En riktig boardtracker Harley

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av SG2 »

Bröderna Hjalmarsson mc samling auktion fynd, vann inget
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av HSE »

Fynd chans:
6FAEBBDA-CA01-4CCE-9916-C8DA9C88B95C.jpeg



Tyvärr är tidningen från 1955 :) Men förvånar mig att det fanns krigare från krigslagret då, 10 år efter krigs slutet...
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av SG2 »

Helt klart bättre priser :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av Lolalola »

Det värsta är att Mercury-Bolaget inte fick sålt mer än en handfull av de där och att resten gick till Wockatz metallskrot här i stan...
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Efter x antal månader är man nu tillbaka efter ha blivit utestängd från min användare i i månader, mest undrar man ju lätt vad man gjort. Men ej gröta i det nåt mer.
Idag var man åter på Peashootern igen efter var fast i 1915 Indian ett bra tag, då man förut köpte ett lagom dyrt B bakhjul skulle man bara ha i ram för se lite. Att då upptäcka fort att det passa ej, axel är för fet för ramen.
20230226_SGs peashooter bakhjul passar ej.jpg
Efter svurit ett tag börjar jag jämföra på bilder osv, är ju rätt hjul, va fan. Börjar att se om det är krökt på ram osv, nä inte det kan vara rost och skit inte värst, ska ju löpa fritt. Har ett Harley dl hjul jag ska prova med, när jag väl hittar på det i samling av delar i garaget.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Sen måste jag ändå att 21" eller 28 som det hette skulle se mycket bättre ut än 18-19" som är original. Ska man hitta nav, fälg finns ju att handla(säkert ekrar med, eller ta genväg och ta en JD hjul. Val och åter val :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Efter jobb var man och konka in ett komplett Harley DL hjul, visligen 18" men med däck med luft i och svindyra broms. Konka dit inte bra, upptäckte sen att jag satt det åt fel håll, sen av min förvåning bara gled det på. Den axel är ju olika stor, mindre på drevsida och större på bromssida.
20230228_SGS Harley Dl bakhjul.jpg
Nu börjar man undra på fan, är ju ej en DL ram. Måste fråga nån gubbe som vet.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Måste röja ut mitt trånga garage, och skaffa mig ett riktigt lyft bord. Hålla på ett gammalt uteplatsbord i överfullt utrymme är inte optimalt.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av Lolalola »

Hur har du lyckats få tag på det där? :D
Jag tycker att jag själv har det hyggligt förspänt med tillgång på delar, men sånt där trillar jag ALDRIG över.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Den fina Bröderna Hjalmarsson aktionen, fyllde en bil och kapell släp med 10-30tal, och det var ändå bara en bråkdel av allt som var på 6dagar aktion, annars ram, små delar mm hitta jag på Tradera, sen Ebay och skatta för det.
Eller köpa 4 olika växellådor, men nu har jag 2 JD lådor en tidig och en sen JD som jag har(dvs bra att ha som reserv) sen att alla dem kosta 20-25000kr styck med tull och skit. Lustiga är dock att rätt låda tillslut var den billigaste hittills på 15000kr för han ej visste vad han hade. Sen har jag ett tomt 1926 hus med massa axlar och lock, långtid projektet för min 500cc Peashooter. Många delar när de hamnar på Tradera vet ej vad de har, så fort de skriver B eller C Harley 1926-31 så spårar de totalt.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Är det dyrt och kunskapsmässigt engagemang som man måste ha för ens hitta saker :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

I fattigdom osv ligger många projekt på is. Nu får man fynda hos mig själv, har x antal axlar som man samlat på sig(allt ifrån hjulaxlar till motor skruva fast motor varianter med rätt patina).
Nu till det hela, försökt hitta en axel för kunna få på ett framhjul sida gaffeln, självklart passar ju ej original 750 sida axel inte alls dvs för stort, gammalt är det läskigt klent på bultning, 6mm är inte tjockt.
20230419_ESGEE letar passande axel.jpg
Efter ha provat 15st, en härdad som funkar få in i gaffeln :D Halva grejen var mer att få dit ett 21" hjul, distanser man man tillverka.
20230419_ESGEE hitta en som passa.jpg
Framgång feeling, för snabbt upptäcka att det glappa för mycket genom hjulet. Suck stön osv, man får tillverka ett mellanlägg till hjulet som det ej glappar så. Blir väl så när man ska ha på annat än nåt gaffeln är gjord för. Sen saker man har emot bygga 22" klisher hjul för 10000-15000kr är det inte direkt aktuellt.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Förut trodde man lätt att det var 21" i båge hjul som var som gamla 28" cykel dimension. Men var ej det utan 22" in modern hjul storlek(inte nyast)
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av ESGEE »

Då man nu har semester gäller det få saker gjorda. Montera ihop Peashootern till rullande chassie för se stil, 750 sida gaffeln ser inte super ut för ny tillverkad. Och visst ett Honda xl hjul i fram ifrån 70 talet.
20230731_ESGEE prov montera för se stil.jpg
Synd att 1926 hjulnav är dyra, så man kan göra precis så stora hjul man vill som får plats. hitta gamla tace hjul ifrån 20 talet är omöjligt.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En riktig boardtracker Harley

Inlägg av Lolalola »

Det kan ser ju skitbra ut med ett XL-hjul. Halvnav och grejor. :)
Skriv svar