Sida 2 av 2

Re: Sachs med för högt komp

Postat: 02 aug 2021, 13:09
av Lali
Hej ingen
Jag ska prova att höja cylindern 1 mm till som billykid skriver, så har jag inte förstört top eller kolv
Så får vi se vad det blir för komp :D

Re: Sachs med för högt komp

Postat: 02 aug 2021, 16:42
av Micke S
Det är lite lurigt att få rätt kompressionsförhållande med en kompmätare. Värdet på kickkompen påverkas i hög grad av slitaget på cylinder, kolv, kolvring och vilket ringgap man har. Vill man vara säker på att det blir rätt kan man antingen räkna på kompressionsförhållandet som vi normalt gör, på hela slaget, eller kompressionsförhållandet räknat från när avgasporten precis har stängt som de gör i Japan. I första fallet brukar CR 14:1 anses vara lämpligt och i andra fallet 8,5:1.

Exempel: Slagvolymen är 80 CC och det fria utrymmet ovan kolven i TDC är 6 CC. Då blir CR (80+6)/6= 14,33:1

Men sedan finns ju fenomen som t.ex. att om man ökar kompen i en slutkörd cylle så kan den bli pigg igen trots att de mindre förbränningsrummet skulle orsaka överhettning och spikningar om cyllen vore frisk.

Re: Sachs med för högt komp

Postat: 02 aug 2021, 23:22
av billykid
Jo håller med Micke.S om att värdet på kickkompen påverkas i hög grad av slitaget på cylinder, kolv, kolvring och vilket ringgap man har. Sen också hur stark man är att kicka runt motorn...mera fart & snurr med kicken ger högre Komp. En sliten cylinder ger bättre Komp men några droppar olja i cyllen!

Angående tändstift skulle jag välja nu när det är så varmt ute typ NGK.9. Vintertid kan NGK.8 gå jätte bra... :?

Om cylinderfotspackning. Så har Biltema oljepackning ark på 1,0.mm tjocka, vet ej om du har någon fotpackning.??
Har alldrig hänt mig i.a.f att jag fått så hög Komp. Brukar ta bort cylinderfotspackningen för att komma mera rätt.
Endast kört med Biltemas flänstätning funkade till och med att De/Mo cylinder utan nytt klister (finns bättre klet).

Hur jag gör, efter kollas klämspalten med blytråd 1,0-2,0.mm tejpat ett krys på kolvtoppen, snurra lungt runt motorn på svänghjul.
Obs ej tenntråd.(för hård) den kan trycka ihop översta ringspåret , Allt dragen med rätt moment.

OBS värderna diffa och är olika det vanligaste, lägg ihop dessa 4 värden å dela med 4 = KLÄMSPALT.
Mät alla 4st ändar som ska bli klämda(plattare) med micrometer (allt Digitalskjutmått).
Alldrig hänt mig att värderna är exakt lika annars är det = KLÄMSPALTEN.