Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

https://www.blocket.se/annons/uppsala/l ... /104464323

2st Lancester Leda...kolla huvprydnaden ...
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Jfk »

Trevlig tråd. Kul med en sån bil kan jag tro. Att kunna bygga ”fritt”,utan att behöva ha enbart org.delar. Det gör ju att man kan skapa som man vill. Kör hårt👍🏻
Monark monarped -62
MCB 1195
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jfk skrev: 23 okt 2022, 22:15 Trevlig tråd. Kul med en sån bil kan jag tro. Att kunna bygga ”fritt”,utan att behöva ha enbart org.delar. Det gör ju att man kan skapa som man vill. Kör hårt👍🏻
Ja fritt och kreativt men ändå lite utmanande än gå den säkra vägen och hålla sig till original... Men nu fått "startskottet" i form av kardantunneln till sist så i helgen börjar det kreativa äntligen få börja jobba med bilen på riktigt... Men väntetiden har ändå inte varit sysslolös utan samlat på mig såväl "lösningar" som material..

O idag fick jag tag i ett yttre attribut ännu inte bestämt om det kommer på bilen. Får liksom känna på det när bilen är mer färdig om de tillför eller förstör?? Möjligt den gör sig när keps vita däcksidor kommer på plats?? Med köpet finns i alla fall valmöjligheten..
r73.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Bra grej att ha på hyllan om inte annat. :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo hyllvärmare är aldrig fel plötsligt behövs de...
r74.jpg
Men vart i alla fall med hjälp av posten ägare till en bit PV idag..
O med det blir det inköp av lite nya kapskivor och garanterat påbörjat arbeta i helgen.
För första jobbet blir bygga riktig kardantunnel..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så jäkla bra fått igång första sidan hoppas nu det går lika bra med andra sidan...
lite rengöring och smörjning svårast var att fatta att en liten fjäder saknades pyssligaste att få dit en ny fjäder..
Återstår få bort lite färg från glaset samt byta kablar men den fungerar man bygger verkligen inte lika bra pryttlar idag...
r76.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Börjat trassla med få in kardantunneln.
Inte helt smärtfritt att ympa in en bit PV tunnel..
r80.jpg
Får tillverkas i tre bitar för få till en bra form mellan ny och gammalkardantunnel.
Nu två bitar på plats. Sista biten får vänta tills i morgon! Fryser för mycket nu
och börjar bli trött i ögonen.. I alla fall nöjd över dagens jobb lite slip och färg så duger det mer än väl
för att gömmas under en matta..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Det ser ju fantastiskt bra ut!
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Det är bara byggaren som vet var det fuskats och fungerar det så kan denne vara nöjd :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 19 nov 2022, 16:50 Det ser ju fantastiskt bra ut!
Jopp artar sig riktigt bra! Men vinklarna stämde inte mycket överens fick forma om främre delen krävdes lite krympspår och "övertalning" för få fram jämn mjuk linje. Sen var Peugeot tunneln lite bredare på främre delen. Vilket är bra tror en m41låda skulle gå i utan mer modifiering.
Men sen smalnar tunneln också av snabbare baktill! Så blir en småkul plåt tillverka i morgon åxå.
Som tur är glömmer man fort svordomar och bekymren när man är färdig!
Ändå klart lättare utgå från en bit från en PV och modifiera än tillverka allt från början.
Sen får man ju inte glömma den viktiga biten att en original Volvo damask kommer passa perfekt vilket gör att slutresultat kommer se mer
original än hemmabyggt ut.
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Hur går det med kardanaxeln?
Edit: skulle du fått plats med en BW 2-stegs automat i bilen?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 20 nov 2022, 11:00 Hur går det med kardanaxeln?
Edit: skulle du fått plats med en BW 2-stegs automat i bilen?
Allt går är alltid bara en fråga om vilja... Men har automat i Greger och det räcker gott och väl när jag vill glida..
Rodden ska vara en ren kulbil och med det manuell låda däremot om jag snubblar över en m41 för humana pengar så får den gärna få en overdrive.
Kardan är ju ändå det mindre bekymret går alltid bygga en ny.

Nu vart kardantunneln färdig så en och nästan den viktigaste biten för fortsatt arbete klar.
r81.jpg
r82.jpg
Känns bara bra blivit av med den gamla "kardantunneln" en klar förbättring med den "nya"
r83.jpg
Blir lite mer lekande med svetsen och fortsätta med lägga igen lite småhål efter genomföringar från pedalställ och annat. Hittade även rost i golvet! Men 3x4cm rostlagning känns mer än överkomligt i en 70årig bil..

Sen bygga bättre värme/ventilationsystem följt av ljudisollering och matta som el... finns att göra i alla fall...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja hade en plan för värmesystemet där jag tänkte använda och förbättra funktionen på befintlig hyttvärmare..
Men insåg idag när jag svetsade att det fuktade från värmecellen... Kändes bara fel bygga något på de då.
Så fick tänka om och beställde ett litet smidigt värmesystem med tre utblås.
r85.jpg
r85.jpg (18.46 KiB) Visad 381 gånger
Blir två till defroster och ett till golv. bygga en låda och mata in friskluften via en slang med någon form stängningsfunktion eller valmöjlighet mellan återcirkulation och friskluft inte riktigt klurat färdigt på den funktionen men har tid att fundera. Blir i alla fall ett reglage från en PV med två vires en till en värmekran och en till "stäng-funktion"
r84.jpg
r84.jpg (16.97 KiB) Visad 381 gånger
liten smidig enhet i alla fall nu är ju inte bilen tänkt köras på vintern men defrosterfunktion behövs om inte annat för imma och fukt.
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Hej köp den som är lite dyrare...då följer det med en monteringssats...
skall beställa en till min jordbrukstraktor o montera med en värmekran.
Bild
https://swe.grandado.com/products/auto- ... N5EALw_wcB
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 21 nov 2022, 06:59 Hej köp den som är lite dyrare...då följer det med en monteringssats...
Nu följer visserligen reglage 2 fästen och slangklämmor samt tre ventilationsslangar med i min beställning.
Sen om dessa kommer kunna användas återstår att se? Men köpte min på ebay för 40dollar och fri frakt.
Fyndade någon handlares sista exemplar som reades ut.. blir väl runt 600kr om jag räknat något som när.
Övriga gick från 650kr upp till ca 1000kr med varierande från gratis till dyr frakt.
Men för den prisskillnaden på ca 600kr hade jag lätt kunnat kröka till ett par fästen om de inte följt med.
Behåller nog ändå mina gamla befintliga slangklämmor, för gissar på högre kvalitet på dem än vad som kommer med i "kina" lådan...
Skriv svar