Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Någon som vet varifrån denna kommer?
Tillverkade en avdragare för att få bort lamellerna:
Så där ja:
Smått kassa lameller:
Motorn klyvd:
Rengöring:
Blocket rensat på innehåll:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Blocket är från 1972 och topplocket från 1974:
Motorblocket är inte i det bästa skicket, men jag ser inget som påverkar funktionen. Dock är jag ingen expert, någon som har något de vill påpeka?
Ärgat: Skador: På den här bilden så är det i inbuktningen under förgasaren, det är väl att en skruv har blivit gängad snett som har orsakat det och sprickan går inte genom hela blocket.
Sen finns det en spricka på insidan av blocket, den går inte heller hela vägen igenom heller.
Sedan har vi även de här märkena. Det hela är lite av ett mysterium, för när vi rev motorn låg det lagerrullar över hela växellådan och av 13 stycken rullar till det lagret kunde enbart 7 hittas. För en gångs skull var det ordning i garaget och nej, de fanns varken på golvet eller på bänken. Vart har dessa 6 rullar tagit vägen? Jag tror inte de satt i motorn överhuvudtaget. Märkena är i alla fall mest troligen skapade av lösa lagerrullar. Det jag verkligen inte kan fatta är hur motorn har gått med så få lagerrullar, med tanke på skicket cylindern är i tror jag det är den som tagit död på motorn och inte lådraset.
Motorblocket är inte i det bästa skicket, men jag ser inget som påverkar funktionen. Dock är jag ingen expert, någon som har något de vill påpeka?
Ärgat: Skador: På den här bilden så är det i inbuktningen under förgasaren, det är väl att en skruv har blivit gängad snett som har orsakat det och sprickan går inte genom hela blocket.
Sen finns det en spricka på insidan av blocket, den går inte heller hela vägen igenom heller.
Sedan har vi även de här märkena. Det hela är lite av ett mysterium, för när vi rev motorn låg det lagerrullar över hela växellådan och av 13 stycken rullar till det lagret kunde enbart 7 hittas. För en gångs skull var det ordning i garaget och nej, de fanns varken på golvet eller på bänken. Vart har dessa 6 rullar tagit vägen? Jag tror inte de satt i motorn överhuvudtaget. Märkena är i alla fall mest troligen skapade av lösa lagerrullar. Det jag verkligen inte kan fatta är hur motorn har gått med så få lagerrullar, med tanke på skicket cylindern är i tror jag det är den som tagit död på motorn och inte lådraset.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Jag kan inte riktigt klura ut vad den här motorn har varit med om tidigare. Nu har jag även märkt att den vänstra blockhalvan är mycket fräschare är den högra. Den vänstra är knappt oxiderad medan den högra är väldigt oxiderad. Motorn har alltså varit delad och den högra halvan förvarats sämre än den vänstra. Det står 27 på ena halvan och 28 på andra. Innebär det inte att blockhalvorna hör ihop med varandra? Skadorna på den vänstra blockhalvan ser dessutom helt fräscha ut, ingen oxid överhuvudtaget. Undrar om dessa skador har inträffat i nutid?
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Är måttet 8.4x15 mm på den lösa rörbiten du hittade vid kopplingssidan så lär det vara en styrhylsa som hör till motorn. Ska sitta totalt 3 st sådana för att centrera upp blockhalvor och kåpor.
Kan bli svårt att få den motorn tät igen, då så pass mycket av blockets anläggningsytor är borta. Sprickorna där är kan göra att lagerläge o dyl inte längre linjerar som det ska, utöver att det såklart kan leda till läckage därifrån med.
Personligen hade jag inte lagt någon energi på att försöka få i hopa den motorn, utan bara räddat de delar som är användbara och letat upp något bättre beg som ersättning.
Men då du tidigare här i tråden bevisat att du har vilja, ork och engagemang att lösa "lite lätt omöjliga projekt" så kommer du säkert att lyckas att få liv i denna motorn också! Men räkna med att det är lite svårare att få till "kreativa lösningar" som fungerar i en motorn än vad det är tex på en ram.
Kan bli svårt att få den motorn tät igen, då så pass mycket av blockets anläggningsytor är borta. Sprickorna där är kan göra att lagerläge o dyl inte längre linjerar som det ska, utöver att det såklart kan leda till läckage därifrån med.
Personligen hade jag inte lagt någon energi på att försöka få i hopa den motorn, utan bara räddat de delar som är användbara och letat upp något bättre beg som ersättning.
Men då du tidigare här i tråden bevisat att du har vilja, ork och engagemang att lösa "lite lätt omöjliga projekt" så kommer du säkert att lyckas att få liv i denna motorn också! Men räkna med att det är lite svårare att få till "kreativa lösningar" som fungerar i en motorn än vad det är tex på en ram.
