Lägga om däck.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Lägga om däck.

Inlägg av HSE »

Köpte två nya däck på nätet, billigare så :) Men när jag fick hem dem så tänkte jag skifta dem på fälgar själv så jag kollade i skrot högen och svetsade i hop ett hjälpmedel för att kränga däck av vad jag hade till hands.
F0F3DDDA-89C3-41BB-AAA6-A6C264541CB2.jpeg
Fungerade utmärkt. Avslutade med att balansera på min enkla apparat.
18BA6217-3079-4F76-A78C-679348353FB3.jpeg
DA62096D-2975-4CB2-A66E-9C210070DFFF.jpeg
40E07D32-8B9B-410D-8289-9161B0C9A447.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Lägga om däck.

Inlägg av Lolalola »

Jösses! :shock:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Lägga om däck.

Inlägg av HSE »

Om någon undrar över däck balanseraren så är det en typ vanlig på verkstäderna förr. En film här: https://www.youtube.com/watch?v=HpkgeulrRJI
Lindrobert
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2021, 12:51

Re: Lägga om däck.

Inlägg av Lindrobert »

wow! grymt jobbat :lol: :lol:
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Lägga om däck.

Inlägg av ESGEE »

Gick ju super :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Lägga om däck.

Inlägg av HSE »

Ja, jag är väldigt nöjd. Har ju kört hela sommaren med de hjulen på bilen. Förra gången jag köpte ett par däck från nätfirmorna fick jag betala en bra slant för att få däcken monterade och balanserade på en däckfirma. Försökte den gången med den billigaste däckfirman först men de hade inte tid på flera dagar och var allmänt negativa när jag inte köpt däcken av dem.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lägga om däck.

Inlägg av erlan »

Däck nät butikerna brukar ofta ha en lista på verkstäder som gärna lägger på deras däck.
Vissa däckverkstäder tycker det är perfekt att dom slipper lagerhålla så mycket däck.
Men visst, det kostar någon krona ändå.

erlan
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Lägga om däck.

Inlägg av Skåning »

Att det kostar mera att få krängt på egna däck på en däckfirma är ju inte såå konstigt. Förutom att de inte har någon förtjänst på nyförsäljningen så försätter de sig även själv i ett rejält problem om något skulle hända med kundens egna däck i samband med monteringen! :(
Händer det något med däck de tillhandahåller så har de ju först en hyffsad marginal att "ta av", sen har de alltid en grossist/leverantör- tillv. som kan hjälpa till och ta den ekonomiska smällen av det.

-Blir det verkligen något direkt billigare att köpa "däck på nätet" i slutändan om man räknar in frakt, ev hämtning på utlämningsställe och (ökad) mont.kostnad på däckfirman, i förhållande till att köpa motsvarande däck monterat och klart där, om man ringer runt lite o kollar priser?

Och NÄ, jag jobbar INTE på någon däckfirma och måste (surt) också för det mesta betala fullprisför min mina däck/omläggningar, men man måste förstå den andra parten också om varför det i sådana fall kostar vad det gör! Vi har (som tur är) fri konkurrens (ivf) på det området, så det är ju upp till var och en om de tror att de kan montera kundägda däck billigare att starta upp en sådan rörelse. :D
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lägga om däck.

Inlägg av erlan »

Hos däckonline som jag oftast skickat efter däck ifrån, så är frakten inräknad i priset i webshoppen. gjorde en snabb koll på ett kvalitetsdäck till min bil. 205/55 16.
Hos euromaster, som är en stor kedja däckverkstäder kostar 4 st michelin primacy 4. 6135 kr
monterat på bilen. hos däckonline kostar dom 1149 kr st = 4596 kr för 4 st.
antingen levererade direkt till en firma för montering eller postnords utlämningsställe.
vill man beställa bara ett däck, eller få dom levererade direkt hem, tillkommer avgift för det.
dom har även däck till tvåhjulingar. för er med "åkafortmoppar" kanske det här är nåt:
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... l/D-M67304
michelin 2,75-17 klassat för max 180 km/h

Jag valde med avsikt Michelin som exempel för att dom sällan är lagervara, just p.g.a. att dom är
högprisdäck. så dom får man oftast vänta på var man än köper.
eller så vill vi t.ex. ha fatt i 135-13 till en renault 4 laban eller nåt annat udda?
däckonline har det mesta.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Lägga om däck.

