En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nix har köpt en Prius EPS-servo dvs elektrisk styrservo...

Så där inte bra men bättre... Valde en strålande dag för få på topplack i motorrum varmt och lagom blåst får hålla krypen borta..
Bruksskick är onekligen en rätt skön ribba att lägga bygget av en bil på och enda möjliga nivån får en "rullande" renovering..
400.jpg
401.jpg
Ikväll resten av demaskering och återmontera lite sen stundar roligare motorfixandet.

Ställt färgen som vart över i frysen så möjlighet för lite penselbättring efter svetsat fast batterihylla och ev missar jag inte kan "leva" med.
Men en god bit på väg och passerat toppen på säsongens 2a delmål återstår "bara" framvagn och rostskydd.

Ja Greger ska få en rekond och frivillig besiktning men de är ju bara att betala...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ändå lite smickrande min "lille" Rasmus fick igår ett Sms med förfrågan om jag ville sälja Greger...
Nä tror inte det bygger ändå 145an för att behålla och lagt bra mycket jobb och pengar för att få Greger
som jag vill ha honom. Sen har Greger som icke original ett klart högre bruksvärde än verkligt värde..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja de man inte vet har man heller inte ont av!!
402.jpg
Å nu när jag vet så uppenbart inte onödigt att jag köpte ett nytt...
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Kamdrev ?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev: 15 jun 2022, 17:34Kamdrev ?
japp i alla fall merparten av ett... Men blir nytt i morgon med mera...
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Brukar ju vara backelitdrevet som ger sig,
Kompis va i norge o fiska sej o torsk på 80talet'
det drevet for på hans amma combi...han köpte en norsk
sats o ontera bara backelitdrevet,,,kunde knappt köra hem'
Visa sig vara att norska drevet inte stämde på märkningen
mot original ståldrev från sverige...skumt(bilen gick okej
sen han bytte dit norska ståldrevet)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick ta en sista minuten resa till Biltema i går kväll då jag inte ägde någon 36mm hylsa..
Så "sparade" lite arbete till idag men väl där köpte jag lite avgasbandage till grenrör.
403.jpg
Så de vart kvällspysslet få dit...

Kan rekommendera handskar och långärmat när man lindar detta för kliar rätt rejält idag.

Vet inte exakt om de gör så stor skillnad på detta måttliga trim. Men bandaget ser fräckt ut om inte annat å skulle de ge en Hk
så en hk mer än innan. Som ni ser blir de ett 4-1 grenrör som kommer paras ihop med ett 2"" Simons avgassystem.

Hört folk påstå att man skulle ha 2-4 grenrör på måttligt trimmade motorer och de är möjligt?? Själv ingen aning och
Bryr mig inte överdrivet. Fick grenröret nytt och billigt vilket avgjorde.
Å ingen påstå att detta inte kommer ge effektökning mot standard då oavsett om effektökningen möjligen skulle bli än bättre med ett 2-4
Så naturligtvis ger det bättre avgasflöde än standard gjutjärn. Slätare invändigt och ingen "gaskollision" som lägre vikt på detta grenrör.
Så samma sak hä,r ger de 1hk så är de en hk mer än tidigare.

Hela trim iden är ju ändå bara för få lite mer vrid ut från korsningar trimmad eller inte Greger lär inte bli någon racer
utan fortsätta vara den trevliga glidare de är... Å skulle jag skrämma upp B18 till motsvara en B20 är jag bra nöjd.
Blir ju lite original och samtidigt inte över åk-känslan.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Min vanliga tur men vart nu i alla fall barnledig resten av veckan så de kanske kan hjälpa lite...
Men när jag öppnade paket med kamdrevsats insåg jag att jag fått aluminiumdrev men beställt bakelit.
Jaja känns lite overkill till denna motorn men aluminium får de nu bli bara hoppas de inte låter för mycket.
404.jpg
Men ett aluminiumdrev går ju leva med utan problem. Vad värre var att jag såg kamaxelns bronshållare
redan vart roterad på. Å de ett mer akut bekymmer. Hittade dock ett på tradera för 60kr i Svenljunga så köpt detta
men inte fått svar ännu om de finns möjlighet hämta idag. Så jobb lite på håll just nu...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där de börjar arta sig.... Fick varmkört den i kväll... Visst utan avgassystem till grannars glädje.
Saknas lite slangar ett luftfilter inte ställt tändning och fel tändstift o ingen dämpolja i förgasare..
Krävdes bra mycket malande innan den hoppade igång med ett rejält vrålande för sen få puttra men högljudande
tills den nått arbetstemperatur.. Men kan i alla fall efterdra topp montera avgassystem i morgon..
405.jpg
406.jpg
Siktar väl på en provkörning åxå. Även om en del finlir ska till måste säkert justera förgasare som tändning sen behövs chokevirar ett par slangar.
Kickviren gick av men den bara hängt i två trådar länge nu och måste även flytta över fästet till det från de gamla gasreglaget.
Sen behöver jag sätta t-koppling på vacuum utgång så jag får anslutningar till både broms och oljelocket..

Så pyssel pyssel pyssel men blir ju bättre vart efter snart säsongens andra delmål motorrum avklarat...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått kört ett par mil under Söndagen....

