Sachsmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Sachsmotor

Inlägg av flinta007 »

Länge sen jag var ute på forumet, men nu har jag nytt projekt. Håller på med en MCB 1159 postmoped med 2-växlad Sachsmotor. Har ett problem jag tänkte ventilera med kunniga medlemmar. Har försökt ställa tändningen på denna, men kommer inte närmare än ca 3,5mm förtändning. Har bytt brytare, rätt avstånd och abriss inom gränsvärden. Är precis som långhålen i tändplattan inte räcker till. samtliga delar är orginal och otrimmat. Motorn går, men jag upplever att den blir onödigt varm. Finns det nån som vågar sig på en gissning :D ?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachsmotor

Inlägg av erlan »

Ja gissa lite kan man väl.
någon har använt s.k. kolvstopp när man dragit fast svänghjulet.
brytarna är tillverkade i något land som låter slutkunden sköta kvalitetskollen.

fusklösning: minska brytaravståndet till du får rätt tändläge. du kommer att få justera tändningen oftare.
eller skippa krysskilen. är det svänghjulet som alltid setat på den axeln så kan du köra utan kil, och sätta svänghjulet lite före.

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Sachsmotor

Inlägg av flinta007 »

Intressant tanke med kolvstoppet. Skulle det kunna vara så att veven fått sig en kyss och kolven därför inte hannar i rätt läge? Känner ett visst glapp i ramlager, men tycker inte det skulle påverka detta. Man kanske skulle testa utan kil, det ska väl sitta ändå med endast konan. För det känns ju som det vore lämplig att komma till närmare 2mm förtändning i alla fall.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachsmotor

Inlägg av HSE »

Alternativet är väl brytarlös tändspole...
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Sachsmotor

Inlägg av flinta007 »

Tackar för tipset Erland. Tog bort kilen och hittade ett läge där jag fick mina 1,5-2mm förtändning. Känns som motorn mår bättre med denna tändningen. slider_thankyou.gif
Skriv svar