Inlägg av Peter Holbrant »

Alltså jag har ju bekanta med däckkrängningsmaskin men kommer införskaffa mig en egen manuell sådan...
såg de finns på biltema såpass billigt att de inte lönar sig bygga själv blir en tripp i morgon..
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Lägga om däck.

Inlägg av HSE »

Min apparat är ju byggd av material från skrot högen så den kostade bara svets tråd, skyddsgas och lite el, svårslaget :D Tog ju lite tid att grunna ut och göra det men det såg jag som ett nöje! Så jag är nöjd, jag tittade på Biltemas däck maskin för 699 men den verkade klenare än mitt hembygge att jobba med.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Lägga om däck.

Inlägg av Peter Holbrant »

jopp den är garanterat klenare såg dock en antik rackare som såldes häromkring eller 2-3 mil bort och de vart en stabil bit för 500kr men tänker inte ha framme alltid så lättare är smidigare..
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Lägga om däck.

Inlägg av Skåning »

erlan skrev: 05 jun 2022, 18:13 Hos däckonline som jag oftast skickat efter däck ifrån, så är frakten inräknad i priset i webshoppen. gjorde en snabb koll på ett kvalitetsdäck till min bil. 205/55 16.
Ärligt o bra val av däckskvalitet och dimension erlan! thumb_up
Hos euromaster, som är en stor kedja däckverkstäder kostar 4 st michelin primacy 4. 6135 kr
monterat på bilen. hos däckonline kostar dom 1149 kr st = 4596 kr för 4 st.
antingen levererade direkt till en firma för montering eller postnords utlämningsställe.
1500:- i skillnad för fyra premiumdäck i gångbar dimension ska man absolut inte förringa. Men ingår monteringskostnaden i det hos verkstad ansluten till däckonline, eller tillkommer det och isf till vilken kostnad?

Brukar själv försöka slå till på däck när jag ser något prisvärt/billigt på annons. Antingen nya lösa däck eller kompletta hjul. Sen får de ligga svalt och mörkt tills de behövs. Däck har ju annars en förmåga att aldrig finnas billigt just när man behöver de... :(
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lägga om däck.

Inlägg av erlan »

Nej monteringen ingår inte i däckonlines priser. så man får leta upp någon som monterar till
vettigt pris.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Lägga om däck.

Inlägg av HSE »

Som jag skrev tidigare så köpte jag för några år sedan två däck från en av dessa firmor, bra pris men så var det monteringen. Säljaren hade ju en lista på verkstäder på min ort som kunde montera däcken och deras priser om jag minns rätt. Så jag kontaktade den billigaste men intresset var lågt. De kunde tänka sig att ev hjälpa mig om några dagar och bemötandet var inte sådant att jag ville anlita dem :? Så jag gick till min vanliga däck firma och fick jobbet gjort vilket inte var gratis direkt. Fast forfarande billigare än om jag köpt däcken där. Senare köpte jag och fick monterat 4 nya vinterdäck hos honom men det blev inte billigt. Så jag jämförde med om jag skickat efter och monterat själv och det var flera tusen att spara. Så jag slängde ihop min apparat för att byta, "ankhuvudet" för att kränga på nya däcken kostade runt 600 om jag minns rätt och balanserar apparaten några kronor över det, allt på nätet. Så det var betalt efter de första två däcken. Om man som jag inte räknar sin arbetes tid i kronor utan tycker det är kul att lösa problem :D
Skriv svar