Yamaha fs1

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Halloj, har blivit me en yamaha fs1 som ja tänkte skrämma lite fart i. Har mest skruvat "äldre" mopeder.
Köpte i all hast en pollini cylinder portad av tivedens, när ja öppnade kartongen så va de inte riktigt va ja trodde.... va inte den som är gjord för vevhusmatning🤔 så min stora frågan nu är, man kan ju "blocka" insuget på den o köra på som vanligt me vevhusmatningen, men känns inte riktigt som de blir rätt i mitt huvud? Ska ja blocka vevhusmatningen, låta reedsen va kvar eller göra en blindare o låta sitta där?
Sen till nästa fråga, va ska ja ha för reeds, insug, förgasare? Är en 65cc cylle, så tänkte köra en 20mm förgasare iaf, men har aldrig tidigare haft o göra me reeds så är lite osäker på va ja ska ha🤔 blev lite längre än va ja trodde men hoppas att ja gjort mej förstådd..
umekille
Inlägg: 1508
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Yamaha fs1

Inlägg av umekille »

om den är som suzukin så räcker det bara att borra ut insuget några mm så
skjuter den iväg som en raket.
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Håkan j »

kanske sent svar men..
Hur har det gått med fs1 polinin?
Jag har gjort iordning en motor med S2 polini. Blockade vevhusinsuget och kör med cylinder insuget. Ett tips är att byta till Zündapp barikit kolvringar. Jag skjöt två uppsättningar polini kolvringar ut genom avgasporten innan jag monterade barikit. Dock får du fila ner kolvringsstiften lite för att ringarna ska fungera.
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Halloj, har oxo en pollini s2, har blockat den vanliga porten o kör vevhusmatat med en svarvade amal 20mm förgasare,
Har du även fyllt ut "hålrummet" som blir efter reedkorgen?
börjar bli ordning på grejerna nu men de första ja märkte att kopplingen hängde inte med... så har svarvat ut så ja nätt o jämt fick plats med en stålring o en lamell till.
Men den verkar ha grönjävlig potential, hade som plan från början o få till en 100 plus moppe o de verkar ja snart iaf ha🤣
Har även ett hpi system som ska på snart i dagarna.
Tack för tipset om ringarna, har du nå order nr o vart ifrån du beställde dom?
Har inte hunnit åkt så mycke än då ja bor o norr me lite is än på vägarna..
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Håkan j »

Det är barikit ringar till Zündapp,från mopedrenovering, fick slipa ner kolvrings stifte litegrann då låsningen är olika i kolven bara. Kör oxå HPI på min. Tipsar även om Puch maxi simonini pipa om du inte bygger eget. Den varvar oerhört mycket.
Jag blindade vevhusinsuget och lämnade kvar reedkorgen. Vet ej om det är rätt eller om jag ska ta bort korgen och fylla ut lite bakom insuget. Det kanske stör flödet med korgen kvar.
Jag kör med AM6 8läppars reeds och en distans på 10mm mellan reeds och cylinder då reedsen går så djupt i cylindern och kan störa flödet genom boostportarna.
Dellorto 21 sitter där oxå.
Jo 3lameller är ett måste. Har inte kört nämnvärt med min,några mil bara,men ändå har det gått kolvringar 😀byggde ihop den på senhösten sedan kom snön. Bor i Umeå området.
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Ok, provade precis min första repa, äntligen fått ihop kopplingen så den fungerar som den ska, har labbat o svarvat men fick inte till de riktigt 100 så slutade me att ja beställde smp 3lamells kitt, är lite tung så får se hur länge de håller. Men precis som du sa så slaktade ja min första uppsättning ringar idag, hade inte kört speciellt långt men gick bra tills dess, så nu äre bara o beställa barakit ringarna. Men hitintills så har ja kört orginalvev. Me tanke på hur den verkar vilja varva så ska ja byta den med, tror inte den kommer orka me den här sommaren annars🤣🤣 har du bytt o isåfall vilken har du valt?
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Håkan j »

I den här motorn kör jag jasil vev. Känns mycket bra. Har en annan med den tidiga originalveven. Den med hål i vevskinkorna och känns minst lika bra .Har läst att original vevarna är av mycket bra kvalitet så var inte orolig om den inte påvisar glapp.
Smp 3lamell håller bra, jag väger 100kg och det slirar inte något. Väntar på lite asfalt ska komma fram så man får testa lite. Påbörjade bestyckning innan snön kom. Hann inte färdigt.
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Ok, men tycker mej känna ett minimalt glapp så är lite nojjig🙈 så byter hellre i förebyggande när man i nuläget både spenderat mycke pengar o framför allt tid på allt. Skulle väl egentligen ha börjat i den änden, men va inte meningen att de skulle bli så här trimmat från början🙈 hade en likadan när ja va 15 som ja ville men varken kunde eller hade råd till att trimma så mycket så tar igen de nu 25 år senare🤣
Ok, väger ungefär desamma jag. Prövade idag innan kolvringsraset o efter lite justeringar så började de funka bra.
Asfalten har precis börjat komma fram här i Gävle så nu kan man göra små provtur.
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Håkan j »

Ja då ska du byta vev. För säkerhets skull. Dom varvar gott dom här maskinerna. Särskilt med en pipa som drar högt upp i registret. Uppdatera gärna när du fått köra lite,hur den går. Jag kör 13-40 drev på min. Målet är att den ska orka varva ut på 4an. Men luftmotståndet blir en ovän runt 100 knyck.
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Absolut de gör ja, kommer inte ihåg va ja har fram men har så pass stort så de inte får plats större än att ta i kopplingsarmen. O bak har ja fått gå ner på 36.
När ja pröva igår då kändes de iaf som att orken fanns på 4an o då låg ja absolut inte o nötte.
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Håkan j »

Vad kör du för avgassystem på den?
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Ja kör me rp😊
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Sen blev de Crome molybden ringar istället för barakit, skrev lite fram o tillbaka me trimbutiken o han rekommenderade dessa, tog vevparti o allt ja behövde därifrån.
Hur har du gjort på motorn me anslutning till cylindern? Ja har kört kemisk metall o slipat till.
Så fort denna blir "klar" så har ja ett till block som ja ska svetsa, fräsa samt matcha portar. Sen fräsa ur för o få plats me en 44 slag vev från vrm. Är iaf tanken🤔
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Håkan j »

Spännande med 44vev👍
Jag har oxå byggt på med kemisk metall och sedan slipat ur.
Tycker den här motorn känns potent men man funderar alltid utanför boxen och blev lite sugen på testa Derbi variant 47mm cylinder,den passar på bultcirkeln,endast ta ur vevhuset för cylinderhalsen behövs. Få man lite mera cc.
Freddadabeast
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2021, 11:40

Re: Yamaha fs1

Inlägg av Freddadabeast »

Håller med, de låter spännande 🤔 lite sugen på o hitta på en lämplig 80cc till nästa, när ja köpte min så fick ja me en kartong me en nästan komplett motor extra så tänkte börja smått o bygga den 😊 när man nästan är klar så börjar man med nästa plan o vet saker man kan för så mycke bättre resultat. Men den kommer o ta tid. Men vi får höras o jämföra min vevhusmatade jämfört me din😊
Skriv svar