En riktig Boardtrack Indian

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Hade sålt av en Harley Panhead chopper jag inte kört på minst 4år(fick i inbyte, inte i mitt tycke) så ska man jaga delar för Peashootern och hittar på en jätte auktion av 00-40tal, över hundra hojar och x antal delar(sån mängd av kvalité) i södra Sverige. Hojar i 00-20tal spåra duktigt i pengar mer än värde annars för halva världen var med, efter gått bett på någon tidig hoj sikta jag in mig på delar.

Satsa först bara på Peashooter hjul Harley, och fanns det 2 Indian motorer 1911 stånka och en 1915 twin. Vid det tillfället var man ut sånt varv livsdröm osv, vann Hd hjul, satsa hårt på 1911 Indian Hedstrom(Googla mannen) med pengar på banken, hoppa av när den spåra, säkert tyskar.
Indian Hedstrom  1911 SG bjöd på.jpg
Var bara komma över, och sikta in sig på en 1915 Indian Hedström V-Twin, inte helt komplett men satsa för jag skulle bara ha, bjöd mer med hjärta än vett just då, och jag vann den för 44000kr, sen snabbt ge mig på en låda Hedstrom delar för 13000kr, samt på en härjad ram jag ej vann(såg förjävlig ut) sen försökte man på gasare, nä, magnet nä, vann två Sem magneter 10 tal(en single och en twin) och någon 10 tals förgasare billigt.
1915 Indian Hedstrom motorn SGs.jpg
Auktionen på gick i en vecka sån mängd. Sista dagen blev det löjliga pengar på allt, mest sur för 10tals tändstift(hoppa vid 3500kr) drog hem en pall blandat mest 98cc mest för inga pengar samt ett Indian Scout bakhjul(ren investering) relativt billigt. Betala allt och vips den Panna choppern borta men så lycklig. Fick lägga Måndagen på väg dit och hem med allt, blev ju nästa 100 mil, har inte ens återhämtat mig från det hela än....
Senast redigerad av ESGEE den 04 mar 2023, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

688cc vilda kubik, har googlat satan ur tidiga Indian, modell B är det.
GravesMorty.jpg
Så glad vill jag bli med. Sen har man sökt på mycket bilder. Man skulle haft en 998cc Powerplus racermotor, helt mentalt 8 ventiler öppna.
Hedström https://sv.wikipedia.org/wiki/Oscar_Hedstr%C3%B6m
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Min kommer bli snällare med hälften så mycket ventiler, är hårdrock så det räcker https://www.youtube.com/watch?v=TfEZyCccKTs
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Denna är långtid projekt mycket längre än Peashooter Harley, just nu gått igenom maskin och en vevstake saknas och topp bultarna har nog inte lossas på ett sekel, sen siter en kolv med hel vev fast säkert lika länge. Så nu har man dränkt allt i massa rostlösning mm. Sen vill man ju se om ens de dyra topparna passar. Original ram har jag nog inte ens råd med, bra kopia kostar 35-40000kr sen ska de ifrån Usa eller Australien med.
1915 Indian Boardtrackracer SG förebild.jpg
Utseende är denna förebild. Känner att sådan rambyggare är inte jag, förr eller senare kanske man hittar en ram. Original har gjuten styrhuvud och har inte sett någon kopia med det än. Var därför man gick för detta lik till ram.
20075_1.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
JC2
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 nov 2022, 12:29

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av JC2 »

Kul projekt, själv pillar jag med en -28 Scout som ska uppstå i recerkostym. Römö 2024 är målet.

Jag misstänker att auktionen som du syftar på är Bröderna Hjalmarssons fantastiska auktion som efter 6 dagar inbringade hela 21Mkr när allt var över.
Själv bjöd jag friskt på mångt och mycket och efter en dag så tändes faktiskt hoppet om att det nog kunde bli en hel del bra affärer, mums...
Så blev det naturligtvis inte. Jag var med skapligt långt på en -31 Indian Scout men den sista timmen drog den iväg med hela 200K och slutbudet hamnade på drygt 400K. En -28 Harley JLH med sidovagn satte auktionens högsta bud med hela 1105000:-.

Många av hojarna hamnade utomlands och det kan man såklart tycka vad man vill om.
Den här däremot hamnade i min hobbylokal strax söder om huvudstaden.
Efter en nagelbitare så vann jag budgivningen med ynka 1400 pix tillgodo till budgivare 2.
Excelsior Super X från 1930.
Super x 5.jpg
Jag har ännu inte bestämt vad det ska bli av denna Super X. Man kan ju bygga en racer med god hjälp av en vinkelslip och ett par kalla men det får framtiden utvisa.
Sorry om jag kapade din tråd men jag skyller på att jag blev aningen exalterad när du skrev om delarna som du köpt på auktionen.

