Re: Zundapp 529 custom
Postat: 11 apr 2021, 23:16
Hej,
Lite nytt har hänt sedan sist, kanske främst på motorsidan. Jag har haft en Agge S2 (borr 45mm) som har fått extra portning och därefter ny nicasil. Den är nu på plats tillsammans med Barakitkolv. Athenakolvarna har lite dåligt rykte om sig pga stor värmeutvidgning så därför valde jag en bättre kolv. Med 44mm slag och 0.3mm under cylindern uppmättes avgasdurationen till 195 grader. Blowdown beräknad till 30. Solfjädertopp anpassad till Zundapp från VRM.
Klämspalt 0.7mm.
Rejäla toppmuttrar från VRM avlastar gängorna på pinnbultarna.
Nytt ultrakort insug från RP gör att förgasaren kommer dels närmre, men skapar även bättre frigång för flottörhuset mot blocket.
Mikuniförgasaren har fått tomgångskretsen borrad och bestyckning är på g.
Insugstratt för rejält luftflöde.
Efter bestyckning tänkte jag testa med UFO-bricka.
Har hört mycket gott om dem. Tanken är att göra en setup som är vass men körbar.
Bänkning skall utföras längre fram.
Parallellt med detta utvecklar jag ett växellänkage men det kräver lite mer jobb så det får jag återkomma till.
Mvh Fredrik
Lite nytt har hänt sedan sist, kanske främst på motorsidan. Jag har haft en Agge S2 (borr 45mm) som har fått extra portning och därefter ny nicasil. Den är nu på plats tillsammans med Barakitkolv. Athenakolvarna har lite dåligt rykte om sig pga stor värmeutvidgning så därför valde jag en bättre kolv. Med 44mm slag och 0.3mm under cylindern uppmättes avgasdurationen till 195 grader. Blowdown beräknad till 30. Solfjädertopp anpassad till Zundapp från VRM.
Klämspalt 0.7mm.
Rejäla toppmuttrar från VRM avlastar gängorna på pinnbultarna.
Nytt ultrakort insug från RP gör att förgasaren kommer dels närmre, men skapar även bättre frigång för flottörhuset mot blocket.
Mikuniförgasaren har fått tomgångskretsen borrad och bestyckning är på g.
Insugstratt för rejält luftflöde.
Efter bestyckning tänkte jag testa med UFO-bricka.
Har hört mycket gott om dem. Tanken är att göra en setup som är vass men körbar.
Bänkning skall utföras längre fram.
Parallellt med detta utvecklar jag ett växellänkage men det kräver lite mer jobb så det får jag återkomma till.
Mvh Fredrik