Sida 1 av 1

Hjulnav Compact

Postat: 14 feb 2021, 11:35
av Danielpalandet
Håller på att skruva ihop en Compact 1248 och har fastnat på hjulnaven. Har bytt ut befintliga hjullager mot vanliga kullager. Nu minns jag inte riktigt hur alla brickor och muttrar satt monterade. Var satt de olika muttrar, brickorna? Tog inte tillräckligt med bilder.Finns sprängskiss för nav med modifierade kullager? Ska det finnas bricka och mutter även innanför sköld och den kupade stora brickan som sitter på vänster sida?

Re: Hjulnav Compact

Postat: 14 feb 2021, 13:15
av erlan
dom där ombyggnadsatserna kräver lite mekanisk förståelseförmåga. om det finns sprängskiss får du nog fråga den du köpt satsen av.
Men i princip gäller det att passa in med distansrör, och brickor och muttrar så bromsskölden hamnar på rätt plats i navet,
ev drev linjerar med framdrevet, och hjulet blir lagom brett för gaffel/sving.

erlan

Re: Hjulnav Compact

Postat: 14 feb 2021, 14:39
av HSE
Gäller som sagt att passa in kullagren så de inte belastas i sidled när man drar åt muttrarna samt hamnar rätt i gaffeln. Så man får mäta in distans röret mellan kullagerna innan man drar åt allt, sedan kommer man ju inte åt att kontrollera dem. Men viktigt att hjulet snurrar lätt när man dragit åt allt efter det hamnat rätt i gaffeln.

Re: Hjulnav Compact

Postat: 15 feb 2021, 17:23
av Danielpalandet
Fick till det okej på bakhjulet tror jag. På framhjulet är det dock något som nyper. Undrar om det inte är bromsbackarna som är problemet. Ska bromsskölden ligga helt emot själva navet? Mutter och bricka som ligger mot lagret gör att skölden inte ligger an mot navet.

Re: Hjulnav Compact

Postat: 15 feb 2021, 17:40
av HSE
Broms skölden skall inte ta i navets ytor, det är huvudregeln. Så gäller att få till spelet överallt. Tar inte bromsbakarna i någonstans innan du monterar hjulet i framgaffeln så skall inte det vara problemet. Men det är lite trixigt att få till det :?