Ladda 6v batteri?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Trojlee
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jun 2022, 21:06

Ladda 6v batteri?

Inlägg av Trojlee »

Har köpt ett batteri till mitt fs1-projekt . Hur laddar man ett 6v batteri? Funkar det med en vanlig c-tek?

Sen står det på mopedrenovering att man ska fylla det med batterisyra, stämmer det?(inte batterivatten?)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av HSE »

Om du har den vanligaste C-Tek så klarar den inte 6v så du får skaffa en som klarar det. En del batterier levereras torr laddade, alltså tomma på batterisyra för att kunna lagras länge utan att ta skada, dessa måste man köpa batterisyra till och fylla själv. Jag brukar undvika dessa, gjort det en gång och batteri syra är inget jag vill hålla på med om jag kan undvika det.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av HSE »

Et ex på enkel och billig laddade. https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000044127.
Trojlee
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jun 2022, 21:06

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Trojlee »

Tack för tips på laddare :D

Vart får jag tag på batterisyra? :shock:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av SS440-80 »

Du kan fylla på destillerat vatten (batterivatten) för det blir batterisyra av laddningsprocessen.

När man köper torra batterier så följer batterisyra med, som man fyller cellerna med. Då är batteriet i princip körbart direkt.
Trojlee
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jun 2022, 21:06

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Trojlee »

Tackar. Började bli orolig då det inte verkar säljas batterisyra till konsument :)
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!
Ett torrladdat batteri skall fyllas med elektrolyt med en specifik vikt av 1,28.
Elektrolyten består av 37% svavelsyra, resten är destillerat vatten.
För att köpa 37% svavelsyra krävs tillstånd.

För att fylla ditt batteri, kolla med någon som säljer blyaccumulatorer.

Jo, glömde skriva, svavelsyra överstigande 15% är fall för sprängämnesprekursor restriktioner.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Skåning »

Medföljer inte erforderlig mängd batterisyra (nä, det ska INTE vara destillerat vatten) eller företaget fyller upp batteriet innan leverans så hade jag avstått att köpa batteri från den säljaren! :?
Sen att skicka syrade std.batterier är ganska omständigt, så det klart enklaste är att köpa sådana över disk istället.
Andreas.
Trojlee
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jun 2022, 21:06

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Trojlee »

Köpte från mopeddelar :roll:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!
Du får antingen försöka få någon firma att fylla ditt batteri, vilket är förenat med en kostad...
Eller returnera batteriet till säljaren.
Det är hög risk att det i slutänden blir oproportionerligt dyrt med ditt torrladdade batteri.
Trojlee
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jun 2022, 21:06

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Trojlee »

Blir knivigt att lösa detta. Samtliga batterier jag hittat till fs1an är ju av denna typ och öevereras utan syra hate-wall.gif
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Tillotson »

Går det inte att köpa ett 6 volt gelbatteri och montera på ett annat sätt eller på en annan plats på mopeden? Modifiera batterihållaren kanske? Jag har inte erfarenhet av FS1 men det skulle väl gå att montera ett litet Lipo-batteri, de är ju jättesmå i förhållande till effekten?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av erlan »

biltema nr 80-240 kanske går att få dit?

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av HSE »

Man kan givetvis ta ett kasserat bilbatteri och tömma över syran från detta i en plast skål, sila den och fylla på ditt batteri. Skydds utrustning, gummihandskar visir och filtermask behövs men det går...
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Ladda 6v batteri?

Inlägg av Skåning »

Se bara till att den begagnade batterisyran verkligen är ok (inte utblandad och helt utan föroreningar), annars nedgraderas lätt det nya batteriet till ungefär samma status som det hade som syran kom ifrån. Annars är det inga problem att göra så, bortsett från själva slabbet med det...

-Var i landet befinner du dig?
Finns kanske någon hjälpsam person som läser på forumet inom rimligt avstånd från dig om råkar ha en skvätt syra över och kan hjälpa dig!
Andreas.
Skriv svar