Sida 1 av 2

Strypta mopeder!

Postat: 04 mar 2021, 18:48
av kkj
De flesta mopedmotorer som fanns när jag var i den åldern var strypta på något sätt. De var tillverkade i Europa och var på en 2-3 hk. Alltså den naturliga effekten på en 50cc motor. Hur var de strypta? Med plugg i insuget, med en annan kolv, cylinder med snäva kanaler.
Någon (Trimmarspecialisten) som vet vad som skiljer mellan Sachs, IIo, Puch, Zündapp m. flera.

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 07:21
av Lolalola
Plugg i insuget, eller i cylindern mera precist, var nog det i särklass vanligaste. Den enda jag kan komma på som tillhandahöll särskilda svensk-cylindrar med litet hål redan från början var Zündapp.

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 08:07
av HSE
Sachs hade också en särskild "Svensk" cylinder med mindre kanaler på vissa motorer.

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 13:12
av erlan
Dom flesta hade nog "svenska" cylindrar.
Sachsen är ju igengjuten innanför pluggen, så det blir samma hål hela vägen.
Sedan är den mskinbearbetad så den inte öppnar hela höjden på spolportar, och avgasport.
Dom aluminiumcylindrar jag kommit i kontakt med har haft en ring av hårt material ingjuten i insuget.
Ute i europa hade man ju 25-km/h moppar och 40-km/h moppar redan på 60-talet.
Svagaste sachsen var som regel 1,6 hk, och det antar jag var 25 moppar. dessa hade trampstart i dom flesta länder.
40 km/h sachsarna hade som regel 2,6-2,9 hk. den cylinder vi brukade kalla "tre å en halva" kallade sachs 2,6 hk.
vissa piratcylindrar som ska motsvara den är lite fusktrimmade? med andra porttiden.
tidiga svenska (och tror jag även i andra länder) var även strypta med en extra lång krök som stack in en par decimeter in i ljuddämparen. väldigt sällsynt att se en sådan idag.
dom tidigaste svenska 0,8 hk hade även en strypt kolv som hade väldigt små urtag på sidorna. en nytillverkad kolv bör bli en trimkolv i en sådan motor.
En cylinder jag inte har koll på är cylindern till F50/golden champ.den har en motsvarighet på tyska 25moppar. men om den är exakt lika bearbetad vet jag inte.
Den ostrypta versionen av den cylindern har 17mm insug men är kvävd med en 12mm förgasare till 2,9 hk, och 40 km/h.
vaknar betydligt men en 17mm förgasare och lite putsning i avgaskanalen.

Men dom flesta motorerna fanns även i motorcyckelversion. då var vår vanliga sachs på 4,3 hk. syndapp, kreidler m.fl. var på 6,25 hk.

Andra får väl fylla på med detaljer om andra märken

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 20:22
av kkj
Så de gjorde sig omaket att göra s.k. "Sverigecylindrar"! Det är trist och missunsamt. Svenska myndigheter låg kanske bakom. En liten plugg av mjuk aluminium borde ha varit nog.
Har nyss blivit ägare till en HMW 50N. Har inte tittat än och är nyfiken på hur det är utformat.

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 21:36
av HVA59
En del hade pluggade insug, en del körde med mindre förgasare... Nån hade som sagt helt andra cylindrar som var mer strypta. Vissa var extrema som Yamaha DT, mindre förgasare, pluggat insug, strypta spolportar, lägre komp, pluggad krök, en växel mindre, lägre drevad...
Tror HMW kanske eventuellt har nån form av strypningar under de två luckorna över spolportarna på cylindern? Men är inte säker... De har väll även pluggat insug.
En spännande motor som jag har grejjat mycket med är Husqvarnas slidmatade äggmotor. Den är ganska spännande då den ju är byggd i Sverige, men den fanns även som finsk respektive norsk exportvariant med 1,5 respektive 2,5 hästar, istället för de svenska 0,8 riktigt vad som skiljer är väll lite oklart, men troligtvis är väll motorn byggd för högre effekt från början, för den är strypt i insuget genom blocket, samt att slidskivan i motorn bara har ett pytte hål i sig. De slidmatade motorerna är även rätt rejält strypta i ljuddämparen, lite före sin tid där... Det blir rätt mycket bättre drag i en äggmotor bara den får lite mindre motstånd i avgasröret :)

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 21:40
av kkj
De där luckorna över spolportarna på cylindern, är inte de till för att man ska lättare komma åt med filen? :D

Re: Strypta mopeder!

