Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så lite på gång i alla fall..

Fått beställt 12kvm jeanstyg av tjock kvalitet.
Å igår hittade jag en servostyrning från en äldre rekord/commodore
som planen är byta pitmanarm på och ersätta kuggstångsservot med denna snäckstyrning
och förhoppningsvis få till styrningen bättre. Men fortfarande väntar på skönare väder för kunna
sätta igång på allvar men jösses så sugen man är på att åter få bygga lite...
436.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Många rodbygare av tidiga 50talsbilar använder gärna commodoreframvagnar.
En bekant hade det på en -51 chev med en v-8 istoppad.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Är det inte lite ovanligt att gå från kuggstång till snäcka?
Har du 140-framvagn med 240 kuggstång nu eller vad sitter det där nu?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jupp original har 140 snäcka men tyvärr sitter det nu en 240 kuggstång och den lirar absolut inte jättebäst med 140 framvagnen...
Men fått fatt i styrstag hjälpsyrarm och pitmanarm från 140. Så lutar åt montera opelsnäckan med 140 pitmanarmen bakåt montera hjälpstyrarm bakåt likaså borde fungera och gör det inte får jag tänka om... Men styrning inte förstaprio just nu..

För fått hem lite tyg..
r89.jpg
Inredningen under all kritik..
r3,1.jpg
r3,1.jpg (56.47 KiB) Visad 564 gånger
Så fått pysslat lite med dynorna förardynan vart riktigt sliten...
r90.jpg
fick lappat i lite filt material.
r91.jpg
Å ett nytt slitlager ovanpå filten.
r92.jpg
Förarsätets rygg vart inte mycket bättre ja inte passagerarsidans sits heller
men nu fått "färdigt" förarstol och passagerarsidans sits där är å andra sidan ryggen i bättre skick och behöver
"bara" få en slityta. Baksätet tja ovankanten lär bli intressant fixa och hoppas sisten ser hyfsad ut under överdragsklädseln
men det får jag reda på i morgon.. Tanken försöka få iväg "förbättrade" säten på måndag för få måttsydd överdragsklädsel med jeanssömmar.
Hänger dock lite på jourhelgen dagen gav inte mycket fritid och inte hunnit dit jag ville... Vart jobb i Trollhättan + 2x jobb i göteborg och på
kvällskvisten vart det ett jobb i Varberg... Söndagen ja i alla fall jobb i lidköping sen får vi se om nått mer trillar in...
r93.jpg
Så tanken är mina lappade lagningar av säten kommer döljas av ett riktigt snyggt överdrag..
Men kommer bara lite bättre värme ska jag fortsätta med det påbörjade golvet
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Kom en omgång vita däcksidor med tillhörande kromringar med posten...
Dock tror jag inte jag väljer lackera fälgarna röda eftersom bilen får mörkblå jeanstyg inv
blå/lila gangsterkeps blir det troligen att matcha färgen på fälgarna med det i stället för blanda in rött i bygget..
r94.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

sök på "peugeot hot rod" på google så får du bilder att hitta inspiratiom med.
Dena ligger väl närmast din bil
Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja för att byta ämne totalt kan jag nämna att fått lite annat tänka på och fått åkt runt på fritiden och kikat på mopedbilar till min
underbara söta lilla(numer stora dotter) som fyllt moped... Ja alltså moped har hon dock dög inga av mina utan hon ville ha en
crossmoped men långt till sommarn ännu så lite mer väderskyddad är inte fel!!

Dock ju fler mopedbilar jag kikat på vart jag mer och mer övertygad att det får bli en traktor i stället... Finns ju lite olika varianter
av detta ungdomsfordon H-registrerade som A-traktorer med dubbla lådor(törstiga) samt de idag ovanliga EPA-traktorerna.

Efter stött och blött för och nackdelar så föll valet på en äkta EPA!! Alltså kortad, stum axel, enkel låda spärrad till 2vxl med 10:1 utväxling.
Allt enligt de gamla reglerna.. Fanns fördelar "vanlig" bilutväxling på 1an och 2an samt montera feta bakdäck så ger inte 10:1 utvxl
allt för höga varv på motorn i 30km och med det inte lika hög förbrukning som en A-traktor med dubbla lådor. Sen vart vår Epa registrerad 1972
Så med det var den även numer besiktningsbefriad. Visst finns möjlighet köra fortare än 30 men ärligt man vill inte köra för fort i en äkta epa.
Så gissar det blir som i egen ungdom man drar på för impa på kompisar i några sekunder för snabbt sänka till komfortablare 30-40km..
För att inte riskera låta spränga motorn kommer jag montera en extra varvspärr nu tror jag inte behöva den men barn ändå barn.
Känns i alla fall bättre än mopedbil och får något lillebror kan ta över.. Tillfälligt fattigare men räknar med något finns kvar att sälja när
barnens traktor och moped tid övergår till bil..

jaja en vit duett vart det...
d4.jpg
d3.jpg
d5.jpg
Hämtas på lördag blir en skumpig väg hem för denna gubben sen blir det lite snabbjobb i dotterns smak en hel del övningskörning
ska hinnas med åxå gissar de dröjer ett par veckor
innan kortet finns i handen.

