Gilera CB1 går ryckigt när den är varm
Postat: 12 jul 2021, 13:37
Hej
Har en Gilera CB1 -76 och efter jag har kört 7-8 km så börjar den rycka och hoppa, tappa kraft. Försöker jag ge mer gas är det precis som att den vill dö ännu fortare. Jag har lyckats ta mig hem (hoppandes), om jag kör på låga varv. Då har den inte bråkat lika mycket, men tillslut dör den helt och den måste stå och svalna. Sen är det ett h-e att få igång den, men det går tillslut om jag väntar tillräckligt länge.
Är väldigt novis när det kommer till meka motorer, men det jag har märkt är att den gick bra i våras, men nu när det är sommar och varmt har jag kommit allt kortare sträckor innan den börjat bråka.
Har bytt tändstift, gjort rent luftfilter och förgasare. Om jag förstått det rätt så har den ett elsystem som ligger utanför motorpaketet. Det är som en cylinder där tändkabeln går in, tillsammans med kablarna till lyse och tuta.
Har kollat tändstiftet några gånger och det kanske inte är Oboybrunt, men absolut inte vitt. Nån gång har det varit nån form av fukt på det. Med det sagt har jag kanske inte kollat det vid rätt tidpunkt.
Någon som har nån idé vad detta kan vara?
Har en Gilera CB1 -76 och efter jag har kört 7-8 km så börjar den rycka och hoppa, tappa kraft. Försöker jag ge mer gas är det precis som att den vill dö ännu fortare. Jag har lyckats ta mig hem (hoppandes), om jag kör på låga varv. Då har den inte bråkat lika mycket, men tillslut dör den helt och den måste stå och svalna. Sen är det ett h-e att få igång den, men det går tillslut om jag väntar tillräckligt länge.
Är väldigt novis när det kommer till meka motorer, men det jag har märkt är att den gick bra i våras, men nu när det är sommar och varmt har jag kommit allt kortare sträckor innan den börjat bråka.
Har bytt tändstift, gjort rent luftfilter och förgasare. Om jag förstått det rätt så har den ett elsystem som ligger utanför motorpaketet. Det är som en cylinder där tändkabeln går in, tillsammans med kablarna till lyse och tuta.
Har kollat tändstiftet några gånger och det kanske inte är Oboybrunt, men absolut inte vitt. Nån gång har det varit nån form av fukt på det. Med det sagt har jag kanske inte kollat det vid rätt tidpunkt.
Någon som har nån idé vad detta kan vara?