Postat: 05 mar 2021, 22:01
av HVA59
Ja man kunde ju nästan tro det... Jag vet att det har diskuterats nån gång innan om varför de är där, men vet inte riktigt vad summan av det hela blev, kanske att det var för att det skulle vara enklare att bearbeta den råa gjutningen av cylindern... Men det borde ju ge lite möjligheter att fila lite på kanalerna med. Men det gäller att va försiktig så man inte filar sönder cylindern för HMW cylindrar växer inte på träd, och cylindern till 50N är inte likadan som till 50ZT och 50ET även om de är välldigt lika :)

Re: Strypta mopeder!

Postat: 06 mar 2021, 09:09
av HSE
Vi vill gärna se bilder på din HMW :wink:

Re: Strypta mopeder!

Postat: 06 mar 2021, 09:25
av kkj
HSE skrev: 06 mar 2021, 09:09 Vi vill gärna se bilder på din HMW :wink:
Menar du min? Det var den som var till salu nyss. Blå. Varför köpte jag den? Väldigt underliga skäl.
Då jag var liten grabb fanns det en packmoped på mina föräldrars bageri o konditori. Den blev ordentligt misshandlad av springchasar. till slut blev den undanställd i "lagårdsporten" Där körde jag med den. Fram 2 meter, sen rullade jag tillbaka. Var väl bara ca 14 år. Minns att jag tog ner motorn till källaren och tog isär den lite. Sedan kom motorn i en lådbil jag gjorde helt av trä med barnvagns hjul. Den höll ihop ca 500 meter. Sen vet jag inte.
Men eftersom det tillverkats diverse kvalitetssaker i Österrike, inbillar jag mig att Halleiner Motorenwerke hör till den kategorin.

Men visst hade det varit lättare med en Sachs eller Husqvarna........

Re: Strypta mopeder!

Postat: 06 mar 2021, 09:54
av Skåning
Gemensamt för alla svenska mopeder är såklart att anordningen för att de inte ska kunna gå över 30km/h ska vara svår att manipulera, dvs inte bara för någon 15 åring ute på gårdsplanen att byta / ändra någon enkel komponent på. :D

Men visst är det väl lite som så att ju bättre motorkonstruktion ju mera är ändrat för att den ska bli tillräckligt nerstrypt. Troligen hade det på merparten av de alla gått att bara ha typ en "underliten insugskanal", men det ska ju fortfarande vara kvar någon form av körbarhet i motorn för den tilltänkta dagliga 30km/h-driften.

Re: Strypta mopeder!

Postat: 06 mar 2021, 11:45
av umekille
50cc 1hkr.
puch hade en plugg som man kunde
slipa loss underfrån insuget..sen fick man
spackla igen hålet med 2-komp lim eller
hårdlöda...så gjorde den över 50. :D

Re: Strypta mopeder!

Postat: 06 mar 2021, 13:33
av erlan
kkj skrev: 05 mar 2021, 20:22 Så de gjorde sig omaket att göra s.k. "Sverigecylindrar"! Det är trist och missunsamt. Svenska myndigheter låg kanske bakom. En liten plugg av mjuk aluminium borde ha varit nog.
Har nyss blivit ägare till en HMW 50N. Har inte tittat än och är nyfiken på hur det är utformat.
eftersom det som regel dök upp riktiga pluggar efter att reglerna reviderades 1961 så är det den allmänna åsikten att det var någon önskan från myndigheterna att det skulle vara svårtrimmat.
men en skarpslipad betongborr bet även på pluggarna.

erlan

Re: Strypta mopeder!

Postat: 07 mar 2021, 09:05
av kkj
Då jag var i mopedåldern trimmade jag inte. Det var så mycket om att polisen tog trimdelarna i beslag. Hade man då köpt gåfort-cylinder + tillbehör för det lilla kapital man hade, skulle det varit trist.
Det fanns en gäng äldre killar som bara höll på och filade och donade varje kväll med dithörande provkörning. Det var det hårda gänget. Slipa ner topp på sandpapper. "Jacka kolven" till det blev för mycket, fila på cylinderportarna mer och mer tills.....ja ni vet!

Re: Strypta mopeder!

Postat: 07 mar 2021, 16:15
av HSE
Jag hade en moped av varje, körde mest otrimmad då man var rädd om lämpet. Men hade också en trimmad Puch för skogs körning och andra lämpliga tillfällen.