp den med domkraften för att se på den från alla håll och även här verkade inga större ändringar behöva göras.
Det var lite klurigt att tänka ut ett övre motorfäste eftersom Hondans är så mycket bredare än ramen. Pappa kom med idén att bygga en låda som vi sedan svetsar fast i ramen med olika förstärkningar. Vi letade och hittade ett fyrkantsrör med rätt diameter. Jag skar ut en av sidorna och vek ner ändarna så att det blev som en låda utan botten. Fästet på motorn förs upp i lådan och skruvas fast.
Sedan skar jag i ramen där lådan ska fästas. Detta gjorde jag för att få motorn så långt bak som möjligt och för att få drevet i samma höjd som original.
Dom undre motorfästena på ramen behövde kapas bort för att dom inte skulle gå in i motorn.
Då var allt som var i vägen bortkapat och vi kunde se var motorn faktiskt kommer att hamna!
Nästa steg kommer vara att svetsa fast det övre fästet och göra dom nödvändiga förstärkningarna. Uppdaterar med mer bilder snart!