Eira Ducati.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Hade ju kvar min 15 års moped minus motorn som kolven rostat fast i så jag plockade ur den för att fixa det varefter motorn försvann i en flytt. Sedan fick jag tag i ett par inte kompletta motorer under åren och planerade att renovera den.

Men sedan fick jag tag i en körbar moped, dock målade i en bajs brun färg så jag började plocka ned den och måla om den röd som min 15 års moped. Upptäckte då att den var så rostig att det var ett under att motorn inte ramlat av runt motorfästena så jag flyttade över motorn till min gamla ram och ställde undan den rostiga.

Men vad jag sett hade fått mig att misstänka att den brunmålade mopeden varit vit från början och varför inte se till att jag har en moped i varje färg de såldes i, alltså rött och vit. De vita var sällsyntare då de flesta ville ha en Italiensk moped i Rött :D

Så nu tog jag fram ramen och började polera bort den bruna färgen för att se vad som doldes under, såg inte bra ut först, en mörkare brun färg dök upp. Men sedan vitt underst!
82FB3469-95F2-46EE-9A25-0E0B0DC79238.jpeg
E0EB244E-0321-44EB-B678-5D5E1AD5701E.jpeg
Så kanske dags att ge tillbaka den vita fabriks färgen till den mopeden.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Eira Ducati.

Inlägg av Lolalola »

Spännande! :)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Om det finns intresse så fortsätter jag rapportera, har ont om tid så det går inte fort. Tog itu med svetsning på ramen i dag, avbröt ju för 10 år sedan då jag insåg hur illa det var :( Svårt att komma åt överallt och färgen på utsidan rök bra.
24324C0F-5C1F-4092-AF89-8C74535C167E.jpeg
83B9968C-8B78-435A-8F5B-974F8993B9A6.jpeg
Rostskyddade insidan sedan.
1BAADF5E-1CB9-4B99-B4E8-082E548DAEAC.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Eira Ducati.

Inlägg av Lolalola »

Det där blir ju jättebra. :thumb:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Nja, men motorn kommer att sitta fast ordenligt. För 10 år sedan så rörde hela motorn på sig när man gasade :shock: Så det är 10 år sedan jag plockade isär den, gäller att hitta alla delarna nu :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HVA59 »

Verkar vara en härlig och udda modell, visst hade du en tråd om den andra Eira Ducatin eller är det bara jag som drömmer?
Denna blir säkert fin :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Jodå, den röda har varit med här.Nu tänkte jag ha en i varje färg, jag såg en vit 1962 och tyckte den var fin i den färgen :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Hjulen på den bruna var målade bruna de också och fälgarna var rostiga under så jag bytte till nya fälg banor. Men när jag pumpade bak hjulet så uppvisade det 60 år gamla bakdäcket sprickor.
0B58911F-F060-43B8-9EE6-75FEC45E1085.jpeg
Så jag skaffade ett nytt däck, snarlikt mönster men bredare vit rand, säkert inte samma kvalité som original däcken men vad gör man.
6A8C1407-3E68-43AA-9A38-BF3C52BEFDCC.jpeg
Tabort gamla däcket var ju inga problem, man börjar kränga av vid ventilen och sedan gäller det bara att akta innerslangen. Sedan på med nya däcket, där börjar man kränga på tvärtom, mitt emot ventilen och första delen är ju lätt. Sedan läggar man ju i slangen och då blir det värre...
Jag började med en tving som håller början på plats i fälgen.
959BE211-218D-410B-A564-C8BFBE2ACB81.jpeg
Sedan arbetar jag mig runt och har tvingar/klämmor till hjälp.
443DB5E8-2369-4BAC-B207-6566AFE6B5EA.jpeg
Finns fler sätt men det fungerar för mig. Sedan pumpade jag däcket och nu får vi se om en vecka om det håller luften.
1D27AB9F-4109-4331-A944-90F7B0524F9B.jpeg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Eira Ducati.

Inlägg av umekille »

knepigt med nya däck o nya mått...minns man la på däckem fär hand och
vred dit det sista med handen...ja inte crossdäck men vanliga gubbmopeddäck.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Jo, ofta går det att vrida på nya däcket för hand men man får anpassa sig, går det inte får man ta till mer våld...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Eira Ducati.

Inlägg av Lolalola »

Fina bilder! :thumb:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Fattas ju lite delar, kedjans skydd får jag nytillverka med den andra mopedens skydd som mall, baklampan är det värre med. Har inte bestämt mig för om jag skall försöka tillverka också denna eller gå på modellen som föregångaren 55e hade, då finns det traktor baklampor son liknar.
72A50F39-2D1C-4DF4-8F26-BBDEB7A3E13C.jpeg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Sadeln är också i dåligt skick så det lättaste vore att byta den mot en annan men den är så typisk för mopeden att jag nog får försöka rädda den.
63312EFD-97AB-4392-8677-41E5FBF5653D.jpeg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Blästrar och grundmålat sadel stommen.
39F7BD05-2EED-4A61-A697-C90D2C019486.jpeg
Problemet närmast är färg koden till ramen, hitta en till original moped färgen är nog omöjligt...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Eira Ducati.

Inlägg av HSE »

Fick en låda delar som jag köpte för att jag behövde strålkastaren och insuget till min renovering, resten hamnar i bra att ha hyllan.
4F5356DB-7F90-4510-9BD2-4E14EDDE753D.jpeg
Men den fastrostade kolven i cylidern ville jag ha loss så jag gjorde som jag brukade och hänge upp den, körde på rost olja och värmde cylindern och kylde kolven. Brukar fungera men inte denna gång :?

Så lossade vevaxeln från ena blockhalvan och tillverkade en träplugg som passade i cylindern, sedan upp i pressan och vid två ton tryck small det till och rörde sig lite, matade på och ut kom den :D
8E8BFF87-F098-4E5F-A0F7-5D19AA21DC6B.jpeg
DBA11D83-106F-4F69-AA60-6754101C2211.jpeg
Delarna jag behövde hamnar i en låda för sig
2EA916C5-2E11-4E1B-9D9E-3D8D2ED5E1DC.jpeg
Skriv svar