Andreas.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Gjort det sista på hjulen.
Krängt på däck på båda hjul: Bak blev det däcket som satt på från början, ett Cheng Chin, för det är så gott som nytt. Till fram köpte jag att ett Golden Boy däck. Både slangarna som satt i från början var okej så de blev återanvända. Tråkigt nog verkar det ha blivit pysis på den smått antika Nokia-slangen fram efter montering.
Bakhjulet riktat: Använde ett cykelställ och ett buntband. Framhjulet ska riktas snart.
Det är detaljerna som räknas: Båda bromsarmarna lackade.
En nos stopparm bak: Monterade bromssköldarna med tillhörande detaljer på naven: Då var hjulen färdiga.
Krängt på däck på båda hjul: Bak blev det däcket som satt på från början, ett Cheng Chin, för det är så gott som nytt. Till fram köpte jag att ett Golden Boy däck. Både slangarna som satt i från början var okej så de blev återanvända. Tråkigt nog verkar det ha blivit pysis på den smått antika Nokia-slangen fram efter montering.
Bakhjulet riktat: Använde ett cykelställ och ett buntband. Framhjulet ska riktas snart.
Det är detaljerna som räknas: Båda bromsarmarna lackade.
En nos stopparm bak: Monterade bromssköldarna med tillhörande detaljer på naven: Då var hjulen färdiga.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Men den största saken som hänt denna vecka är att ramen blivit lackad.
Spacklad: Kedjeskyddet var lite buligt och ett hål farsan svetsade igen på det andra skyddet på svingen syntes igenom lackeringen. De delarna blev därför spacklade med: Slipat: Sedan blev det grundfärg och sprutspackel innan lackering för att få bort de sista defekterna.
Spacklad: Kedjeskyddet var lite buligt och ett hål farsan svetsade igen på det andra skyddet på svingen syntes igenom lackeringen. De delarna blev därför spacklade med: Slipat: Sedan blev det grundfärg och sprutspackel innan lackering för att få bort de sista defekterna.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
lackat:
Nu ska lacken få härda riktigt ordentligt innan vi lägger på 2k klarlack. Sedan kan man påbörja monteringen. Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Jösses ja
Jag har alltid varit rädd för att måla, kanske mest för att ingen jag känner har velat/kunnat visa mig hur man faktiskt ska göra, så jag är alltid djupt imponerad av de som kan få till en fin lackering! Bra jobbat
Jag har alltid varit rädd för att måla, kanske mest för att ingen jag känner har velat/kunnat visa mig hur man faktiskt ska göra, så jag är alltid djupt imponerad av de som kan få till en fin lackering! Bra jobbat
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Ang. motorn: blocken har inte hört ihop. det ska vara samma nummer på båda halvorna.
Frätskadorna är orsakade av vatten. aluminiumen innehåller så mycket magnesium att dom
inte tål vatten. därför är dom lackerade både in och utvändigt.
den lilla hylsan hör nog inte hemma i den motorn?
Tips: smeta fast lagerrullarna i yttre lagerbanan med fett, så slipper du krångla när du ska montera ihop motorn.
erlan
Frätskadorna är orsakade av vatten. aluminiumen innehåller så mycket magnesium att dom
inte tål vatten. därför är dom lackerade både in och utvändigt.
den lilla hylsan hör nog inte hemma i den motorn?
Tips: smeta fast lagerrullarna i yttre lagerbanan med fett, så slipper du krångla när du ska montera ihop motorn.
erlan
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Det är lite otäckt innan man provat, men jag tycker det är förvånansvärt lätt att få det bra hemma i garaget med sprayburkar. Man lär sig fort på vilket avstånd och med vilken fart man ska spruta. Mycket handlar väl om att göra ett ordentligt underarbete. Större delen av moppen är dessutom lackad ute i trädgården och resten i garaget som är långt ifrån dammfritt, men det blev bra ändå. Lite erfarenhet skadar inte heller, jag har ju tur som har farsan som precis upptäckt hur kul det är att renovera mopeder. Det är han som fått sköta större delen av lackeringen och mycket annat. Jag har väl blivit nedgraderad till assistent/ hejarklack.
Senast redigerad av MTB-Emil den 01 aug 2021, 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
När man köper delar till gamla mopeder är det sällan man blir positivt överraskad av skicket, men fan ibland händer det. Köpte en sadel och en fotbrygga idag för 300kr och fick dessutom hemleverans av säljaren. Sadel var en av de sista sakerna som behövdes och fotbryggan kunde jag inte tacka nej till, eftersom min är lite misshandlad efter ha blivit riktad.
