Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Efter att nästan bara ha skruvat isär grejor i 8 månader börjar det nu bli dags att skruva ihop sakerna till en moppe igen.
Framgaffeln ihopmonterad. Damaskerna är faktist återanvända, de gamla var det inga fel på och gummit är bättre nu 50 år senare än vad nytt någonsin är skulle jag anta: Förutom skärmen då, den glömde vi. Den är begagnad, men polerad ser den inte så skabbig ut. Lite extra snyggt blir det med ett nylackerat skärmstag på det.
Då var det bara resten kvar: Farsans egentillverkade pakethållare/ skärm-infästningar blev bra, men det finns ett minus med de. Det är ju det att de är gjorda lite på magkänsla, eftersom vi inte hade några originalmått att utgå ifrån. Allt passar jättebra så klart, men det krävs att man brukar våld för att uppnå det. De främre fästpunkterna på pakethållaren fick vi pressa ut 15mm och sedan får man köra distanser mellan skärm och fästena i ramen. Skärmen, den fick vi framtill sätta i, vad jag antar är hålet för kabeln till baklampan, som sitter lite högre upp än det egentliga hålet för att fästa skärmen. Stagen till bakskärmen har vi fått knäcka till också. Stagen är begagnade men polerade de med förresten.
Kontentan av allt detta är nu att det inte finns plats för verktygslådan. Nåväl, det kan man väl leva med.
Monteringen är ju rätt enkel så den behöver jag nog inte gå så djupt in i detalj på, nu befinner vi oss här i alla fall:
Framgaffeln ihopmonterad. Damaskerna är faktist återanvända, de gamla var det inga fel på och gummit är bättre nu 50 år senare än vad nytt någonsin är skulle jag anta: Förutom skärmen då, den glömde vi. Den är begagnad, men polerad ser den inte så skabbig ut. Lite extra snyggt blir det med ett nylackerat skärmstag på det.
Då var det bara resten kvar: Farsans egentillverkade pakethållare/ skärm-infästningar blev bra, men det finns ett minus med de. Det är ju det att de är gjorda lite på magkänsla, eftersom vi inte hade några originalmått att utgå ifrån. Allt passar jättebra så klart, men det krävs att man brukar våld för att uppnå det. De främre fästpunkterna på pakethållaren fick vi pressa ut 15mm och sedan får man köra distanser mellan skärm och fästena i ramen. Skärmen, den fick vi framtill sätta i, vad jag antar är hålet för kabeln till baklampan, som sitter lite högre upp än det egentliga hålet för att fästa skärmen. Stagen till bakskärmen har vi fått knäcka till också. Stagen är begagnade men polerade de med förresten.
Kontentan av allt detta är nu att det inte finns plats för verktygslådan. Nåväl, det kan man väl leva med.
Monteringen är ju rätt enkel så den behöver jag nog inte gå så djupt in i detalj på, nu befinner vi oss här i alla fall:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Onödig fakta, men lite intressant. Jag upptäckte under montering, att det enda som skiljer stopparmen till bromsskölden på Leleu 100mm åt, mellan 1248:an och 1252:an, är denna hylsa. (Den gamla rostiga stopparmen får agera modell.)
På 1248an sitter hylsan på ena sidan av armen och på 1252an sitter den på andra sidan. Annars är de identiska. Den fina jag har visade sig vara till 1252:an och den här moppen är ju en 1248. Det roliga är att hylsan är endast pressad på plats.
Sagt och gjort, det är bara att slå ut hylsan, slå in den på andra sidan och voilà så har man sig en stopparm till 1248, eller vice versa. Smidigt, för det innebar att vi slapp göra i ordning den dåliga stopparmen.Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Båda reglagen på styret såg dassiga ut och så kan man ju inte ha det. Fram med autosolen och sprayburken!
Till sist blev det så här: Somliga hade väl kunnat accepterat broms och kopplingsgreppet som det var, men sådan är ju inte riktigt jag.
En våtslipad och putsad: Båda blanka och fina: Ett reglage ihopsatt:
Lackering på g:
(Sedan sket det sig så jag fick slipa ner allt och göra om det. Efter det sket det sig ca 3 gånger till så jag fick slipa ner allt och göra om det.) Till sist blev det så här: Somliga hade väl kunnat accepterat broms och kopplingsgreppet som det var, men sådan är ju inte riktigt jag.
En våtslipad och putsad: Båda blanka och fina: Ett reglage ihopsatt:
Senast redigerad av MTB-Emil den 10 aug 2021, 13:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
När man väl har gjort i ordning båda reglage då måste man ha ett styre att sätta de på. Gärna ett som inte är rostigt. Men det är ju inte så roligt att lägga ner närmare 500kr på ett nytt buffalo-styre. Då kan man ju istället attackera det gamla styret med scotch brite och Autosol!
Före: Efter: Som nytt kan man väl inte säga, men inte fan ser det dåligt ut, dessutom sparade jag 500kr genom det.
