En väl bevarad patina anses ofta ha en värdeförhöjande effekt på äldre mopeder. Många anser det vara viktigt att visa ”tidens tand” på ett gammalt rostigt dyligt fordon. Populärt nu är gamla bilar som importerats från bl.a. USA med yttre ytliga sår och skavanker. Den patinerade stilen på utsidan blir helig. Däremot är allt annat ofta genomgånget och renoverat näst intill nyskick. Förstår att det gått mode i att visa på den ”vackra patinans ytskikt” men jag förstår inte vitsen med rost och bucklor. Där emot blir man glad att se en sextio år gammal moppe i nyskick som ser ut att nyss lämnat fabriken.
Nu hoppas jag på diskussioner i ämnet
GubbLars
Är patina bara rost och repor?
Re: Är patina bara rost och repor?
Tja... nyskick är det bara en gång. Det är när den lämnar fabriken.
Sedan kan man renovera till nyskick. Detta är svårt då man faktiskt inte vet exakt vilken kulör moppen hade när den var ny. Fanns inget riktigt färgrecept förr i tiden, utan man bröt färgerna efter eget recept. Faktiskt så kan vi inte heller veta vilken glans färgerna hade när de var nya. Många nylackade i "originalskick" har så hög glans eller så många lager klarlack att man är lika beundrande över lacken, som man är tvivlande över om den verkligen såg ut så där när den lämnade monteringsbandet.
Att ta vara på patinan på en använd moped (eller annan pryl) genom att laga defekterna, men samtidigt bevara slitaget t.ex genom att linoljebehandla mopeden gör ju verkligen att mopeden visar sitt äkta liv genom 60 år (om det är en 50-talare)
Så enligt mig är inget mera rätt eller fel än det andra.
Men personligen så ser jag en parallell med människor som åldras naturligt med rynkor och skrattgropar kontra de som fyller läppar, kinder, ögonbryn och tuttar med butox och silikon, det är olika sätt att se på skönhet. Men vilket är äkta skönhet....??
Sedan kan man renovera till nyskick. Detta är svårt då man faktiskt inte vet exakt vilken kulör moppen hade när den var ny. Fanns inget riktigt färgrecept förr i tiden, utan man bröt färgerna efter eget recept. Faktiskt så kan vi inte heller veta vilken glans färgerna hade när de var nya. Många nylackade i "originalskick" har så hög glans eller så många lager klarlack att man är lika beundrande över lacken, som man är tvivlande över om den verkligen såg ut så där när den lämnade monteringsbandet.
Att ta vara på patinan på en använd moped (eller annan pryl) genom att laga defekterna, men samtidigt bevara slitaget t.ex genom att linoljebehandla mopeden gör ju verkligen att mopeden visar sitt äkta liv genom 60 år (om det är en 50-talare)
Så enligt mig är inget mera rätt eller fel än det andra.
Men personligen så ser jag en parallell med människor som åldras naturligt med rynkor och skrattgropar kontra de som fyller läppar, kinder, ögonbryn och tuttar med butox och silikon, det är olika sätt att se på skönhet. Men vilket är äkta skönhet....??
Re: Är patina bara rost och repor?
Hej. Jag håller med till viss del faktiskt. Botox på gamla goda moppar är väl inget att sträva efter. Men patinan verkar bara finnas på ytskiktet. Man finner lätt helrenoverade innanmäten, motorer o.s.v. Där haltar det, precis som med USA-bilarna.
Re: Är patina bara rost och repor?
På 70-talet så lackades i sverige många då äldre 10+år bilar om i orginalfärgen eller annan nyans
då det blev billigare än köpa en ny bil och man fick en ansiktshöjning på den. De som levde då den
äldre generationen tyckte många att det var ett billigt sätt föryngra sin trogne vän.
Bilar som hade samma karossmodell men med åren andra blinkers hel bakruta...osv. fick många
äldre bilar ett ansiktslyft och såg modernare ut på utsidan med att ta bort delade bakrutan...fanns köpa
en framruta till pv444 limmad så ingen list höll ihop bitarna... Var sak har sin tid ofta är det både mode och
ekonomi som styr...säljer en sak med bra klirr orenoverad så varför renovera och komma i ett prisläge där
det är svårare sälja...sen att det gått överstyr de senaste åren är en annan sak. Gasmonkey Dieselbrothers
o andra från Usa...är nya trender men patina? Sen får man ju se till att en moped-mc som är bra på utsidan
inte är upprostad inifrån och ramen viker sig vid körning till följd av en onödig olycka.
Edit: Allt går sälja med mördande reklam!
då det blev billigare än köpa en ny bil och man fick en ansiktshöjning på den. De som levde då den
äldre generationen tyckte många att det var ett billigt sätt föryngra sin trogne vän.
Bilar som hade samma karossmodell men med åren andra blinkers hel bakruta...osv. fick många
äldre bilar ett ansiktslyft och såg modernare ut på utsidan med att ta bort delade bakrutan...fanns köpa
en framruta till pv444 limmad så ingen list höll ihop bitarna... Var sak har sin tid ofta är det både mode och
ekonomi som styr...säljer en sak med bra klirr orenoverad så varför renovera och komma i ett prisläge där
det är svårare sälja...sen att det gått överstyr de senaste åren är en annan sak. Gasmonkey Dieselbrothers
o andra från Usa...är nya trender men patina? Sen får man ju se till att en moped-mc som är bra på utsidan
inte är upprostad inifrån och ramen viker sig vid körning till följd av en onödig olycka.
