Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Ser bra mycket bättre ut, ser bra ut i 70 med :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja ledig dag efter jour och ont om ork å vädret är som ett rent draperi i att sabotera skruvlusten..

Inte gjort mycket alls fått modifierat ett par speglars infästning och satt dit dem på dörrar.
Sätta i dropplist är ju omöjligt med kidnappningsdörrar fram! Sen fick jag monterat ett par
ovärderliga fynd från reservdelsbilen. I form av dörrlåscylinder(med nyckel) samt kromlisten runt
höger bakre sidoruta. Lustig bil låscylinder enbart på förardörr och enbart möjligt låsa 3 dörrar inifrån.
Men de klart den kombinationen räcker för låsa hela bilen.
r233.jpg
r234.jpg
r235.jpg
Lagt in blivande fälgar på tork i carporten men tror inte de torkar tillräckligt för lack idag.
Skulle åkt till biltema för handla lite nödvändiga pryttlar men känns onödigt då jag ändå ska till
Varberg på jobb i morgon så de får vänta.. Får se om jag orkar ta mig i kragen såpass att jag får monterat
dörrsidor och kanske säten... Skit när planen spricker ville tillverkat infästning och monterat dränering till takluckan
den detaljen borde vara steg 1 innan fortsatt jobb men material saknas.. Jaja nått litet till måste orkas
är ju för xxxxe ledig idag...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick till sist tummen ur och gjorde något produktivt!!
Vart lite färg på fälgar. Nu och ska det på krom/snobbringar som vita däcksidor och navkapslar.
Så inte mycket av fälgar som kommer synas i slutänden.. Men tycker de gamla Volvo 850
plåtfälgarna gjorde sig helt ok i rött! Lite osäker om nyans då de var en skvätt jag hade över.
Men troligen Honda eller möjligen Verktygsröd...
r237.jpg
Jaja röda vart de!
Kanske blir det montering av vita däcksidor och på bilen i morgon?

Fick i alla fall ett litet bakslag såg att de navkapslar jag tänkt mig inte kommer fungera!!
För små och kommer för långt in i fälgen fettkopp för främre hjullager kommer omöjliggöra
montering fram.. Blir till hålla utkik efter en bättre storlek. Fälgarna vart såpass fina att de
kommer fungera utan så länge ändå...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Herregud så bra det blir! slider_score.gif
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Sveriges blankaste 850 plåtfälgar staff_gemini-1.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 25 jul 2023, 08:09 Herregud så bra det blir! slider_score.gif
Ja om jag inte minns fel hade du själv span på bilen när den var till salu och hade garanterat vart minst lika fin om du köpt den.
Kanske en annan stil?? Men hade säkert varit på bättringsvägen...

Fick fart förbi biltema handlat lite delar i alla fall början till sidepipes-montering!!
Sen vart det en omgång hjulmuttrar utan navkapslar förtjänar fälgarna nya sådana tycker jag.
Fälgar vart helt ok och med vit däcksida och snobbring på första däcket tycker jag 850 fälgen vart riktigt tjusig..
r238.jpg
Hinner jag inget annat borde i alla fall däck komma på idag, men först kaffe bara kommit hem men vart tvungen
fått ihop en fälg... Vem vet finns ork påbörjas sidepipes montering åxå..
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Blir bra det där
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Nu tänker jag sticka ut hakan rejält och säga fy fan vad de vart bra!! Precis som planerat!! 850 fälgar satt som en smäck
med mycket bättre offset för styrningen!!! För att inte tala om hur jäklans snyggt de hemmabyggda sidepipsen blev.
Totalt sett är jag skitnöjd!! Ja även skitjävig i frågan... Dock en sida kvar och undertill men man kan se hur det kommer bli!!
r241.jpg
r242.jpg
r239.jpg
r240.jpg
Men nu tar denna gubben kväll och dagen till ära ovanligt nöjd åxå...
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 575
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Blev riktigt bra :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Dem 850 plåtisar är en designhit från volvo
Hade svarta på min röda 744 men fick ha
spacer fram annars tog däcket i fjäderbenet.
Det gjorde bilen...annars så får bara sidepipen på
passagerarsidan va inkopplad har jag fått veta då
den andra väller ut avgaser in mot trottoarer osv.
Men hur är det då med alla epor som bolmar svart rök
vid gaspodrag och dränker gatan?...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 25 jul 2023, 20:32 annars så får bara sidepipen på
passagerarsidan va inkopplad.
nix gäller bara bilar över 3500kg sen kan besiktningen gnälla om de anser utlopp riskerar skicka in avgaser till passagerare men gäller ju mer bilar med öppningsbara rutor i bagaget i övrigt lär de bli en bedömningsfråga för besiktningsgubben aldrig ens hört dem knysta om vare sig jänkare som vans jag besiktat och lär inte ske denna gång heller.. Men som sagt i slutänden bryr jag mig inte ett skit tycker det är snyggt resten är skit samma.. Gissar jag får ta den fighten på besiktningen 2099
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Skåning »

Nu när det tillkommit lite fler detaljer och färger som bryter av är plötsligt mattsvart lack helrätt på den, helskönt bygge! thumb_up
Andreas.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Vad som är eller inte må den kloke inflika men det gällde spy ut avgaser
mot gående på sidan vägen...påhittat i sverige förståss...kanske ändrat nu
då bilar inte behöver ha avgasröret 1dm utanför bakre stötfångaren. Man fick
ombes förr om det inte stack t tillräckligt för avgaserna kunde dra in i bilen.?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 26 jul 2023, 17:27 påhittat i sverige förståss...kanske ändrat nu
svårt tänka mig det mest eftersom volvo 140 när den kom hade avgasrör som blåste rakt ut mellan bakhjulet och baljan
kan inte tänka mig volvo valt bryta mot svensk lag i den frågan... Osvsett har en jäklans massa regler EU anpassats och som sagt
skiter i vilket avgasröret är nere vid marken ligger någon så illa till på trottoaren stänger man av bilen och inväntar ambulans..
Sen har vi avgaskrav på bilar. Samt det finns bilar som har sidepipes originalmonterade och aldrig hört talas om att de är förbjudna i Sverige.
I alla fall jag har sett någon Corvette rulla på våra vägar.

Men hur som helst är min personliga åsikt att med sidepipes är bilen 35,7% fräckare än utan...
r250.jpg
r244.jpg
r243.jpg
Tar tidig kväll har visserligen mycket att göra och planen vart hinna få bilen "rullande" i helgen...
En hel del punkter kvar dit så borde jobbat lite till men men en dag i morgon åxå och hinner jag inte denna veckan
så en ny vecka efter det...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Arbetsdagen slut så får ta mig till lite pysslande!! Först ut rent myspyssel.

Piffade upp instrumenthuset..
r246.jpg
Nöjd och känns tryggt få i gång den, så har jag lite km räknande trygghet innan jag fått opererat in ny armatur i tanken..

I övrigt blir det väl rent tråkjobb ska ta bort gamla avgassystemet klura ut vad som behövs för få inkopplat sidepipes.
Möjligen om jag ändå lyfter baktill svetsar jag fast saknat skvättskyddsinfästning möjligt även gummilister i dörrar monteras.
får se vad som görs huvudsaken är jag gör något som står på listan...
Skriv svar