Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Frobom
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jun 2021, 20:28

Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av Frobom »

Hej!
Har fått ärva denna fantastiska maskin av svärfar, som han i sin tur köpte ny år …? Med andra ord lite osäker på vilken årsmodell det är, så om någon skulle kunna hjälpa med det vore jag mycket tacksam!
Men jag tror mig veta att modellen är en MCB Transport Saxoped 1142, eller är jag fel ute? :) Har nämligen känt mig säker förut och sen ändrat mig igen, tror det är att det Står Nymans med på plåten som gör mig förvirrad.

Efter lite nya slangar och däck, mindre fix med dåliga vajrar så fick vi igång den utan problem och tog den på en tur som den väntat på i 20+ år :)

Lådorna som suttit bak är tyvärr borta, tydligen har min fru använt dessa som kaninhus när hon va liten.
Men min tanke är att aningen försöka hitta ett par till salu alt göra egna, med utmaningen att få dom att matcha övrig patina på mopeden:)
Men det vore även trevligt att tills dess kunna montera en pakethållare att ha istället.
Min tanke är att det kanske skulle funka med en från någon av bruksmodellerna som hade pakethållare bak, ex från en modell 1153, 1155 eller 1144. Är väldigt tacksam för tips och råd gällande det!

Tror det mesta är original, men ska nog kanske låta det vara osagt.

Min personliga del i dess patina är de röda färgstänk som finns här och var och kom till när ladugården skulle målas och vinden drog åt fel håll :)

Tanken och målet är att göra så lite som möjligt fast så snyggt som möjligt kan man kanske säga. Den ska inte restaureras till nyskick eller liknande. Men lite småfix så allt sitter som det ska och där det ska, och sen att den fortsätter gå fint i motorn. Sen ska det bara ut och åkas :)
Nytt stöd, och bromshandtag är dock beställd, då den nu helt saknar stöd och en cykel fick offra sitt handtag i brist på annat i stunden.

Här kommer lite bilder som tyvärr inte är mycket att hurra över.
Ska se till att få till bättre bilder men fram tills dess så håll till godo!

Och förresten väldigt kul att få springa på ett såhär pass trevligt forum med så mycket entusiasm!
91F45F87-2DD2-4374-9EE3-C5BF45F0A330.png
Tror dessa remmar kan vara original :)
Tror dessa remmar kan vara original :)
103640
103640
Bakre pakethållare med möjlighet för att fästa lådorna.
Bakre pakethållare med möjlighet för att fästa lådorna.
D4D85E12-0429-4FD4-8A27-017834C188A3.png
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av HSE »

Att det står Nymans på plåten är inte så konstigt, de ingick i MCB. https://sv.wikipedia.org/wiki/Monark_Crescent.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av umekille »

slider_score.gif Grattis till en ovanlig originalmoped !
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av Rocket Scientist »

Med ledning av ramnumret gissar jag på årsmodell 1961.
Står det ett ¨N¨framför första siffran?
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av andazon »

Om du inte ska ha pakethållaren som den är, så såga för allt i världen inte sönder den.
Jag köper den av dig för ett bra pris alla dagar i veckan !!

Finns redan tillräckligt många söndersågade av denna typ för att en till ska förstöras.

Om inte annat så kan vi byta mot min utan sidopinnarna och du får pengar emellan.

//Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Frobom
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jun 2021, 20:28

Re: Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av Frobom »

andazon skrev: 25 jun 2021, 19:11 Om du inte ska ha pakethållaren som den är, så såga för allt i världen inte sönder den.
Jag köper den av dig för ett bra pris alla dagar i veckan !!

Finns redan tillräckligt många söndersågade av denna typ för att en till ska förstöras.

Om inte annat så kan vi byta mot min utan sidopinnarna och du får pengar emellan.

//Andazon
Ska absolut behålla den som den är, ska försöka komma till skott och försöka snickra till två lådor så fort jag får tid.
Rocket Scientist skrev: 25 jun 2021, 15:56 Med ledning av ramnumret gissar jag på årsmodell 1961.
Står det ett ¨N¨framför första siffran?
Ja det gör det, tack för hjälpen!

Har nu tvättat av den lite bättre, och insett att det inte håller att gå och vänta på att ett par lådor som är till salu ska dyka upp, så ska försöka komma igång och snickra till ett par själv istället :)
Bilagor
1645166C-EF06-4DB3-971A-88BB23D408BC.jpeg
DFE50D10-4E4D-499B-823A-549A92AA440D.jpeg
Fjällgrisen
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 okt 2022, 17:26

Re: Är det en MCB Transport Saxoped 1142 jag ärvt?

Inlägg av Fjällgrisen »

Är den till salu?
Skriv svar