Koppling Saxonette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Andors
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2021, 21:51
Ort: Kävlinge

Koppling Saxonette

Inlägg av Andors »

Hej,

Jag har en Forshaga med 2vxl saxonette. Motorn startar extremt lätt, även om den stått någon vecka så går den igång på ett ryck och lite choke. Men när jag ska köra iväg går det trögt. Är det motlut så kommer jag ibland inte iväg alls. När jag sedan väl kommit upp i fart tycker jag den går bra igen. Tvåan trillar i som den ska och jag kommer upp i 25-30km/h.

Eftersom jag aldrig kört en Saxonette tidigare undrar jag om det ska vara så eller om motorn eller kopplingen är trött. Det är ATF-olja i kopplingen och jag tror egentligen inte att felet ligger där, det känns mer som att motorn inte vill varva upp. Eller kanske inte jag kan begära mer av 1,5hp, då jag väger över 100kg?

/Anders
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Koppling Saxonette

Inlägg av erlan »

det där diskuterades flitigt på forumet för flera år sen.
prova sökfunktionen så kanske du hittar något.
Jag minns att det skulle vara en speciell olja i lådan. inte vilken atf som helst.

erlan
Andors
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2021, 21:51
Ort: Kävlinge

Re: Koppling Saxonette

Inlägg av Andors »

Jag tror oljan ska vara rätt. Jag googlade en hel del och köpte en från mopedrenovering som ska vara speciellt till Saxonette mfl. Den jag tappade av hade exakt samma färg och den var nog också ATF.

Jag tror som sagt inte det är kopplingen spm slirar, i så fall hade väl motorn varvat upp? Jag provkörde lite längre idag. På plan mark går den bra men i motlut tappar den varv och det var en backe som jag inte ens kom upp för :(

Jag hoppas att den bara är lite gammal och trött och att den kanske blir bättre av en renovering med nya packboxar.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Koppling Saxonette

Inlägg av Skåning »

Den typen av mopeder är inte direkt pigga från fabrik och motorerna i de får slita ganska hårt under driften, så risken är att en hel del av org.effekten inte finns där idag. Det i kombination med lite högre tågvikt kan nog upplevas som rejält tungt att dra igång. Sambons Norsjö Partner var allt annat än pigg trots nyrenoverad motor innan den fick 12mm förgasare, annan cylinder och ljuddämpare. Efter det så gick det t.o.m att dreva upp en del också, men ett (nåbart) ställbart munstycke upplever jag som ett måste för att få till optimal blandning under körningen.

Dexron III (den som är rek. till GM-fordon) funkar bra till Saxonette transmissioner, då den är bakåtkompatibel med den ATF-oljan som fanns då de motorerna kom ut. Färgen på (ny) olja kan du inte gå efter, då alla typer av ATF är röd!
Andreas.
Andors
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2021, 21:51
Ort: Kävlinge

Re: Koppling Saxonette

Inlägg av Andors »

Jag har börjat ta isär motorn och det första jag ser är detta.
Bild

Jag antar att den lösa packningen kommer från startkopplingen?
Ska det finnas en startkoppling på en Forshaga, det behövs väl inte? Min saknar både kopplingsarm och vajer.
Om det nu inte ska finnas startkoppling, varför sitter då det stora lagret i kopplingskåpan? Har man lånat en kåpa från en annan motor?

Det visade sig förresten vara betydligt mer än 250ml olja i växellådan, motorn har kanske inte stått i våg när jag kollat nivån?

/Anders
Skriv svar