Husqvarna Novolette 1vxl 1955 renovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ErikSan
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 nov 2022, 21:29

Husqvarna Novolette 1vxl 1955 renovering

Inlägg av ErikSan »

Hej!
Jag har nyss inhandlat en Husqvarna Novolette som har stått parkerad i över 30 år. Har fin gnista och kompression. Då jag är lite ny på att fixa med 2-takts motorer undrar jag vad som behöver göras innan jag ger mig på att starta motorn(kommer såklart byta läckande bränsle-slangar, rengöra förgasare o.s.v.) men undrar om motorn exempelvis behöver monteras isär och rengöras invändigt eller om det går bra att använda den som den är? Vill gärna undvika skador på motorn då delar inte är det lättaste att hitta och den nu verkar vara i rätt så bra skick rent mekaniskt :D
Mvh Erik
Speedmoppen
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 sep 2022, 18:56

Re: Husqvarna Novolette 1vxl 1955 renovering

Inlägg av Speedmoppen »

Lär dig så mycket du orkar om äldre tvåtaktare.
Kolla på Youtube där finns miltals med filmer om mekare av mekare och som väldigt ofta är jävligt duktiga och ivriga att lära ut. Men ta också saker som görs och sägs med en nypa salt och var kritisk.
Jag skulle lyfta cylindern och kolla kolven och kannringarna noga. Kolla elen och tändningen. Byta oljan och göra ren förgasaren såklart men det skrev du kanske redan😁. Ta det lugnt och jäkta aldrig. Gör ren tanken ordentligt och byt bränsle och luftfilter. Ja du vet nog det mesta så lycka till och ha det så kul 👍
:lol:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Husqvarna Novolette 1vxl 1955 renovering

Inlägg av SS440-80 »

Här är sprängskisser och reservdelslistor för din motor.

http://www.raketsport.com/husqvarna_40_44cc.htm

Och instruktionsbok.

http://www.raketsport.com/husqvarna54_i ... onsbok.htm
Sigvardsson
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 nov 2021, 17:22

Re: Husqvarna Novolette 1vxl 1955 renovering

Inlägg av Sigvardsson »

Går motorn är det bara att starta den. Novoletten har ingen motorolja som andra mopeder utan motorn tar sin smörjning ifrån oljan i bensinen.Jag har själv två stycken och det finns rätt mycket att köpa till dom fast man får leta lite på nätet Lycka till
Skriv svar