GY6-motor som inte vill

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NilsNeubert
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 apr 2021, 13:09

GY6-motor som inte vill

Inlägg av NilsNeubert »

Hej!
Sonen köpte en kina-scooter med GY6-motor som gick bra till en början. Den blev med tiden svårare att starta och till sist fick vi använda lite startgas för att den skulle hoppa igång innan den helt gav upp. Har bytt följande delar till helt nytt:
- Vakumkran
- Förgasare med automatchoke
- insugsanslutning (böj mellan förgasare och insuget)
- insugsdistans
- racingtändstift
- racing tändspole (dubbel spänning)

Har även mätt upp resistansen i pick-up så den ska vara okej samt provat med annan CDI.

Trots alla nya delar är den svårstartad men får dock ibland igång den om man pumpar lite lätt med gasen en stund. Släpper man gasen dör den direkt så det finns ingen tomgång att tala om. Har lyckas provköra och den är tämligen orkeslös i uppförsbacke men varvar upp nedför. Att prova skruva på luft/bensinblandning tycker jag inte verkar ge någon skillnad alls.
Så vet inte vad jag ska fortsätta med... Är det ner i cylindern/kolven som är nästa anhalt? Justera ventilerna?

Behöver lite vägledning...! Tack på förhand!
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: GY6-motor som inte vill

Inlägg av SS440-80 »

Är det en 2-takt eller 4-takt?
Du skriver att du kanske ska justera ventiler, så det säger 4-takt.

Men beskrivningen du gör låter som tjuvluft på en 2-taktare. Vevaxeltätningar, cylinderfotspackning, insugsgummiPackning eller trasiga reedventiler.

Kan i.o.f.s vara bränslebrist (oavsett motortyp) men jag antar att du gjort rent förgasaren och munstyckena i den? Så då skulle det kunna vara tätt bränslefilter eller ej fullt fungerande bränslekran. Alltså att bränslet inte rinner till förgasaren nog fort.
Lite långsökt men inte omöjligt är att bränsleslangarna är bytta mot något med usel kvalitet, så att de svullnat invändigt.
NilsNeubert
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 apr 2021, 13:09

Re: GY6-motor som inte vill

Inlägg av NilsNeubert »

Det är en 4-takt och bränslekranen pumpar fram bränsle fint till förgasaren när jag kör startmotorn med slangen lös innan förgasaren. Har inte gjort rent förgasaren då den är sprillans ny men det kanske behövs ändå?!? Ska kolla slangarna om det kan var nått sånt.

Gällande tjuvluft så är o-ringarna till insugsdistansen och insugsböjen helt nya med.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: GY6-motor som inte vill

Inlägg av SS440-80 »

Ny förgasare från Kina... Det kanske är där problemet ligger?
Är det rätt munstycken i den?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: GY6-motor som inte vill

Inlägg av HSE »

Låter som den går magert, en orsak till det kan vara otäta ventiler/för litet ventilspel. Så ta ett komp prov och kolla ventil spelen som första orsak.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: GY6-motor som inte vill

Inlägg av erlan »

kolla/justera ventilspel hör till sånt man ska göra på krånglande fyrtaktare.
och som ss440 är inne på, en reservdel från kina vet man inte hur den är-kineserna låter slutkunden sköta kvalitetskontrollen.
om ett racingtändstift gör någon skillnad mot standard, så blir motorn mer svårstartad.
och det sotar lättare igen.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: GY6-motor som inte vill

Inlägg av SS440-80 »

Precis Erlan, racingstift är ofta hårda. Så de gör motorn hårdstartad och surar lätt ned sig, samt att de även har svårt att komma upp i rätt förbränningstemperatur med följd att avgaserna sotar. Speciellt eländigt blir detta på tvåtaktare där oljan inte förbränns ordentlig utan rinner ut i avgassystemet.
En kompis körde en Ski-Doo Summit 1000cc, som även fått lite uppgraderingar så att den behövde hårda stift. Men problemet blev att den var nästan omöjlig att starta när den var kall, utan surade ned stiften. Så han fick starta på mjuka stift och varmköra och sedan byta till hårdare stift när motorn blivit varm.
Skriv svar