Sida 1 av 2
Viktkompensering vs Lagen?
Postat: 13 jan 2008, 23:01
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite nyfiken bara: Vad säger lagen om trimning? Ett exempel : "Gubbe" på Compact med 4,3hk cyl, Bing17, drevat och 32mm krök, "gubben" har Mc-kort, vad händer om "Farbror blå" kommer? Har dom verkligen rätt att "sno" prylarna eller?
Jag menar, tänk er följande fall: Ungdom har tonade fönster i framdörrar på bilen. Inte tar polisen ut rutorna för att sen förelägga om besiktning?
Kan det bli fråga om annat än böter plus ombes av fordon?
Hoppas det finns ngn Polis eller annan lagkunnig som läser det här forumet, vill inte få svar av spekulerare.
Det kan väl ändå inte vara så att det är praxis att skruva loss grejerna bara för att det är mopedister det handlar om?
Vet någon om hur det är med reglerna för att besiktiga en 30-moppe som lätt Mc idag? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jan 2008, 03:25
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är ganska säker på om man har mc kort, och blir stoppad på en trimmad moppe, får dom inte ta trim delarna. men dom räknar väll trimmad moped, som lätt mc? och då blir det en oreggad mc som i slutändan hamnar som Olovlig körning,
själv hade jag funderingar på att regga om min e-type (Sm50) till lätt mc, av alla svar och av allt jag hittade på nätet om det så verkade det ganska omöjligt. dock har jag sett en del nyare mopeder som blivit omreggade som lätt mc, kanske värt att kolla upp bättre än vad jag gjorde

. Hoppas detta var till någon hjälp. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jan 2008, 09:08
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En trimmad moped räknas som en oregistrerad lätt mc. Alltså kör du då olagligt om den har mer effekt än 1 hkr och/eller överstiger 50cc. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jan 2008, 15:29
av Raketsport
Postat: 14 jan 2008, 17:15
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul sida det där!
Såg att det är 300kr i böter om man saknar bensintank på bensindriven moped

Jag kunde dock inte hitta något om att de får beslagta trimdelarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2008, 01:30
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: Den var bra! Polisen har väl knappast problem med att komma ikapp mopedisten. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2008, 19:58
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Kul sida det där!
Såg att det är 300kr i böter om man saknar bensintank på bensindriven moped

Jag kunde dock inte hitta något om att de får beslagta trimdelarna.
Kan Polisen beslagta trimmade delar på mopeden?
Ja, dessutom kommer de att förstöras. Även hela mopeden kan tas i beslag vid upprepad trimning.
http://www.polisen.se/inter/nodeid=11633&pageversion=1.jsp <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2008, 19:26
av Tomas
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det här förefaller ju gälla om du inte har (mc-)körkort, ju (men visst, det kan ju hända att det gäller även då...). Och trafikjuristen.se som raketsport hänvisar till, skriver om vad som händer om man kör trimmad moppe med "återkallat" körkort (eller en varning efter fortkörning e.dyl.), vad jag förstår...
Så vi får väl fortsätta spekulera... Även om jag är benägen att tro på Energizer... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jan 2008, 03:28
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska man tro???
Jag skulle nog ringa eller maila polisen och fråga vad som gäller och vilka påföljder det skulle bli, "hypotetsikt sett". Telefonnummer: 114 14
polismyndigheten.vasterbotten@polisen.se
Jag har själv ring och frågat endel dumma frågor. Bland annat om inte läder"hjälmarna" kan ses som godkända eftersom det inte funnits andra hjälmar en gång i tiden. De var dom naturligtvis inte!

Polis mannen jag tala med uttryckte tydligt i tonen att han tyckte jag var helt vrickad, men det får man bjuda på.

<!-- </EdIndex> --></div>
Intressant fråga
Postat: 17 jan 2008, 21:19
av Mulle Meck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För några år sedan åkte min son fast för trimmad moppe. Att det var olovlig körning är solklart. Att fordonet är oregisterarat och fel försäkrat är också solklart. Vad jag däremot inte förstår är vilken lag som ger polisen rätt att beslagta de trimmade delarna för att omedelbart förstöra dem.
Om jag springer och viftar med ett olagligt vapen och polisen tar fast mig kommer vapnet givetvis att beslagtas. Vid beslaget kommer ett beslagsprotokoll att upprättas och åklagare kommer senare besluta om destruktion.
Skilnaden med mopeden är att inga protokoll finns. När man hämtar tillbaka mopeden är grejerna borta. Beslagsprotokoll existerar inte. Frågan är om de gör så för att det egentligen inte finns något lagrum för beslaget. Om det helt enkelt "alltid" har gått till så bara. För att ett beslag ska vara befogat ska det vara sannolikt att nya brott kommer att begås med beslaget. Vad det gäller den lille fina cylindern, så hade den gått att använda i tex tävlingsverksamhet. I och för sig skulle man ju kunna använda hagelbrakaren på skjutbanan........... Skillnaden är att det är en åklagare som beslutar om beslagets öde och att det går att överklaga.
Anta att du tävlar seriöst med moppe racing och moppen blir stulen. Ska man då acceptera att allting mals ner ??
Fantastik hemsida, föresten. Räddade mig i helgen när jag skruvade Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 jan 2008, 17:05
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska försöka hitta ngn bra kontakt inom Poliskåren för att få klarhet i detta. Håller med "Mulle Meck" fullständigt, böter är en självklar bot för detta "grova" brott men att beslagta trimmet och ev hela mopeden??? Det är tydligt att "köra trimmat" är allvarligare än att köra bil drogpåverkad(knark). I det senare fallet kan polis ej beslagta fordonet, det är bara möjligt vid upprepad rattonykterhet/-fylleri(alkohol) och om bilen inte är för dyr???.
Återkommer när jag fått svar från ordningsmakten

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2008, 22:58
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen kan påvisa att bitarna är trimmade. Det fins inga referenser kvar att jämföra med. Vägverket hade tidigare alla mått mm dom fins inte kvar. Alla motorer som var godkända i Sverige fans hos Vägverket.
motorerna fins kvar i Ärla i Södermanland men jag tror dom är i privat ägo nu mera. Det kanske någon vet mera om. <!-- </EdIndex> --></div>
Vägverket i Kjula
Postat: 20 jan 2008, 09:40
av Mulle Meck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På vårat årsmöte fick jag höra att de finns ett inplanerat besök hos Vägverket i Kjula i april. Betyder att jag återkommer med information i ämnet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2008, 15:40
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samma i vår klubb Hallsta Moppers

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jul 2009, 20:19
av Amazon_jerka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som fått fram något nytt vad som gäller

<!-- </EdIndex> --></div>