Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Biltema är inte som det var tyvärr, Sundsvall bäst hittills.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Kan knappast klandra biltema de har alltid konkurrerat på pris och med det valt billig arbetskraft vilket knappast är skolade bilreparatörer.
Samma gäller sortiment hade de fortsatt med huvudinriktning på bilardelar och tillbehör hade de varit borta idag när folk allt mindre lagar
bilar själva..

Men i kväll är planen få lackerat inv i dörrar. Så en hel del maskering att göra nu om det ska hinnas med...
Fast vid hemkomst låg det paket i lådan och kunde inte motstå sätta dit dem direkt...

Framtill vart "nosemblem" fullbordat ska dock sätta dit det med tre små skruv. Litar inte helt och hållet på dubbelhäftande teijp..
r217.jpg
Å bakänden fullbordades med mitt "signum"-märke dock fick det krympas för passa bilen... Brukar ju ha i bakrutor på mina kombi bilar och där finns gott om utrymme.
r216.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja sket sig med lacken färgsprutan har givit upp..
Fick i alla fall på färg på ena sidan med spott och dropp... Hade det varit någon annan stans än inv i dörrar
så hade det gjorts om men där räcker det om det inte lyser rött grönt grått...
r218.jpg
ja fått maskerat det mesta så lack borde gå fort lite slip och spackel på utsidan och färg men med ny spruta..
Har slutat försöka få rent sprutor när de blir som denna brukar aldrig bli bra... så ny spruta och mer thinner i morgon
bilfan ska bli svart i helgen trots att jag har jour..
r219.jpg
Jaja kväll nu kaffe säng arbete följt av mer bilpyssel i morgon
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Strejkande färgspruta när man är så nära är hate-wall.gif Gilla Snövit namnet i fram.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Då vart ny spruta inköpt ytterligare ett par liter thinner samt fått bytt tub till svetsen...
Vart inte igår jag lackerade med underliggande kopp på sprutan men fick bli en sådan då överliggande av den lite högre kvalisorten vart slut.
Som natt och dag att lackera idag mot igår i alla fall..
r220.jpg
r220.jpg (67.47 KiB) Visad 426 gånger
r221.jpg
Nu får det bli pizza som mat för mig och barnen inte hunnit laga mat då jag lackerat och måste ändå
hämta paket x2 då både tradera fynd 64kr för nya 6x9:or i kartong samt lite rör från KL-racing kommit..

Ny dag i morgon! Inget inkommit jourjobb(ännu) så kan finnas möjlighet för lite dagtidsjobb i morgon
med slipa spackla dörrar trösklar..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Ok det vart två intressanta paket!! Mina äldre men nya "nos" 6x9 tums högtalare vart intressantare än jag trodde.
r222.jpg
Vart lite konfunderad när det var 12v matning till högtalare!!
Men de är alltså inbyggda anpassade förstärkare i högtalarna och en liten gullig styrpanel.
r223.jpg
Jaja får väl se om de trivs och låter bäst med den inbyggd förstärkare eller med modernare effekt starkare dagens Stereo.
Oavsett kan man ju lätt välja.

Dagens andra paket vart kanske inte lika överraskande men köpte ett par aluminiumrör från KL-racing men ändå man vet ju inte exakt
hur saker blir innan man ser dem färdiga... Själv anser jag mina sidepipes kommer bli grymt fräcka..
r224.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Maskeringen med foliepapper var grym! Jag skall ganska omgående köpa upp mig på ett par rullar. :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 22 jul 2023, 08:20 Maskeringen med foliepapper var grym! Jag skall ganska omgående köpa upp mig på ett par rullar. :thumb:
Ja troligen ett av de smartaste jag någonsin kommit på. Obs se till att köp hållbar grill och ugnsfolie!
Men skitsmidigt jobba med. Går lätt forma runt saker och ljusår lättare än hålla på klippa eller vika papper..
Kan säga testade plastfolie före jag provade ugnsfolie. Gör inte det de var ingen bra ide plasten löste sig mot färgen
och blev en kladdig sörja...
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Om du använde klibbfilm/gladpack så innehåller den mycket olja och Pib som löser sig mot fägens lösningsmedel så det fungerar inte :D ( Var kinkigt att tillverka råvaran till gladpack, för låg temp i mixern och oljan arbetades inte in och för hög temp det slog eld i massan, allt med 6 ton i timmen...)

