Rykande GY6!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lenkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2022, 09:42

Rykande GY6!

Inlägg av Lenkan »

Tjenare. Jag har ett problem med Viarelli Matador 4T som surplar i sig olja.
Personen som äger moppen kom och frågade om jag kunde byta kolvringar på den iom att den rök som tusan. Inga problem säger jag. När han kommer hit på moppen så rasslade det som aset om motorn och när jag sedan plockade isär den så var kolven trasig. Den gick, men rasslade som aset!
Men iaf. Köpte ny cylinder och kolv/kolvringar/packningar och smackade dit. Den går jättefint i motorn men ryker blått nått så in i helvete. Böt då ventiltätningar, slipade in ventilerna (inte för att det ska spela någon roll, oljan ska inte komma dit) men det blev ingen skillnad iaf. Hur kommer oljan in i förbränningskammaren?? Den kan väl bara komma dit om ventiltätningarna är dåliga eller dåliga kolvringar, men allt är nytt!? Och toppen är inte skev, inga sprickor eller något sådant.
Oljepumpen pumpar upp oljan till toppen och sen ska den väl rinna tillbaka via kamkjedjan och ner till oljetråget? Men på något sätt så tar den sig in till förbränningen..
Har oxå provat att "flaskmata" den med bensin utifall dom har blandat i olja i bensinen, men det blev ingen skillnad.
Om jag trycker i ventiltätningarna på ventilen och försöker blåsa så håller det tätt.

Nu vet jag inte vad jag ska göra..
Någon som har varit med om något liknande??
/Niklas
Bilagor
310297420_1324507008082930_8632388061840370264_n.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Rykande GY6!

Inlägg av SS440-80 »

Ingen aning egentligen... Som du säger, tätningar och kolv + ringar bytt så ska det vara tätt.

Enda som jag kan komma på är om det trycker ut en hemsk massa olja i vevhusventilationen, för den är väl ansluten till luftburken/insuget? Och då sugs det ju in olja tillsammans med färskgaserna.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rykande GY6!

Inlägg av HSE »

Ryker den hela tiden eller mer vid gaspådrag eller vid motorbromsning. I det sista fallet brukar det bero på otäta ventilstyrningar...
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Tillotson »

Den kanske blir bättre när den är inkörd?
Lenkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2022, 09:42

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Lenkan »

Tackar för svar!!

Jag har provat att ta bort vevhusventilationsslangen men det kommer ingen olja ur den (har oxå kört den med slangen hängades vid sidan om), har pluggat EGR:en men ingen skillnad.
Den ryker hela tiden, men om jag står och torrgasar, alltså gasa, släppa, gasa släppa osv, då bolmar den ännu mera!
Har oxå funderat på det där men inkörning, men problemet var långt innan kolven gick sönder och jag har bytt allt, men felet
kvarstår.. Och nu kan jag inte komma på något mer. Första motorn jag går bet på!!! Skit!!
Jag var ute i garaget idag och rev isär den igen. Det är ett liiiiiiiitet glapp i ventilerna i sidled, men det är så lite! Och sätter jag dit en tätning på ventilen och blåser i den så är det tätt. Om ni förstår hur jag menar. Det är tätt även om jag drar ventilen fram och tillbaka.
Blir knäpp på denna moppe.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Skåning »

Inte så att oljeröken bara beror på att ljuddämparen / avgassystemet är fullt med olja från förra haveriet och som nu frigörs allt efter som värmen stiger i det?
På den typen av maskiner jag dagligdags jobbar med (div ent.maskiner och lite större dieselmotorer) så är det inget ovanligt att det ryker rejält i minst en timme innan det "bara" övergår till lite lätt oljedoft efter ett rejält haveri trots ganska hård körning (hög förbränningstemperatur och avgasflöde).

Om inte...

Hur ser tändstiftet ut?
För om motorn nu drar i sig så stora oljemängder så bör det synas direkt på stiftet i form av koks och oljeklet.

100% säker på att det är rätt delar du monterat?
Kolvringarna vända på rätt håll och med rätt spel?

Du skrev att du slipat in ventilerna (bör inte kunna påverka något i sig ang oljeröken) men sen i ett senare inlägg att där var "lite glapp", hur lyckades du då slipa in ventilerna?
Oönskat spel mellan ventilstyrning och ventilskaft omöjliggör nämligen inslipning av ventiltallrik mot säte långt innan det påverkar motorns gång, detta pga ventilen inte centerar då och ju mer man slipar ju mera ovalt och genomläckande blir det!

Hur ser ventilskaften ut, inga repor och/eller kratrar som det kan läcka igenom vid?

När du skriver "blåser och det är tätt" hur menar du då ang ventiltätningarna?
Lätt att lura sig själv med att göra täthetstest genom övertryck då ventiltätningarna främst ska täta vid undertryck.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Rykande GY6!

Inlägg av SS440-80 »

Olja i ljuddämparen är nog en vinnare! Bra tänkt där :D
Lenkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2022, 09:42

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Lenkan »

Tackar för mera svar!!
Jag har oxå tänkt om det är olja kvar i avgasröret, men det borde väl inte börja bolma så fort man startar den och den är kall. Det kommer rök från första kolvslaget typ.
Stiftet blir riktigt svart, men toppen på kolven är ren och fin efter nån mils körning.
Ja, jag är 100% säker. Och jag har förskjutit "skarvarna" på kolvringarna kl:10 - 4 på kompringarna, 2,8 på oljeringarna och 12 på oljeringen.

Det jag menar med glapp i ventilerna så är det i sidled när dom sitter plats, det går att vicka dom liiiiiite liiiiite. Inte upp och ner så att säga. När fjädrarna sitter på plats så är det stumt.

Och det jag menade med att blåsa. Man tar en tätning och trär på den på en av ventilerna, alltså dom är bortplockade från toppen. Stoppar tätningen i truten och blåser/suger i den. Det är helt tätt. Och det finns inga synliga märken på ventilerna.

Jag ska prova att starta den utan avgasrör och se om det ryker då.
Lenkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2022, 09:42

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Lenkan »

Nu har jag bytt allt.
Ny cylinder/Kolv/Kolvringar, en helt ny topp med nya ventiler och ventiltätningar, nya packningar överallt och fanskapet bolmar iaf.
Luktar bränd olja om den. Och det ryker som sagt från första kolvslaget!
Provade att starta utan avgasrör, bolmade som satan. Röklägger hela garaget inom några sekunder..
Vad faaaan kan det vara?! Blir tunnhårig på detta!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rykande GY6!

Inlägg av HSE »

Tagit komp prov? Dags för leak down test. https://www.amazon.se/FreeTec-Motorcyli ... 3443&psc=1.
Lenkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2022, 09:42

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Lenkan »

Ja, jag har funderat på en sådan.. Nu har jag en anledning att köpa en... :)
Fredrick
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 apr 2023, 20:39

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Fredrick »

Hej
Hur gick det? Komdu på vad som orsakade att det rykte. Jag har nämligen samma problem.
Mvh
Lenkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 okt 2022, 09:42

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Lenkan »

Nej tyvärr. Böt allt men inget hjälpte! Mycket konstigt!!!!
Topp, cylinder, packningar, ventiltätningar allt! Men fick aldrig ordning på det!
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Rykande GY6!

Inlägg av Mixter »

Lenkan skrev: 28 sep 2023, 12:28 Nej tyvärr. Böt allt men inget hjälpte! Mycket konstigt!!!!
Topp, cylinder, packningar, ventiltätningar allt! Men fick aldrig ordning på det!
Felpost
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Skriv svar