Åka moped utomlands

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Dolmen

Åka moped utomlands

Inlägg av Dolmen »

Hur ser reglerna ut för att åka en svensk oreggad (veteranmoped) i utlandet?
Försäkringar och typintyg mm.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Re: Åka moped utomlands

Inlägg av Lolalola »

Det har jag med funderat på, för jag såg nyligen några på Facebook som var i Italien och körde moppe. En hel hög med rätt vassa Zündapp som nog inte borde kunna flyga under radarn så som här hemma.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Kan nog skilja en hel del mellan olika länder vilka regler & krav de har. Ett första steg kanske kan vara att höra med bolaget där mopeden är försäkrad ang hur just den försäkringen gäller och i vilka länder. Väldigt obra att köra utomlands utan gällande försäkring, OM något skulle råka hända...
Andreas.
Användarens profilbild
Tompe

Inlägg av Tompe »

Intressant tråd, då jag själv är nyfiken på att besöka norska moppe träffar i gränsområdet. Googlade på detta och kom till Flashback och tråden https://www.flashback.org/t914090p2 där en skriver
"Det finns ju en nordisk överenskommelse att det som är lagligt i hemlandet är det i övriga nordiska länder också. Dvs som svensk får du köra en klass II moppe även i Norge om du har åldern inne"
Sen behövs tydligen ett S-märke på bakskärmen, men sen om detta stämmer, det vet jag inget om, men trevligt vore det om så det stämmer. Kanske bäst att ring Norska Vegvesenet som en annan skriver i tråden på Flashback innan man korsar gränsen.
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Nu är ju det här en gammal tråd men mina erfarenheter från Åland och Estland är att det är fritt fram att åka med svenska mopeder.
I estland åkte jag med min Rex Flaka och kompisar från Skälbyligan, ja dom som va i italien och åkte enligt ett annat inlägg här.

På Åland regnar det jämt så dit har vi slutat åka numera. Och i Estland invigdes deras enda mopedmuseum när vi var där, nu kommer jag inte ihåg killens namn men han har varit på Mellsta felra år och åkt och fotat.
Användarens profilbild
Tompe

Inlägg av Tompe »

Tydligen okej att passera gränsen mot Norge, då jag sökt info på nätet om Magnor träffen som jag själv vill besöka. Googla ivf innan ni passerar så jag förstått allt rätt och ni inte skyller på mig om Politit tar er cocos_acc.gif
Skriv svar