Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)
Postat: 09 maj 2022, 08:47
Efter att ha hittat detta forum för många år sedan, började mitt mopedsug vakna till liv igen. Jag hade ju en KS50 när det begav sig som jag tillsammans med min pappa köpte i några kartonger och renoverade och satte ihop. En kompis hade dock en 529:a som jag alltid tyckte var trevligare att köra, så när nu mitt intresse vaknat till liv så började jag samla ihop delar för att återigen bygga moped med min pappa som en kul grej. Man blev ju så inspirerad när man såg era grymma skapelser här. Sen kom det två barn imellan, och nu har dessutom min pappa blivit lite gammal och skruttig så jag får nog slutföra det projektet själv. Det skulle bli min projekttråd här var det tänkt.
Ändrade planer! Jag bestämde mig för att rensa fram min gamla moped istället. Efter många timmars rensande i mina föräldrars överfulla skruttiga skjul så var den ute i ljuset igen. Ett skruttigt skjul som gjort att lite har hänt sedan den ställdes in för 25 år sedan. En skapelse som nog får originalrenoverare att sätta kaffet i halsen.
Innan ni gör detta, ha i åtanke att den är skapad 1994-1995 helt enligt en 14/15-årings syn på den optimalt coola Zündappen. De flesta kompisar hade en nyare cross-moppe (DT50 eller MT50). Även jag var så klart sugen på en sådan. Priset avskräckte dock, det gick knappt att få tag på en sådan under 10 papp. När min pappa hittade en annons i den lokala blaskan, bestämde vi oss att åka och titta på renoveringsobjektet för 1000:-. En KS50 -74, ram och tre kartonger med delar.
Jag förstod inte hur vi någonsin skulle få ihop en moped av det då, men min pappa var duktig på sånt så vi slog till.
Efter många månader (nästan ett år?) av slipande, färgstrippande (min utvalda färg, köpt på Micro orsakade så klart en reaktion med den gamla färgen så jag fick skrapa av all färg helt), designval och skruvande var den klar. Eller den var nog egentligen inte helt klar, inser jag nu när jag ser vissa detaljer, men den var good enough för en 15-åring. En -95 Zündapp "Scrambler" (inget begrepp jag kände till då).
Denna bastard kommer med detaljer som:
- Längre bakfjädrar, och höjningssats i framgaffel (tillverkad av min pappa, han måste tyckt att jag var galen, men snäll som han är så tillverkade han proffsiga rörbitar).
- Framlampa från en Suzuki XX125 (jag tyckte inte att originallamphuset var tufft, det gör jag nog inte än idag iofs).
- De kromade rören på framgaffeln ersattes av gummibälgar (dom var inte heller tuffa).
- Originalhjulen var väldigt risiga, och det fanns nog inte ork att ta tag i dessa. Av någon konstig anledning så följde det med två KTM/Rex-hjul som vi bestämde oss för att använda istället. Givetvis med grovmönstrade däck, iaf bakdäcket (min pappa tyckte återigen att jag var galen, och försökte flera gånger övertala mig att ta nåt trevligt gatumönster istället).
- Nytt sadelöverdrag syddes av min pappa, och jag "fulländade" det med att spraymåla Zündapp där bak (silver, vitt var inte så tufft).
- Fel högerkåpa, den saknades i lådorna. Av en slump hade en kompis en sådan liggandes i garaget och jag fick köpa den. Det fanns ju inte direkt Tradera på den tiden, så man fick ta det man kom över. Även ena tårtbitskåpan och kedjeskyddet saknades, dessa lyckades jag dock inte komma över, men det gick ju lika bra utan.
- Skumgummi-handtag (!). Ja, man hade kanske inte den bästa smaken när man var 14.
Innan ni nu sätter kaffet i halsen, trösta er med att de originaldelar som valdes bort då, fortfarande finns kvar.
Vad händer nu? För många år sedan när jag hamnade här, lekte jag med tanken att återställa den till originalskick. Just nu tror jag att jag kanske behåller den som den är.
