Eira Ducati.
Eira Ducati.
Hade ju kvar min 15 års moped minus motorn som kolven rostat fast i så jag plockade ur den för att fixa det varefter motorn försvann i en flytt. Sedan fick jag tag i ett par inte kompletta motorer under åren och planerade att renovera den.
Men sedan fick jag tag i en körbar moped, dock målade i en bajs brun färg så jag började plocka ned den och måla om den röd som min 15 års moped. Upptäckte då att den var så rostig att det var ett under att motorn inte ramlat av runt motorfästena så jag flyttade över motorn till min gamla ram och ställde undan den rostiga.
Men vad jag sett hade fått mig att misstänka att den brunmålade mopeden varit vit från början och varför inte se till att jag har en moped i varje färg de såldes i, alltså rött och vit. De vita var sällsyntare då de flesta ville ha en Italiensk moped i Rött
Så nu tog jag fram ramen och började polera bort den bruna färgen för att se vad som doldes under, såg inte bra ut först, en mörkare brun färg dök upp. Men sedan vitt underst! Så kanske dags att ge tillbaka den vita fabriks färgen till den mopeden.
Men sedan fick jag tag i en körbar moped, dock målade i en bajs brun färg så jag började plocka ned den och måla om den röd som min 15 års moped. Upptäckte då att den var så rostig att det var ett under att motorn inte ramlat av runt motorfästena så jag flyttade över motorn till min gamla ram och ställde undan den rostiga.
Men vad jag sett hade fått mig att misstänka att den brunmålade mopeden varit vit från början och varför inte se till att jag har en moped i varje färg de såldes i, alltså rött och vit. De vita var sällsyntare då de flesta ville ha en Italiensk moped i Rött
Så nu tog jag fram ramen och började polera bort den bruna färgen för att se vad som doldes under, såg inte bra ut först, en mörkare brun färg dök upp. Men sedan vitt underst! Så kanske dags att ge tillbaka den vita fabriks färgen till den mopeden.
Re: Eira Ducati.
Om det finns intresse så fortsätter jag rapportera, har ont om tid så det går inte fort. Tog itu med svetsning på ramen i dag, avbröt ju för 10 år sedan då jag insåg hur illa det var Svårt att komma åt överallt och färgen på utsidan rök bra.
Rostskyddade insidan sedan.Re: Eira Ducati.
Det där blir ju jättebra.
Re: Eira Ducati.
Nja, men motorn kommer att sitta fast ordenligt. För 10 år sedan så rörde hela motorn på sig när man gasade Så det är 10 år sedan jag plockade isär den, gäller att hitta alla delarna nu
Re: Eira Ducati.
Verkar vara en härlig och udda modell, visst hade du en tråd om den andra Eira Ducatin eller är det bara jag som drömmer?
Denna blir säkert fin
Denna blir säkert fin
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Eira Ducati.
Jodå, den röda har varit med här.Nu tänkte jag ha en i varje färg, jag såg en vit 1962 och tyckte den var fin i den färgen
Re: Eira Ducati.
Hjulen på den bruna var målade bruna de också och fälgarna var rostiga under så jag bytte till nya fälg banor. Men när jag pumpade bak hjulet så uppvisade det 60 år gamla bakdäcket sprickor.
Jag började med en tving som håller början på plats i fälgen. Sedan arbetar jag mig runt och har tvingar/klämmor till hjälp. Finns fler sätt men det fungerar för mig. Sedan pumpade jag däcket och nu får vi se om en vecka om det håller luften.
Så jag skaffade ett nytt däck, snarlikt mönster men bredare vit rand, säkert inte samma kvalité som original däcken men vad gör man.
Tabort gamla däcket var ju inga problem, man börjar kränga av vid ventilen och sedan gäller det bara att akta innerslangen. Sedan på med nya däcket, där börjar man kränga på tvärtom, mitt emot ventilen och första delen är ju lätt. Sedan läggar man ju i slangen och då blir det värre...Jag började med en tving som håller början på plats i fälgen. Sedan arbetar jag mig runt och har tvingar/klämmor till hjälp. Finns fler sätt men det fungerar för mig. Sedan pumpade jag däcket och nu får vi se om en vecka om det håller luften.
Re: Eira Ducati.
knepigt med nya däck o nya mått...minns man la på däckem fär hand och
vred dit det sista med handen...ja inte crossdäck men vanliga gubbmopeddäck.
vred dit det sista med handen...ja inte crossdäck men vanliga gubbmopeddäck.
Re: Eira Ducati.
Jo, ofta går det att vrida på nya däcket för hand men man får anpassa sig, går det inte får man ta till mer våld...
Re: Eira Ducati.
Fattas ju lite delar, kedjans skydd får jag nytillverka med den andra mopedens skydd som mall, baklampan är det värre med. Har inte bestämt mig för om jag skall försöka tillverka också denna eller gå på modellen som föregångaren 55e hade, då finns det traktor baklampor son liknar.
Re: Eira Ducati.
Sadeln är också i dåligt skick så det lättaste vore att byta den mot en annan men den är så typisk för mopeden att jag nog får försöka rädda den.
Re: Eira Ducati.
Blästrar och grundmålat sadel stommen.
Problemet närmast är färg koden till ramen, hitta en till original moped färgen är nog omöjligt...Re: Eira Ducati.
Fick en låda delar som jag köpte för att jag behövde strålkastaren och insuget till min renovering, resten hamnar i bra att ha hyllan.
Så lossade vevaxeln från ena blockhalvan och tillverkade en träplugg som passade i cylindern, sedan upp i pressan och vid två ton tryck small det till och rörde sig lite, matade på och ut kom den Delarna jag behövde hamnar i en låda för sig
Men den fastrostade kolven i cylidern ville jag ha loss så jag gjorde som jag brukade och hänge upp den, körde på rost olja och värmde cylindern och kylde kolven. Brukar fungera men inte denna gång Så lossade vevaxeln från ena blockhalvan och tillverkade en träplugg som passade i cylindern, sedan upp i pressan och vid två ton tryck small det till och rörde sig lite, matade på och ut kom den Delarna jag behövde hamnar i en låda för sig