Vet inte om jag haft bild uppe på sadeln förut, men kort sagt kan man säga att den består av en halv rulle silvertejp och sitter ihop med mindre skickligt utförda svetsar. Nya sadeln jag köpte har sadelskinn i riktigt gott skick, endast några repor och stommen är bra. Någon som vet om den här är omsydd? Jag har aldrig sett en sadel med detta sadelskinn förut, men den ser nästan för bra ut för att vara hemmasydd.
Fotbryggan är spikrak, förutom fästena som var lätta att rikta och knappt någon rost. Otroligt nog var fotgummina helt reko med.
Vet inte om jag haft bild uppe på sadeln förut, men kort sagt kan man säga att den består av en halv rulle silvertejp och sitter ihop med mindre skickligt utförda svetsar. Nya sadeln jag köpte har sadelskinn i riktigt gott skick, endast några repor och stommen är bra. Någon som vet om den här är omsydd? Jag har aldrig sett en sadel med detta sadelskinn förut, men den ser nästan för bra ut för att vara hemmasydd.
Fotbryggan är spikrak, förutom fästena som var lätta att rikta och knappt någon rost. Otroligt nog var fotgummina helt reko med.
Senast redigerad av MTB-Emil den 01 aug 2021, 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Tack för upplysningen om att blockhalvorna inte hör ihop, det förklarar varför den ena blockhalvan är så mycket fräschare än den andra.erlan skrev: ↑01 aug 2021, 10:25 Ang. motorn: blocken har inte hört ihop. det ska vara samma nummer på båda halvorna.
Frätskadorna är orsakade av vatten. aluminiumen innehåller så mycket magnesium att dom
inte tål vatten. därför är dom lackerade både in och utvändigt.
den lilla hylsan hör nog inte hemma i den motorn?
Tips: smeta fast lagerrullarna i yttre lagerbanan med fett, så slipper du krångla när du ska montera ihop motorn.
erlan
Planen är att smälla ihop motorn med befintliga blockhalvor och se om det funkar. Väntar i nuläget på en kolvbultsbussning, sedan blir det ihopmontering.
Var hylsan kommer ifrån är fortfarande ett mysterium, kollar man på bilden ser man att den är förnicklad? men att ytbehandling slitits bort, så någonting har roterat runt den. Antar därför att den hör hemma i en växellåda eller koppling.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Fotbryggan var som sagt bra, men så värst snygg var den ändå inte. Då kan man ju passa på att lacka den när man ändå är i farten.
Fotbryggan blev mattsvart: Och bromsarmen blev silver: Här kan man se vilken skillnad det är mellan den gamla fotbryggan och den nya: Och ja, här har vi den som satt på från början, den är helt klart värst:
Fotbryggan blev mattsvart: Och bromsarmen blev silver: Här kan man se vilken skillnad det är mellan den gamla fotbryggan och den nya: Och ja, här har vi den som satt på från början, den är helt klart värst:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Ram, sving och framgaffel klarlackade med 2 komponents:
Kåpor klarlackade. Blev 1k på dessa:
Fotbryggan klarlackad:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Dags att renovera och lacka lite smådelar. Finns några till, men dessa är helt klara.
Gamla baklyktan var för dålig: Vilken tur då att jag råkar ha en mycket bättre som kommer från en slaktad DBS damcykel: Maskerad och lackad: Färdig: Stötdämparna som satt på från början var helt reko, men 15mm för långa. Det duger inte, men jag har ett par original i sisådär skick från mitt massköp av compact-delar i vintras.
Väl isärtagna visade det sig att de var sämre än sisådär.
Dämparna dämpar nog inte så bra längre: Halvtaskiga plasthylsor: Man kan ju köpa nya stötdämpare, eller tittar man bara åt ett annat håll, duschar på lite färg och låtsas som inget är fel. Vi valde alternativ 2 och så får man se hur sopigt det är att bara åka runt med bara fjädrar.
Lackade: Gjort i ordning fjädrarna, först med scotchbrite sedan med autosol och trasa: Som nytt, eller inte:
Gamla baklyktan var för dålig: Vilken tur då att jag råkar ha en mycket bättre som kommer från en slaktad DBS damcykel: Maskerad och lackad: Färdig: Stötdämparna som satt på från början var helt reko, men 15mm för långa. Det duger inte, men jag har ett par original i sisådär skick från mitt massköp av compact-delar i vintras.
Väl isärtagna visade det sig att de var sämre än sisådär.
Dämparna dämpar nog inte så bra längre: Halvtaskiga plasthylsor: Man kan ju köpa nya stötdämpare, eller tittar man bara åt ett annat håll, duschar på lite färg och låtsas som inget är fel. Vi valde alternativ 2 och så får man se hur sopigt det är att bara åka runt med bara fjädrar.
Lackade: Gjort i ordning fjädrarna, först med scotchbrite sedan med autosol och trasa: Som nytt, eller inte: