Tjena vänner!
Har problem med ram till Crescent Compact, då bulten till stötdämparen bak, alltså övre, är av på ena sidan!
Är det en genomgående bult som går att få ut och byta????
Eller är det ett svetsat ämne i ramen med gängade ändar?
En hyfsad ram annars som jag tänkt rädda.
Hoppas nåt proffs har svar på min fråga!
Compact stötdämparbult bak, byta?
Re: Compact stötdämparbult bak, byta?
Genomgående axel, finns nya på Mopedrenovering.
Robban
Robban
Re: Compact stötdämparbult bak, byta?
Kan sitta fast något djävulskt... Ett antal år orörd, monterad i en rörhylsa (där säkert båda parter varit i princip obehandlade) är som gjort för att sitta fast.
Börja med att spruta på någon bra modell av "rostchock" och låt det verka i omgångar. Knacka sen försiktigt växelvis från varje håll tills det släpper.
Slå inte direkt mot axeln med hammare, då är risken stor att dess ändar "svampar ut" och då blir det ännu svårare att driva ut den.
Släpper det inte med "lagom mängd våld" så är nästa steg att knacka runt om på rörhylsan (gärna med mothåll på motsatta sidan), det kan göra att det blir tillräcklig rörelse i materialet så att rostskiktet spricker/släpper. Uppvärmning hjälper också, men tyvärr resulterar båda dessa lösningar i att lacken blir fördärvad.
Börja med att spruta på någon bra modell av "rostchock" och låt det verka i omgångar. Knacka sen försiktigt växelvis från varje håll tills det släpper.
Slå inte direkt mot axeln med hammare, då är risken stor att dess ändar "svampar ut" och då blir det ännu svårare att driva ut den.
Släpper det inte med "lagom mängd våld" så är nästa steg att knacka runt om på rörhylsan (gärna med mothåll på motsatta sidan), det kan göra att det blir tillräcklig rörelse i materialet så att rostskiktet spricker/släpper. Uppvärmning hjälper också, men tyvärr resulterar båda dessa lösningar i att lacken blir fördärvad.
Andreas.