Å på den tiden ska en låsbar låda passande flaket byggas och även ett par nya stolar monteras som lite annat pyssel som hitta fetare bakdäck
så det blir mesta möjliga komfort och lägsta möjliga utväxling på ekipaget...
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Skåning »

En ÄKTA EPA är kult och något som ska bevaras till eftervärlden! :D
Något helt annat än alla de (tidvis) varvtalsspärrade f.d lyxbilar som fått en påklistrad LGF-skylt och körs runt och skapar en dyster olycksstatistik...

Lite udda med att få till fönster bakom dörrarna på en äkta epa, ser ut till att vara ett riktigt fint bygge! Men varför har någon valt den kantiga formen av skyltfönster till bakruta, stör ju lite de annars så fina rundade formerna på bilen.

Feta däck (med "bulliga" däckssidor) med lagom lufttryck i, ger också en viss form av fjädring.
Andreas.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Fin EPA :D Nackdelen med ofjädrad bakaxel råkade en kompis till mig ut för när han släppte den nedför en brant backe på friläget. Han körde förbi oss andra som körde moped men det var grusväg och tvättbräda och kurva längst ned i backen...Han fick sladd på krigs Jeepen som var ombyggd till EPA och välte. Slog i en gärdesgård så ena bakhjulet blev snett men annars inga skador när vi välte den på rätt köl igen! Han körde vidare med vilt vobblande bakhjul :D Hade den voltat hela varvet runt hade det nog gått illa för Göran och hans kompis Bosse som satt i Jeepen.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Är denna EPA 2-växlad eller har den byggts om med 2-vxl-lådor?...
De med 1.växellåda är ju spärrad så bara 1-2:an går i...(går bygga
på en fullväxlad med spärr så om fabbo P vill kolla går bara 1-2:an i.
Sen 30km på 2-ans växel är väl inte så höga varv men går köra mot 90
om man vill. Diesel eller bensin. Denna fina har förgyllt Vilhelmina flera
år den har en dieselsnurra. (Var till salu för att tag sen)
Bild
Bild

https://www.facebook.com/rockonspeedshop/
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jodå visst är det en äkta epa med enkel låda och stum axel har kört hem den idag
går utmärkt i 40-45km på slätare väg men sista biten gick i 25-30 man vill inte åka fort där det är guppigt.

Nu sitter det dock 195/65-15 dubbdäck på och till sommarfälgar blir det 235/75-15 så en varvtalsminskning med 15%
att vänta. Men vad viktigare är får mer gummi och kan öka komforten med lite lägre däcktryck.
Skulle säga Epan har fördelen av att kunna gå som en mopedbil i fart men fortare vill man heller inte köra.
Så principen med stum axel fungerar som tänkt det är en del av fartbegränsningen.
Madicken vart i alla fall skitglad och stoltare tös får man leta efter..
d10.jpg
Väl hemkommen och uppvisad vart det en rejäl tur med den idag. Nu ska bara kortet komma i handen
och lite övningskörning avklaras... Ja även lite pysslande med traktorn men en sak i taget.
I alla fall inte helt omöjligt utan att jag drar på en ny lack till sommaren finns en del spackel som spruckigt
nu är det ju inget måste måste men blir det så blir det bara för man kan så varför inte...
d12.jpg
I morgon en tripp till varberg för hämta sista reservdelar till epen och hämta ett extraktorgrenrör till Peugeoten..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Och nästa project blir väl en 60-tals husvagn att dra med Epan och kanske om du är snäll får låna den till din pegga :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Peter Holbrant skrev: 23 feb 2023, 23:48
jaja en vit duett vart det...
Med risk för trådkapning så är den kusligt lik min EPA.
IMG_5775.JPG
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

[/quote]

Med risk för trådkapning så är den kusligt lik min EPA.

IMG_5775.JPG
[/quote]

ja i denna spretiga tråden finns inga kapningsrisker men visst tusan var din epa rena tvillingen...
vart en smäckad dag fått hämtat sista delarna som hängde med på köpet och även hunnit med släkt som besöka vänner och hämtat hemrökt kött
så nu bara avrunda kvällen med betala räkningar sen är denna helgen slut man kan undra vart den tog vägen haha
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Se där ja och precis i rätt tid... Plötsligt händer det.

Precis lagom när nu skruvsäsongen drar igång på riktigt fick jag fatt i en reservdelsbil...
Japp tokrostig men med komplett. Bilmodellen finns knappast i överflöd och att hitta en komplett är fan i mig mer än tur!
Å att hitta den på "hemmaplan" ca 17mil bort är än mer lyckosamt.
r96.jpg
Jaja ska försöka hämta hem den på lördag! lär ju inte rulla men hoppas ändå lyckas hämta den komplett.
Annars blir det till slakta på plats men hoppas finna saknade och bättre delar och inte minst en jäklans massa bra att ha delar.
Merparten av krom är bättre än på min och hoppas lite på en matta att malla efter om inte annat ja kanske rent utav ett innertak
men allt som är bättre än på min lär nyttjas och underlätta ägandet med tillgång till reservdelar..
Skriv svar