För er som är intresserade av att se vad som gick under klubban: https://www.sajab.se/mc-samling
Römö för er som vill få en inblick i Dansk mysfaktor: https://www.youtube.com/watch?v=Yc-XG-QyHec

/JC
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av SG2 »

Ja Bröderna Hjalmarsson viken auktion, lyckades inte vinna en enda hoj. Och hur mycket delar som helst, nåt likande lär ingen uppleva
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av Lolalola »

:shock:
JC2
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 nov 2022, 12:29

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av JC2 »

SG2 skrev: 24 nov 2022, 16:55 Ja Bröderna Hjalmarsson viken auktion, lyckades inte vinna en enda hoj. Och hur mycket delar som helst, nåt likande lär ingen uppleva
Sant.
Men jag ser att du lagt upp den fyrventilade Rudge speedwayhojen som såldes på Tradera i din profil. Är du den nya ägaren?
/JC
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av SG2 »

Den såg bara bra ut, vann den inte...
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Lite update i nöjet att ge sig på en gammal Indian. Köpte 2 toppar dyra, passa ej dvs var Power plus, sälja dem, to brake even. Köpa dyr låda med 10 tal Indian, tank styre, kick pedal och generator hel mm.
20230209_SGs Indian delar i låda.jpg
När jag väl fick upp pinbultar, måste ju rätt toppar på. Dock måste jag nya då muttrarna ej vill lossna alls. Inget i 10 tal är billigt att hålla på med.
20221201_SGs 1915 indian toppar på.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Hej JC, grattis på vinsten på Super X. Man tappa ju bort sig på aktionen för tid plussa på och saker, man blev nästan blind på allt man ville ha.
Man gick hårt på allt 10tal, fick ändå 5 olika 10tal men ingen hoj(eller närheten av en hoj med ram) Fastna för mycket Embleme
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
JC2
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 nov 2022, 12:29

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av JC2 »

Hej ESGEE.
Ja, det är bistert att pyssla med amerikanska hojar från 10-talet. Det är få delar till salu och om det mot förmodan dyker upp något spännande är det oftast många som är intresserade och därmed blir priset därefter, dvs högt.
Själv har jag hojar från 1928 till 1946 och lite beroende på modell så kan delarna vara dyra men inte så dyra att man måste pantsätta både hus och hem för att få liv i dom.

Just nu pysslar jag med en Indian Scout från -43 som ska återuppstå från en hög med delar till en grusracer.
Alla delar för att renovera motorn, inklusive kolvar, lager, packningar och lite smådelar gick på styvt 8K. Ganska överkomligt enligt mig.
Indian Scout -43.jpg
Indian Scout -43.jpg (150.61 KiB) Visad 871 gånger
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Ser lovande ut scout är trevliga. Man har hållit sig till 30-40tal Harley, men sen för 10år sen smack 00-20tal alla märken. Självklart är det lättare med Harley 750cc sida, för tillgång är stort. Håller på med två Peashotter 1926, 350 och 500 sida, kostar en del att roa sig med. Fuska med lättrare dvs JD.
SG and my 1925 JD 2022.png
Men indian 1915 är en hel annan utmaning, då är Peashooter Harley relativt billigt och mer tillgång. Visst kan vara frestad av köpa en 85% original Powerplus för $26000, amerikaner har inga problem med delar så sen inga skrupler med att ha mer 20% nya delar eller mer utan skrupler så länge maskin är 90% original. För egen del ska det vara hög procent original delar, då kostar det.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av ESGEE »

Som vanligt sitter man och letar Indian 10tal, eller 1915-17 vilket är som det är(samma motor15-17). Helt oförberett springer man på en 1929 AJS med vacker topp och allt, inte ens 10mil bort så var bara slå till och åka.
20230302_ESGEEs 1929 AJS M5.jpg
Trevligt med att allt snurrar och ventiler rör sig med, samt trevlig säljare. Blev inga pengar alls i jämförelse. Sen fick fan ju en bättre motor till min "Kattunge" med. Frågan är dock om Albin lådan kommer funka, lär visa sig :D Samma med om man ska skrämma upp den med.
20230302_ESGEEs 1929 AJS hemma.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: En riktig Boardtrack Indian

Inlägg av SG2 »

såg du den andra gammel mc aktionen? fannas ju indian där
Skriv svar