1. Ser till att den blir körduglig igen.
2. Fixar till saker som inte blev så bra (gängstång som bakaxel (!), hjuldistanser av brickor, osv.)
3. Vi får se.
Hur som helst, det är möjligt att nästa projekttråd inte handlar om den kommande 529:an, utan en annan bastard som byggdes på 70-talet av min pappa och farfar. En Zündapp-ram från 60-talet (hittad vid sidan av vägen) med blandade MC-delar och skottkärrehjul (!) som jag lärde mig att köra moped på när jag var 13 år. Nu kanske ni satte kaffet i halsen om ni inte redan gjort det.
Ändrade planer! Jag bestämde mig för att rensa fram min gamla moped istället. Efter många timmars rensande i mina föräldrars överfulla skruttiga skjul så var den ute i ljuset igen. Ett skruttigt skjul som gjort att lite har hänt sedan den ställdes in för 25 år sedan. En skapelse som nog får originalrenoverare att sätta kaffet i halsen.
Innan ni gör detta, ha i åtanke att den är skapad 1994-1995 helt enligt en 14/15-årings syn på den optimalt coola Zündappen. De flesta kompisar hade en nyare cross-moppe (DT50 eller MT50). Även jag var så klart sugen på en sådan. Priset avskräckte dock, det gick knappt att få tag på en sådan under 10 papp. När min pappa hittade en annons i den lokala blaskan, bestämde vi oss att åka och titta på renoveringsobjektet för 1000:-. En KS50 -74, ram och tre kartonger med delar.
Jag förstod inte hur vi någonsin skulle få ihop en moped av det då, men min pappa var duktig på sånt så vi slog till.
Efter många månader (nästan ett år?) av slipande, färgstrippande (min utvalda färg, köpt på Micro orsakade så klart en reaktion med den gamla färgen så jag fick skrapa av all färg helt), designval och skruvande var den klar. Eller den var nog egentligen inte helt klar, inser jag nu när jag ser vissa detaljer, men den var good enough för en 15-åring. En -95 Zündapp "Scrambler" (inget begrepp jag kände till då).
Denna bastard kommer med detaljer som:
- Längre bakfjädrar, och höjningssats i framgaffel (tillverkad av min pappa, han måste tyckt att jag var galen, men snäll som han är så tillverkade han proffsiga rörbitar).
- Framlampa från en Suzuki XX125 (jag tyckte inte att originallamphuset var tufft, det gör jag nog inte än idag iofs).
- De kromade rören på framgaffeln ersattes av gummibälgar (dom var inte heller tuffa).
- Originalhjulen var väldigt risiga, och det fanns nog inte ork att ta tag i dessa. Av någon konstig anledning så följde det med två KTM/Rex-hjul som vi bestämde oss för att använda istället. Givetvis med grovmönstrade däck, iaf bakdäcket (min pappa tyckte återigen att jag var galen, och försökte flera gånger övertala mig att ta nåt trevligt gatumönster istället).
- Nytt sadelöverdrag syddes av min pappa, och jag "fulländade" det med att spraymåla Zündapp där bak (silver, vitt var inte så tufft).
- Fel högerkåpa, den saknades i lådorna. Av en slump hade en kompis en sådan liggandes i garaget och jag fick köpa den. Det fanns ju inte direkt Tradera på den tiden, så man fick ta det man kom över. Även ena tårtbitskåpan och kedjeskyddet saknades, dessa lyckades jag dock inte komma över, men det gick ju lika bra utan.
- Skumgummi-handtag (!). Ja, man hade kanske inte den bästa smaken när man var 14.
Innan ni nu sätter kaffet i halsen, trösta er med att de originaldelar som valdes bort då, fortfarande finns kvar.
Vad händer nu? För många år sedan när jag hamnade här, lekte jag med tanken att återställa den till originalskick. Just nu tror jag att jag kanske behåller den som den är.
1. Ser till att den blir körduglig igen.
2. Fixar till saker som inte blev så bra (gängstång som bakaxel (!), hjuldistanser av brickor, osv.)
3. Vi får se.
Hur som helst, det är möjligt att nästa projekttråd inte handlar om den kommande 529:an, utan en annan bastard som byggdes på 70-talet av min pappa och farfar. En Zündapp-ram från 60-talet (hittad vid sidan av vägen) med blandade MC-delar och skottkärrehjul (!) som jag lärde mig att köra moped på när jag var 13 år. Nu kanske ni satte kaffet i halsen om ni inte redan gjort det.