Japp, på med reglagen då:
Baklykta ska man ju ha också, lika bra att sätta på den när man ändå håller på: Staget till bakbromsen upphottad:
Före: Efter: Som nytt kan man väl inte säga, men inte fan ser det dåligt ut, dessutom sparade jag 500kr genom det.
Japp, på med reglagen då:
Baklykta ska man ju ha också, lika bra att sätta på den när man ändå håller på: Staget till bakbromsen upphottad:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Dags för det elektriska då!
Från början satt det ingen el på den överhuvudtaget, förutom kablarna ut från svänghjulet fram tills sockerbiten.
Därför köpte jag I vintras en kabelhärva tillsammans med resten av delarna jag inhandlade då. Jag har gått runt och trott att den var bra enda fram tills den här veckan. Det var då jag insåg att den är skarvad X antal gånger, färgerna stämmer inte alls och hälften saknas. Underbart. Jag köpte en ny kabelhärva, för de är så billiga att det inte var värt att göra en egen.
Större delen av de få komponenter på kabelhärvan är dock begagnade, så för att slippa strul, testade vi de. Med hjälp av ett elschema lyckades vi klura ut hur omkopplaren fungerar och kunde konstatera att den var hel. För att prova tutan och tändningen använde vi ett batteripack på ca 8 volt.
Tändningen ger fin gnista, ingen mening att byta ut något där: Det är visserligen likström, men tutan gav ifrån sig ljud, så den vet vi är bra.
Tutan blev därför lackerad: Nästa inlägg blir om att få ihop motorn igen. Jag ligger lite efter med uppdateringarna, faktum är att första åkturen redan är gjord.
Från början satt det ingen el på den överhuvudtaget, förutom kablarna ut från svänghjulet fram tills sockerbiten.
Därför köpte jag I vintras en kabelhärva tillsammans med resten av delarna jag inhandlade då. Jag har gått runt och trott att den var bra enda fram tills den här veckan. Det var då jag insåg att den är skarvad X antal gånger, färgerna stämmer inte alls och hälften saknas. Underbart. Jag köpte en ny kabelhärva, för de är så billiga att det inte var värt att göra en egen.
Större delen av de få komponenter på kabelhärvan är dock begagnade, så för att slippa strul, testade vi de. Med hjälp av ett elschema lyckades vi klura ut hur omkopplaren fungerar och kunde konstatera att den var hel. För att prova tutan och tändningen använde vi ett batteripack på ca 8 volt.
Tändningen ger fin gnista, ingen mening att byta ut något där: Det är visserligen likström, men tutan gav ifrån sig ljud, så den vet vi är bra.
Tutan blev därför lackerad: Nästa inlägg blir om att få ihop motorn igen. Jag ligger lite efter med uppdateringarna, faktum är att första åkturen redan är gjord.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
En fördel med att bygga eget elsystem är att man kan få omkopplaren nära handtaget.
med originalkablarna så hamnar den någonstans halvvägs upp till fågelpinnen.
erlan
med originalkablarna så hamnar den någonstans halvvägs upp till fågelpinnen.
erlan
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Motorrenoveringen del 2.
Delen där allt blir fint, det köps nya grejer och allt monteras ihop till en motor igen.
Motorblocket lackerat: En lackerad och färdig svänghjulskåpa: Extra stiligt med texten ifyllt med piratrött.
Har ingen bild på kopplingskåpan, däremot inspektionsluckan.
Polerad: Och när man ändå är i farten kan man ju pimpa den med en skvätt piratrött: Veven riktade farsan på jobbet där han har tillgång till svarv och indikatorklocka: Kolvbussningen var slut så det blev en ny sådan, som vi sedan fick brotscha så att kolvbulten gick i.
Nya ramlager: Det var ju ett lager i lådan som rasat, så det blev nya rullar och ny lagerbana där.
Sitter även nya packboxar i motorn. I övrigt är inget annat bytt, så vitt jag minns.
Växellådan monterad: Efter att ha fått till inshimsningen var det bara att skruva ihop motorn:
Delen där allt blir fint, det köps nya grejer och allt monteras ihop till en motor igen.
Motorblocket lackerat: En lackerad och färdig svänghjulskåpa: Extra stiligt med texten ifyllt med piratrött.
Har ingen bild på kopplingskåpan, däremot inspektionsluckan.
Polerad: Och när man ändå är i farten kan man ju pimpa den med en skvätt piratrött: Veven riktade farsan på jobbet där han har tillgång till svarv och indikatorklocka: Kolvbussningen var slut så det blev en ny sådan, som vi sedan fick brotscha så att kolvbulten gick i.
Nya ramlager: Det var ju ett lager i lådan som rasat, så det blev nya rullar och ny lagerbana där.
Sitter även nya packboxar i motorn. I övrigt är inget annat bytt, så vitt jag minns.
Växellådan monterad: Efter att ha fått till inshimsningen var det bara att skruva ihop motorn:
Senast redigerad av MTB-Emil den 15 aug 2021, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Cylindern påskruvad:
Tändningen och drevet på plats: Kopplingen monterad: Blev nya lameller.
Förgasare ditsatt: En ny 17mm Bing kopia. Den är genomgången, så inga metallspån i den, inte för att det fanns några heller.
