Monza 4-speed
Re: Monza 4-speed
Okej, den här motorn , av numret att döma, kommer från en Monza kring 86/87 och har väl då den treskiviga kopplingen (?).
Veven är dålig, fästöronen utvidgade (måste gått många år utan att riktigt suttit fast) och alla pinnbultar är avdragna....
Men ser inga fel på växellådan så bara jag ser att originalmotorn är OK så säljer jag nog denna i delar.
Eller om jag för feeling så kanske jag ger mig på att göra något av den med.
Veven är dålig, fästöronen utvidgade (måste gått många år utan att riktigt suttit fast) och alla pinnbultar är avdragna....
Men ser inga fel på växellådan så bara jag ser att originalmotorn är OK så säljer jag nog denna i delar.
Eller om jag för feeling så kanske jag ger mig på att göra något av den med.
Re: Monza 4-speed
Jag tror inte de svensksålda hade den treskiviga stora kopplingen. Men hundra säker är jag inte.
Re: Monza 4-speed
Aha, så är det säkert, jag har inte kollat så noga, tänkte att det var något som satt ihop med 4speed.
Mycket att lära sig i denna nya hobby
Mycket att lära sig i denna nya hobby
Re: Monza 4-speed
En annan kul grej med Puch är att ena blockhalvan är märkt med nationalitetsbeteckning. Jag har ingen aning om varför, men de svensksålda har ett S, österrikiska ett A, tyska ett D, spanska ett E, norska ett N osv osv. Om de finska har SF vet jag inte, men franska lär ju ha ett F.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Monza 4-speed
Vet du om det gäller alla mopedmotorer från Puch, eller bara för de med växlar?
Har nämligen en Puch Maxi importerad från USA
Blå/vit Monark 1209
Re: Monza 4-speed
Det har jag inte koll på, men det skulle inte förvåna mig om en sån där Sears Sabre har US eller USA instansat.TolvNollNio skrev: ↑18 aug 2021, 02:27
Vet du om det gäller alla mopedmotorer från Puch, eller bara för de med växlar?
Har nämligen en Puch Maxi importerad från USA
Re: Monza 4-speed
Så här ser det ut på mitt block:
Re: Monza 4-speed
Har börjat förbereda för att få ihop pusslet....
Med köpesverktyg var det lätt att byta ramlager!
Problemet med mitt var att jag bara hade tunnväggigt rör, gängen vek sig, skulle svetsat muttrar, men jag gillar verktyg så det känns fint att ha det
Lager på krympning....
Block på svällning....
Köpte även detta verktyg för att montera lager o radialtätningar.
Dra ur de andra lagrerna gick fint, skruvade helt enkelt fast blocken i bänken bara
Med köpesverktyg var det lätt att byta ramlager!
Problemet med mitt var att jag bara hade tunnväggigt rör, gängen vek sig, skulle svetsat muttrar, men jag gillar verktyg så det känns fint att ha det
Lager på krympning....
Block på svällning....
Köpte även detta verktyg för att montera lager o radialtätningar.
Dra ur de andra lagrerna gick fint, skruvade helt enkelt fast blocken i bänken bara
Senast redigerad av nbottning den 21 aug 2021, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Monza 4-speed
Ena tätningen, var hård och bränd och trillade ut lätt ...
Känns som att det kan ha att göra med att de aldrig fick den att gå vettigt (?)
Känns som att det kan ha att göra med att de aldrig fick den att gå vettigt (?)
Re: Monza 4-speed
Ska det se ut så här?
Känns som att det saknas ngn sorts tätning på kopplingsaxeln...
Känns som att det saknas ngn sorts tätning på kopplingsaxeln...