Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 574
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Gilla instrumentet :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

även om du behåller fäljarna så finns det på bultmönstret stor valmöjlighet om du skulle vilja
byta/ändra...5spoke skulle oxå göra sig på din bil
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja idag vart inte mycket gjort!! Klantade till de igår och missade att jag behövde en bit skarvrör..
Vad hjälpte det då om jag var förbi biltema i Sisjön på hemvägen..
Väl hemma vart nos upplyft och småsur konstaterade jag min miss... Så vart en akuttripp till Borås köpa
rörskarv... Dyra 54kr både i tid och bränsle.. Jaja hemma igen då hade min Dotter bestämt komma hem några dagar tidigare
så inget kvällsskruvande heller utan fick bli grillmat som tv mys...
r247.jpg
Jaja får börja lite tidigare i morgon och sparar ju lite tid när dottern kan klippa gräset haha..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 28 jul 2023, 11:25 även om du behåller fäljarna så finns det på bultmönstret stor valmöjlighet om du skulle vilja
byta/ändra...5spoke skulle oxå göra sig på din bil
Jo man brukar säga att allt klär en skönhet!! Eller för all del inget missklär en ful!!
Fast investerat i snobbringar som vita däcksidor eftersom jag föredrar plåtfälgar däremot blir det säkert några navkapslar vart det lider.
Å hittas några passande. Vad som hamnar för hjul i framtiden vet jag inte men då mina smaklökar brukar vara svåra att ändra blir det med stor sannolikhet plåtfälgar länge då det är ett enkelt och klassiskt stuk jag gillar mycket..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Siktet att bli färdig under bilen idag kan nog tusan lyckas bara klämmor och tre upphängningar kvar på avgasrör...
Sen byta hastighetsmätarviren och svetsa ett fäste för stänklapp o färdig under...
r248.jpg
Sakteliga på väg mot efterlängtat läge rullande renovering...

Det klart många punkter kvar efter det hoppas man har moral nog att göra resterande planerat för säsongen trots
bilen blir brum-bar... Som tur är det hyffsat enkla och trevliga jobb kvar med undantag för innertak!!
Men innertaket ger ju en rejäl belöning i sig själv med stor skillnad så de sura kommer kännas ok att bita i ändå..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

maximal otur!! Vet inte om det är den dåliga bränslepumpen som nu till sist lagt av helt och hållet??
Eller om jag bara kört slut på bensinen... Startar direkt med en slurk bensin i förgasaren men går inte tillräckligt länge för jag ska kunna
lyssna ordentligt på ljudet...

Jaja får väl åka iväg köpa 10 liter bensin men tror själv mer på bensinpumpen till sist lagt av helt och hållet...

Men i alla fall fått ihop avgassystemet bytt hastighetsmätarviren samt sträckt upp kopplingsviren...
Fått ner bilen fram nu bara kvar fixa fäste för en stänklapp.. Hoppas lite på det bara är bensinstopp men tror nog mer på pumpen!!
Med de osäkert om jag hinner få igång till onsdag men hindrar ju inte fortsatt jobb invändigt i morgon..
Fast hade vart kul fått lyssnat på motorljudet med sidepipes..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Se där en lysning på nätet och en pump hittad 6km hemifrån..

Fick provstartat och tycker det brummar precis lagom...
https://www.facebook.com/peter.holbrant ... 510820366/
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Inget att ta bilder på!! Men De artar sig fått gjort 4a nya infästningar till takluckan.
Som nya dräneringsslangar till luckan och fixat tankventilation!!
De punkterna bör vara det bökigaste som vart kvar innan bilen i alla fall blivit körbar igen...

Återstår städa ur! Återmontera säten och dörrsidor handtag instrumenthus etc... Koppla och dra kabel till bakljus samt få igång körpilar!!
Saknar ett par växlande relän för få igång bakre blinkers(får köpas på måndag).
Men är bara körpilar i funktion är ju bilen laglig..(å andra sidan för få igång dem saknas 1 enkelrelä men de kan jag låna från 145an..)

Räknar i alla fall om vädret blir ok kunna ta bilen till Fritsla på onsdag...
Körbar kanske redan idag får se hur mycket som orkas med...
Men nu kaffe!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

en bit kvar innan kvällen men för varje pryl ett snäpp närmare
r251.jpg
r253.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så fick det bli en mycket enkel styrning till körpilar!
Ett par små mikrobrytare som får dra ett relä som i sin tur lyfter körpilar och drar ett annat växlande relä!
Vilket i sin tur bryter bromsljus och skickar fram blinkers till bromslampan på den sida som är påverkad!!
r252.jpg
Enkelt och kommer fungera. Ja ser illa ut just nu men ska tillverka en rattkåpa som döljer allt!
Ja hela panelen ska ses över med nya reglage knappar och en värme/ventilationsstyrning.
Men de kommer senare....

I morgon prio köpa ett enkelrelä och två växlande små rostfria skruv samt kabelskor!!
De detaljer som avsaknad av satte sina spår på dagens jobb..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Åxå en egen minnesnotering med reviderad lista..

*Koppla baklampor
* Bygga till blinkersfunktion på bromsljus
*koppla in körpilar
*skruva fast frontemblem
*Skruva fast växelspaksdamask
*fixa till rutlister fram o bak
*stänklapp bak
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Har du satt in en blinkande lampa i pilarna?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Då vart bromsljus baklampor som körpilar igång!!

https://www.facebook.com/peter.holbrant ... 1618749995

Vart riktigt fräckt och ja satte blinkande lampor i dem..

Inkopplingen skulle vart enkel men smällde säkringar vid test!! Fick felsöka och det tog en bra stund hitta felet!!
Enkelreläet från biltema vart inte kontakterad rätt så färger på kabelstick fick olika funktioner mellan biltemarelä och "vanligt" enkelrelä..
De lär ställa till problem den dag biltema reläet behöver bytas för lär inte hitta ett annat relä med den knepiga placeringen av stift..

Tja med det är bilen faktiskt laglig köra!! Men har lite smått kvar innan...

reviderad lista
*skruva fast frontemblem
*Skruva fast växelspaksdamask
*tvätta rutor och spola av bilen
*montera dörrsidor i bakdörrar
*fästa upp skärmstag i framskärmar
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Jag kollade både sidepipes och pilar. Lät och såg himla bra ut. :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 01 aug 2023, 06:28 Jag kollade både sidepipes och pilar. Lät och såg himla bra ut. :thumb:
Tackar. Ja tycker ändå det hänt en del sedan den 22a juni tills idag!! Trots vädret varit lite si så där
och carport inte alltid fungerat eller varit det perfekta stället renovera bil...

Ja lite kvar innan jag tycker hon är körbar och nått delmål rullande renovering!
Borde hinnas i kväll? Lite väderberoende dock. Men med ljuset färdigt inget som hindrar första "testflygningen"
på onsdag (ja möjligen jourarbete 0ch/eller ös-regnande)...
Skriv svar