Redo för provstart: Och japp, den gick så fint så efter att ha ställt in tändningen och mixtrat med förgasarinställningarna en stund. Dessutom är den helt tät.
Blocket var ju rätt ärgat och lite skadat, men det gick att få ihop en motor av det med.
Uppdrag slutfört.
Nu är det bara att montera motorn i ramen, koppla in elen och stoppa på vajrarna:
En 5.5hk.Tändningen och drevet på plats: Kopplingen monterad: Blev nya lameller.
Förgasare ditsatt: En ny 17mm Bing kopia. Den är genomgången, så inga metallspån i den, inte för att det fanns några heller.
Redo för provstart: Och japp, den gick så fint så efter att ha ställt in tändningen och mixtrat med förgasarinställningarna en stund. Dessutom är den helt tät.
Blocket var ju rätt ärgat och lite skadat, men det gick att få ihop en motor av det med.
Uppdrag slutfört.
Nu är det bara att montera motorn i ramen, koppla in elen och stoppa på vajrarna:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Vajrar och montera el då!
Vi tog beslutet att tillverka allra vajrar själva, eftersom det sitter buffalostyre på den som är något högre än original.
Men det är ju absolut högst prio att pimpa med navborstar, så jag börjar med det.
Så där ja! Och så ska ju motorn monteras också: Börjar väl med växelvajern då:
Denna lösning blev det på växelvajern: En uppborrad justerskruv, med nippeln till vajern i. Ändhylsan på höljet som kommer från bra att ha lådan har en upphöjning i mitten som gör att den hålls på plats på växelarmen.
Så som jag har förstått ska denna vajerdragning med vajerhöljet på växelarmen vara original. Det är i alla fall så ont om plats på en Compact att detta är nog det bästa alternativet, istället för höljet i justerskruven och vajernippeln på växelarmen som man brukar göra det.
Frambromsvajern härnäst, den var lätt för det var den ända vajern vi inte gjorde själva
Dock behövdes det en justerskruv med spår i för hålla höljet nere på bromsskölden.
Någon sådan hade vi inte, så vi tog en justerskruv från en Dellorto förgasare och kapade en slits i den med vinkelkapen.
Fixat: Lite taskigt med bilder men så fortsatte det och tillslut satt alla vajrar där de skulle: Lite oklart hur elen ska dras, men vi körde den under ramen, ovanför motorn. Sedan in bakom motorn och ner genom bakre motorfästet. I bakre motorfästet gömde vi sockerbiten, där kablarna från svänghjulet kopplas ihop med resten av kabelhärvan. Kabeln ut till baklampan drog vi från sockerbiten, upp i motorfästet igen och ut genom ett hål i motorfästet, sedan genom skärmen till baklampan. Lite kvar att snygga till, men vi ville först kolla så att all el fungerar. Det gjorde det också, så vi lyckades koppla in allt rätt.
Lite småfix kvar, men det här innebär att moppen i stort sett är klar.
Vi tog beslutet att tillverka allra vajrar själva, eftersom det sitter buffalostyre på den som är något högre än original.
Men det är ju absolut högst prio att pimpa med navborstar, så jag börjar med det.
Så där ja! Och så ska ju motorn monteras också: Börjar väl med växelvajern då:
Denna lösning blev det på växelvajern: En uppborrad justerskruv, med nippeln till vajern i. Ändhylsan på höljet som kommer från bra att ha lådan har en upphöjning i mitten som gör att den hålls på plats på växelarmen.
Så som jag har förstått ska denna vajerdragning med vajerhöljet på växelarmen vara original. Det är i alla fall så ont om plats på en Compact att detta är nog det bästa alternativet, istället för höljet i justerskruven och vajernippeln på växelarmen som man brukar göra det.
Frambromsvajern härnäst, den var lätt för det var den ända vajern vi inte gjorde själva
Dock behövdes det en justerskruv med spår i för hålla höljet nere på bromsskölden.
Någon sådan hade vi inte, så vi tog en justerskruv från en Dellorto förgasare och kapade en slits i den med vinkelkapen.
Fixat: Lite taskigt med bilder men så fortsatte det och tillslut satt alla vajrar där de skulle: Lite oklart hur elen ska dras, men vi körde den under ramen, ovanför motorn. Sedan in bakom motorn och ner genom bakre motorfästet. I bakre motorfästet gömde vi sockerbiten, där kablarna från svänghjulet kopplas ihop med resten av kabelhärvan. Kabeln ut till baklampan drog vi från sockerbiten, upp i motorfästet igen och ut genom ett hål i motorfästet, sedan genom skärmen till baklampan. Lite kvar att snygga till, men vi ville först kolla så att all el fungerar. Det gjorde det också, så vi lyckades koppla in allt rätt.
Lite småfix kvar, men det här innebär att moppen i stort sett är klar.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Extra stilpoäng för dom pyttesmå
slangklämmorna på bensinslangen
slangklämmorna på bensinslangen
Blå/vit Monark 1209
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Blir väldigt väldigt bra det här