Edit: Allt går sälja med mördande reklam!
Re: Är patina bara rost och repor?
En moped är ju som sagt bara ny en gång. Så vill man renovera ett vrak till nyskick så gäller det att man har ett original att utgå från. Så tur då om det finns några orörda kvar som man kan studera detaljerna på. Svårt annars att få detaljer som randning och dekaler rätt. Vi har alla sett annonser där original moped i nyskick bjuds ut till högt pris men när man fingranskar är så många detaljer fel att man inser att den är om lackad och med delar från fel årsmodell eller Kina. Om man vill ha en snygg körbar moped spelar det ingen roll men vill man ha en likadan moped som när man var 15 är det tråkigt
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Är patina bara rost och repor?
Gillar båda varianterna, men bara om dom är trafiksäkra.
En del lackar fint som attan men tycker resten kan kvitta för dom begriper att bromsa i tid "så mina bromsar duger minsann"
Hatar dock allt vad fejkad patina heter, slipa ner så det ska rosta är bara löjligt.
Har en Monark 1209 som jag själv anser är fult rostig och borde lackas om.
Har även om Husqvarna Roulette Lyx som har en obeskrivligt skön patina, den ska bara vara väl fungerande och trafiksäker.
Sen en till fråga: Måste man vid renovering tvunget lacka i original kulör?
Har nämligen även en Kreidler Florett Cross som är lackad i nån mörkblå Opel kulör, just Kreidler tycks vara heligt bevara i antingen den hemska oranga eller den skrikigt gröna färgen dessa hade på 70-talet.
Är egentligen blekguldiga kulören på en Crescent Golden Champ snygg?
En del lackar fint som attan men tycker resten kan kvitta för dom begriper att bromsa i tid "så mina bromsar duger minsann"
Hatar dock allt vad fejkad patina heter, slipa ner så det ska rosta är bara löjligt.
Har en Monark 1209 som jag själv anser är fult rostig och borde lackas om.
Har även om Husqvarna Roulette Lyx som har en obeskrivligt skön patina, den ska bara vara väl fungerande och trafiksäker.
Sen en till fråga: Måste man vid renovering tvunget lacka i original kulör?
Har nämligen även en Kreidler Florett Cross som är lackad i nån mörkblå Opel kulör, just Kreidler tycks vara heligt bevara i antingen den hemska oranga eller den skrikigt gröna färgen dessa hade på 70-talet.
Är egentligen blekguldiga kulören på en Crescent Golden Champ snygg?
Blå/vit Monark 1209
Re: Är patina bara rost och repor?
Om man ändå lackar om en moped tycker jag man kan välja färg fritt, det är original lacken jag är rädd om och är den körd så tycker jag det är fritt val.
Förstår inte heller det där med fejk patina när det finns gott om moppar med äkta rost/patina till lägre kostnad än det kostar att göra en fejk
Förstår inte heller det där med fejk patina när det finns gott om moppar med äkta rost/patina till lägre kostnad än det kostar att göra en fejk
Re: Är patina bara rost och repor?
Det finns många åsikter vad som är en snygg patina. jag anser att det inte ska vara speciellt mycket rost om det ska vara patina. då går det över till ruin eller ratbike.
EX. på compacten satt ju dom flesta med fötterna uppe på lyfthantagen/motorbågarna, så där blev ju färgen avskavd plåtren. men det hann ju inte rosta där. ska det vara äkta patina där så får man på något sätt bevara den plåtrena looken.
Lacka om i orginalfärg behöver man ju bara tänka på om man ska sälja moppen nån gång.
Ska man behålla den, så lackar man den som man vill ha den.
och nä, ingen hade en helt orörd moppe på -70talet. även om dom var otrimmade så hade dom högt styre, och ofta skjutsfotpinnar. gärna grovmönstrade däck. skönare handtag och snabbgashandtag var ganska vanligt.
högre bakstötdämpare förekom. kvaddade man baklyset så blev det nåt billigt som ersättning.
så ska man ha en kopia på sin 15årsmoppe, så ska den väl se ut som när man var som mest nöjd med den?
golden champ färgen tyckte vi var skitful när den var ny.
jag har alltid trott att rödmetallik skulle sålt bättre.
erlan
EX. på compacten satt ju dom flesta med fötterna uppe på lyfthantagen/motorbågarna, så där blev ju färgen avskavd plåtren. men det hann ju inte rosta där. ska det vara äkta patina där så får man på något sätt bevara den plåtrena looken.
Lacka om i orginalfärg behöver man ju bara tänka på om man ska sälja moppen nån gång.
Ska man behålla den, så lackar man den som man vill ha den.
och nä, ingen hade en helt orörd moppe på -70talet. även om dom var otrimmade så hade dom högt styre, och ofta skjutsfotpinnar. gärna grovmönstrade däck. skönare handtag och snabbgashandtag var ganska vanligt.
högre bakstötdämpare förekom. kvaddade man baklyset så blev det nåt billigt som ersättning.
så ska man ha en kopia på sin 15årsmoppe, så ska den väl se ut som när man var som mest nöjd med den?
golden champ färgen tyckte vi var skitful när den var ny.
jag har alltid trott att rödmetallik skulle sålt bättre.
erlan