För den som undrar vad Pib is so. :https://connectchemicals.com/en/product ... tylene-pib.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Mer tråkigt hundjobbande... Men två dörrar avgröniserade och klart för bättring maskering grund som lack i morgon...
r225.jpg
Andra sidan hade skada från tillknäckt gångjärn... Slipade bort gammalt spackel,
bankades till och nytt spackel.. Lär behöva ett par omgångar spackel till innan finlir
med våtslip av dörrar...
r226.jpg
Men planeras färdig innan jag tar kväll eller natt..
Fördel med spackel jag får mig en kopp kaffe mellan varven...

Efter klurat lite nu veligare än någonsin kom på jag hade lite honda-röd vill påstå det är typ samma nyans
som Cherry-bomberna har.
r19.jpg
Så funderar nu om jag verkligen ska ta blåa fälgar och matcha keps eller röda
och matcha avgasrören?? Jaja monterar nog sidepipes före jag lackerar fälgar så kan klura lite till innan skarpt läge...
Fördel ångrar man sig kan man ju lackera om...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Kväll vart natt men färdigt blev de...
så blir det inte jourutryckningar bör färg komma på i morgon...
r227.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

I alla fall grått nu!!
r228.jpg
Hade väl planen på lackera vått i vått och fått den svart direkt!!
Men missat ett litet skav och missat lite slipande på ett annat på sista dörren som gjordes..
Visst små missar men kommer reta mig.. Kan ju säkert skylla på att gubben var trött och det skymde snabbt.
Men i verkligheten hade jag säkert inte sett detta ändå innan grundfärg kommit på. Är ju ingen lackerare heller.

Till saken hör verkar bli rejält med regn sent i kväll och nästa vecka..
Vore jäkligt bra få på färg senast vid 6-tiden tror inte färg torkat så den klarar en våtslip till dess..
men tror jag vågar mig på fixa missarna...

Skulle de skita sig ja då blåser jag svart ändå och ger den rejält med torktid. För har jag färg nog för omtagning
och den mattsvarta färgen vart riktigt bra som slipgrund den åxå..
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 576
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Börjar bli nära nu :D Bara bra om det får vila lite innan våtslip.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

ESGEE skrev: 23 jul 2023, 12:05 Börjar bli nära nu :D
Ja nära och långt bort på samma gång!! Säsongens jobb ligger i tre större delar

Steg ett säten matta lack där är vi snart!!

Men steg två är få bygget till en rullande körbar fortsatt renovering..
Å utöver lack återstår dit!! Helt utan inbördes ordning.

*Takluckans infästningar samt tillhörande dräneringsslangar.
*Koppla baklampor
* Bygga till blinkersfunktion på bromsljus
*bygga styrning samt koppla in körpilar
* Montera säten samt dörrsidor städa dammsuga
*fixa fälgar
*dörrlister lås och gummilister
*skruva fast frontemblem
*Skruva fast växelspaksdamask
*sidepipes
*riva ut innertak
*tankventilation
*hastighetsmätare
*fixa till rutlister fram o bak

Ja har jag inte missat något så har bilen där nått fas tre!! Dvs körbar rullande fortsättning!!
Men innan säsongen är över ska fas tre med lite fler punkter hinnas med.

*innertak
*kvarvarande inredning
*bagageutrymme
*bygga rattaxelkåpa
*vindrutereglage
*värmereglage
*el motorrum samt huvudrelä
* snygga till motorrum
*spolarmunstycken och behållare reglage
*stereo
*tankarmatur
*övrigt i instrumentpanel

Det är siktet och ännu tyvärr en bra bit innan den roligare fas tre kan påbörjas. Med bil som körbar fortsättning!

Nästa säsong blir då tre stilleståndslägen! Plus ev saker som inte hinns med denna säsongen...

1/bygga ny styrning.
2/ ett något kortare stillestånd trimma motor!!
3/ytterligare ett kortare med bygga drag...

Känns faktiskt som ett överkomliga mål både säsong 1 och 2 även om denna säsongen känns tuff just nu
och troligen är lite i tuffaste laget men man vill ju hinna köra lite. Så moroten är extra bra också..

Nu i alla fall fått slipat slipmissen spätt ut spackel med lite thinner till lättflytande minireparationsbättring.
ska ta ett par torra drag med våtslip över och blåsa lite svart tror resultatet kommer duga om inte ja då blir svart slipgrund och en ny blåsning..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där ja avmaskerad finns lite gamla gröna färgrester på rutor och rutkrom att radera men i övrigt är grönt borta..
Satte på midjelister ska väl montera sista rutkromet i kväll åxå men sen är jag nog nöjd med dagens arbete..
Sen börja beta av listan tills jag fått den körbar men många punkter dit ännu...
r229.jpg
r230.jpg
r231.jpg
r232.jpg
Skriv svar