Visst ingen motorhuv luftfilter och bromsservo eller kickdown vire och inte ens justerat förgasare änu. Men tillräckligt för kunna summera.
Kan säga detta var TRIUMF Greger vart en helt annan bil att köra. Garanterat minst 10hk mer men troligen fler.
Tidigare vart den slö på riktigt slö ut från korsningar nu behöver man knappt gasa för den ska skjuta fart vart mer jämförbar med min 245a
i acc och vill säga bra mycket starkare rappare redan från låga varv. Å då tack vare avsaknad av kickdown vire inte ens haft möjlighet varva då den snabbt kommer i marschfart på 3an och stannar på den växeln.

Återstår lite småpill och fått beställt lite pryttlar som saknas som luftfilter kickwire lite slangar med mera. Saknas väl lite nya tänddelar(stift rotor lock) men tror jag fick med allt "viktigt"..

Denna säsongen börjat bli bra dyr ändå hinkat ner lite över 16000kr i motorrum och då inte räknat med kyl avgassrör bilbatteri ytterligare 8200kr eller att de lades 10 på bromsar för ett par månader sedan o kommande säsongs servostyrning 2500kr redan inhandlas.. Så känns riktigt skönt denna 2a och dyra säsongsdelmål snart är avklarat. Återstår nu "bara" 2 delmål framvagn och rostskydd. Men först de sista under huven överväger lämna bort justering av förgasare fått ett tips på fenomenal gubbe på detta återstår se om han vill ta sig an det bara annars blir de dags lära sig justera förgasare..

Jaja försemester slut hann nästan dit jag planerade återstår lite knyta ihop säcken. Nu 5 veckors arbete innan 4 veckors semester och då planeras inget skruvande alls bara njuta av ledighet och säkert en och en annan tripp med Greger åxå..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fy fan vad glad jag vart han som fixade toppen ska tydligen vara riktigt suverän på justera SU-f örgasare..
Att jag inte tänkte på de själv vet ju att han är en gammal rallyräv och grym trimmare.. Frågade och han tyckte de skulle bli kul
men hinner inte på direkten men de kan man ju inte begära haha ja bilen går ju hyfsat som de är och fortfarande lite lirande att göra.
Främst bygga kickvire fäste och montera ny vire ja samt chokevires men delar på väg till detta.

Å utöver de så ska lite annat fixas först som kallare stift och funderar på brytarlös tändning modell enkel givare kostar ju bara 700kr och känns
som en vettig investering.. Idag i alla fall fått tillbaks huven och tvättat bort de värsta möget så Greger åter en rätt bra representant för
kategorin bruksbilar..
411.jpg
409.jpg
Ja inte bara ögongodis även med de nya tvåtumssystemet lite örongodis..
410.jpg
Motorrum inte perfekt men bra mycket bättre passarbåde mig och bil perfekt..
407.jpg
408.jpg
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Nu skäms plastburkarna mot det vita...nästa project fixa nos sådana?
Vparts har mycket slitdelar.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nja det är liksom grejen att sånt stör inte mig...
Är strikt HHS gubbe dvs huven hålls stängd huven, om inget tvång för öppnande förekommer på mina bilar..
Greger är och förblir det den varit i hela sitt 52åriga liv hittills!! En ren bruksbil..
Å största vikten läggs på pålitlighet och användbarhet toppat med lite personlig smak och tycke.
Har inga problem lägga slantar för att bättra pålitlighet eller komfort eller för all del för personlig smak..
Men lägga onödiga pengar på nått som vare sig är trasigt ökar pålitlighet eller förbättrar komfort (eller en ren smakfråga)
då kan jag vara snål till tusen och saker som gulnade burkar stör bara inte såpass att jag vill investera lägger då hellre de slantarna
på viktigare saker som helt enkelt har högre prioritet..

Har surfat lite på nätet och i söndags vart de inköp av "behövs just nu delar" men de vart även en 700kr investering i brytarlös tändning.
En sådan investering känns fullt logisk inga brytare kondensator och säkrare tändning.
412.jpg
412.jpg (21.06 KiB) Visad 952 gånger
Ser jag i mitt motorrum har just allt jag köpt dit hängt ihop med få lite trevligare körning med undantaget ventilkåpan.
Men ventilkåpan är en dubbel investering egen smak tycker det är snyggt men mest de är styvare och tätar bättre för oljeläckage.
Å söl är inget kul.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Jag minns när min svåger P hade en Amazon med B18 motor trimmad till 150 hästar. Jag testkörde den och den gick som ett spjut men drog dåligt på låga varv. Inte riktigt i min smak, jag tror du har hittat en bättre balans mellan körbarhet och styrka :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev: 21 jun 2022, 21:12 Jag minns när min svåger P hade en Amazon med B18 motor trimmad till 150 hästar. Jag testkörde den och den gick som ett spjut men drog dåligt på låga varv. Inte riktigt i min smak, jag tror du har hittat en bättre balans mellan körbarhet och styrka :)
Köpte typ 96-97?? en bra trimmad amazon gick utav bara helsike men totalt värdelös på låga varv bytte svänghjul och kastade bort kammen som satt i och bytte till en D-kam sen var de en riktigt trevlig bil tyvärr fick jag väja ut i skogen när jag mötte min lillebror med nytt körkort på grusvägen hem till mitt..
Skriv svar