Sida 1 av 1
Motorrenovering eller ej?
Postat: 11 jan 2010, 20:56
av Dalpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Har en 2-vxl sachs som har ett kännbart glapp i ramlagren (både axiellt och radiellt), funderar lite på hur mycket glapp skall man tåla innan det är dags att plocka isär och åtgärda?
Anledningen att jag tvekar är att motorn är oskruvad sedan ny samt att den alltid varit starkare och varvvilligare (ej trimmad) än andra sachsar som jag har i min ägo. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Motorrenovering eller ej?
Postat: 11 jan 2010, 21:20
av Humbug
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dalpilen skrev:Hej,
Har en 2-vxl sachs som har ett kännbart glapp i ramlagren (både axiellt och radiellt), funderar lite på hur mycket glapp skall man tåla innan det är dags att plocka isär och åtgärda?
Anledningen att jag tvekar är att motorn är oskruvad sedan ny samt att den alltid varit starkare och varvvilligare (ej trimmad) än andra sachsar som jag har i min ägo.
kör tills den inte startar mer!:) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2010, 01:41
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då det gäller glappet så är tumregeln - låter det ingenting i motorn
när du kör och ingenting anmärkningsvärt visar sig så kör på, men
har det börjat rassla o slamra är det bara att klyva o renovera men
tror nog att den håller om du bara byter olja och ser till att kolvringarna
är ok.
Trevligt med oskruvad motor och sen så är det ju ett plus att den
första att skruva i den är du för då vet du ju vad som hänt och händer
framledes med den - inga överaskande fuskrenoveringar ...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2010, 02:19
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gamla sachsar brukar gå tills ramlagren glappar så mycket att svänghjulet skrapar mot spolarna på tändplattan, eller packboxarna inte klarar att hålla tätt längre. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2010, 07:10
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man väntar för länge kan det bli broblem med att innerringen på ramlagrerna börjar äta på vevaxeln (inre lagerbanan släpper från axeln och börjar snurra med), då blir veven kass! Det är bara och chansa eller byt! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2010, 16:52
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men byt inte till nå billiga "Kinalager" då är det bättre att låta bli
Grannen skrev:
tror nog att den håller om du bara byter olja och ser till att kolvringarna
är ok.
...

Men om ramlagerna är glappa så blir dom väl inte bättre av att byta olja eller ringar
Ta isär och gör rent lagerna
syns inga skador så går det väl att schimsa bort glappet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jan 2010, 18:19
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:syns inga skador så går det väl att schimsa bort glappet

Visst, men det blir inte bra. När lagret nöts blir ju kulorna mindre och kulornas spår i ytter- och innerring större. En omshimsning av ett slitet lager återställer ju inte bortnött material, så det enda som händer är att kulorna sitter tajt mot en smal kant på ena sidan av ringspåren. Med så liten anliggningsyta mellan kulor och spår kommer nötningen bli mycket snabbare än om man hade haft ett nytt lager där kulan rullar mot hela spåret i båda ringarna. <!-- </EdIndex> --></div>