Ford Mondeo Huven är låst

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Ford Mondeo Huven är låst

Inlägg av billykid »

Blivit ägare till en Ford Mondeo (ingen Ford på våran gård). Motorhuven har lås, man måste
öppna den med tändningsnyckel för att komma in...OjOj jösse jösse säjer jag bara.. :lol:

Krävdes riktning av höger framskärm & huven. Tog bort grillen å då måst nyckeln ur huvlåset.
Inte nåt konstigt med det. Lade nyckel på motorplast kåpan tillsvidare....micklade jag på lite.
Nu måste jag prova å se hur skärm & huven stämmer. Stängde huven...AJAJAJ..Baj nyckel
ligger på motorn och det finns bara en nyckel till bilen..... :evil: :evil:

Tur man har ideer, sagt å gjort. Yxade till en trä kil och slog in den mellan huven och skärmen.
Vipps så fick jag en glipa att titta igenom och fiska...de röda markeringen där ligger f*nskapet
Bilagor
kil_xx.JPG
hyckel.JPG
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ford Mondeo Huven är låst

Inlägg av HSE »

Hade en gång en WV 1600 där vajern till huvlåset gick av. Bensintanken satt ju där under så i takt med att nivån i den sjönk ökade krisen :) Var in till märkesverkstaden för att få tipps. "Sist vi hade inne en sådan fick vi skära hål i plåten där framme för att komma åt låset" :shock:

Som tur var kunde jag få tag i vajer stumpen med en tång och dra till :D Men skitfel kan få stora konsekvenser. Idag handlar det väl med om tomma batterier som slår ut central låset så man inte kommer åt att öppna huven och byta batteriet när nyckel låsen kärvat ihop i brist på användning...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ford Mondeo Huven är låst

Inlägg av billykid »

Jo så så sant så, när jag jobbade på Volvo i Mora hände det ibland att Volvos blev ström löst på nåt sätt.. :?:
Volvo S-V70 har spärrat låsläge på allt även dörrarna. Jo vad händer då detta sker om man ej går ur bilen
ganska snart och innan det spärrade låsläget går i lås efter nån minut!
.
Då blir man inlåst, de går inte att öppna dörrarna från insidan eller utsidan eller ej köra fönster
hissarna utan ström, där många suttit som ett fån inlåst i sin egen bil..***ler***..! .. :lol:

Tur att om det finns fungerande Mobiler Ringa frun eller någon att komma med reservnyckeln och
låsa upp bildörren manuellt mekaniskt (vrida om nyckeln) från utsidan på så vis så kan man komma ut... :oops:
HeHiHHi
..och att man ej är flera mil ute i skogen, annars får man vackert sitta där till någon
kommer eller krascha en ruta..om man kan.. :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ford Mondeo Huven är låst

Inlägg av erlan »

ser jag rätt så är det en Mondeo mk3? årsmod 00-07?
i så fall kan jag tillägga att du köpt en HPD.
dom där utvecklades i samarbete mellan volvo, masda och ford.
volvo v50 ska visst dela många chassikomponenter, 4cyl motorn är mazda.
generator/laddningssystemet är lite udda, kallas smartcharge.
somliga påstår att det är fords sämsta bil, men min har funkat skapligt.
bakre bromsoken vill ha mycket underhåll, dom rosta gärna ihop.
men går att köpa nya billigt om man letar lite.

erlan
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Ford Mondeo Huven är låst

Inlägg av umekille »

om man har kula på bilen kan den klurige ladda bilens batteri via strömkontakten.(gjorde så via en 745 som hade extra laddkabel till
husvagn kopplad direkt på bilens batteri) samtidigt som husvanen laddades gick oxå ström till bilens batteri(skiljerelä fanns inte)
Bilens generator hade glapp i kolbryggan:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ford Mondeo Huven är låst

Inlägg av billykid »

erlan skrev: 23 feb 2022, 15:11 ser jag rätt så är det en Mondeo mk3? årsmod 00-07?
i så fall kan jag tillägga att du köpt en HPD.
dom där utvecklades i samarbete mellan volvo, masda och ford.
volvo v50 ska visst dela många chassikomponenter, 4cyl motorn är mazda.
generator/laddningssystemet är lite udda, kallas smartcharge.
somliga påstår att det är fords sämsta bil, men min har funkat skapligt.
bakre bromsoken vill ha mycket underhåll, dom rosta gärna ihop.
men går att köpa nya billigt om man letar lite.

erlan
Kollar lite på Rakets.forum. Är en Modeo MK3 2004, har funkat bra tills jag åkte o uppmärksamt över i hög fart (70km) över en stor fartbula. Tror jag hadde alla 4-hjulen i luften. Käckt över stötdämparens svetsmutter VB...vad drygt att laga då man troligen må lossa hela B-vaggan.....fundra lite på att borr ett håll med hålsåg inre lyft bara, bage-luck bak...såg kan jag möjligen svetsa fast det... :evil:

Säjer bare en sak....min old S70-98....slår ut den nyare Modeon-2004, utan tvekan på alla punkter... 8)

PS hittade de några Vildsvin...E__ :?:
Skriv svar